NEA

Ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη: Οικονομική και περιβαλλοντική επιλογή, όχι απλώς εναλλακτική

Μια νέα μελέτη από την Boston Consulting Group ανατρέπει κοινές πεποιθήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δείχνει ότι η πλήρης μετάβαση στα BEV δεν είναι μόνο ρεαλιστική, αλλά και συμφέρουσα για καταναλωτές και κοινωνία.

Η πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη μπορεί να είναι πιο αργή απ’ ό,τι είχαν προβλέψει πολλοί, όμως τα στοιχεία δείχνουν ότι κινείται σταθερά προς τα εμπρός. Το 2024, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) έφτασαν το 14% στις νέες ταξινομήσεις, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για ποσοστά 40-55% έως το 2030 και σχεδόν καθολική επικράτηση μέχρι το 2035.

Παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό είναι η πτώση του κόστους, η βελτίωση της υποδομής φόρτισης και η αύξηση της διαθεσιμότητας προσιτών μοντέλων. Σύμφωνα με τις έρευνες, σχεδόν το 60% των Ευρωπαίων καταναλωτών σκέφτονται σοβαρά να αγοράσουν BEV στην επόμενη αγορά αυτοκινήτου.

Η Boston Consulting Group, σε συνεργασία με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη φόρτιση και διανομή ενέργειας (όπως η Charge France), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι τεχνικές αδυναμίες των ηλεκτρικών μοντέλων δεν αποτελούν πλέον σοβαρό εμπόδιο.

Τα σύγχρονα BEV προσφέρουν αυτονομία που ξεπερνά τα 500 χιλιόμετρα, ενώ η γρήγορη φόρτιση γίνεται σε λιγότερο από 20 λεπτά σε πολλούς σταθμούς. Επίσης, η ανάλυση δείχνει πως σε τρία στα τέσσερα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη, το οικονομικό όφελος του BEV υπερτερεί.

Η σύγκριση με τα plug-in υβριδικά (PHEV) και τα ηλεκτρικά με range extender (REEV) αναδεικνύει ξεκάθαρα την υπεροχή των BEV. Τα PHEV, ειδικά σε ιδιωτική χρήση, λειτουργούν ηλεκτρικά μόνο κατά 50% του χρόνου, ενώ στα εταιρικά οχήματα το ποσοστό πέφτει στο 10-15%.

Όσο για τα REEV, που χρησιμοποιούνται κυρίως στην Κίνα, στην πράξη παραμένουν εξαρτημένα από τον θερμικό κινητήρα, κάτι που περιορίζει την κλιματική τους συμβολή στην Ευρώπη. Ένα BEV αποδεικνύεται έως και 1.600 ευρώ φθηνότερο σε ετήσιο κόστος χρήσης σε σχέση με ένα PHEV, ενώ εκπέμπει σχεδόν τις μισές εκπομπές CO₂ στον κύκλο ζωής του.

Η μελέτη επισημαίνει ότι, ακόμη και με υψηλές τιμές ρεύματος (π.χ. 0,69 €/kWh), τα ηλεκτρικά μοντέλα παραμένουν οικονομικά πιο συμφέροντα από τα υβριδικά και τα βενζινοκίνητα. Παράλληλα, σε επίπεδο κλιματικής επίδρασης, ένα BEV ευθύνεται για περίπου το 50% των εκπομπών ενός PHEV και μόλις το ένα τρίτο σε σχέση με ένα μοντέλο εσωτερικής καύσης.

Η στροφή προς τα BEV μπορεί επίσης να μειώσει κατά 15% τις εισαγωγές πετρελαίου στην Ευρώπη ως το 2035, εξοικονομώντας περίπου 45 δισ. ευρώ ετησίως. Επιπλέον, η ηλεκτροκίνηση δημιουργεί νέους κλάδους και χιλιάδες θέσεις εργασίας, κυρίως σε εργοστάσια παραγωγής μπαταριών, υποδομές φόρτισης και τομείς ανακύκλωσης.

Η μελέτη προτείνει τρεις βασικές ενέργειες:

  • Να διατηρηθεί το σχέδιο για κατάργηση των θερμικών κινητήρων το 2035, χωρίς παραθυράκια.
  • Να ενισχυθούν τα κίνητρα για τα BEV, με έμφαση σε εταιρικά στόλους και μειωμένο κόστος δημόσιας φόρτισης.
  • Να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού, ειδικά στην παραγωγή μπαταριών, την ανακύκλωση και την κατάρτιση εργατικού δυναμικού.

Το βασικό συμπέρασμα είναι πως τα BEV δεν είναι μόνο η πιο καθαρή, αλλά και η πιο οικονομικά αποδοτική λύση για την απανθρακοποίηση των μεταφορών. Τα PHEV και REEV μπορεί να λειτουργούν ως μεταβατικές τεχνολογίες, αλλά μόνο τα BEV μπορούν να εξασφαλίσουν την κλιματική και βιομηχανική βιωσιμότητα της Ευρώπης σε βάθος χρόνου.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!