NEAPINEDΧΡΗΣΤΙΚΑ

Έβαλες κατά λάθος, λάθος καύσιμο; Δες τι πρέπει να κάνεις και τι να μην κάνεις

Το γέμισμα με λάθος καύσιμο μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές και μεγάλο κόστος επισκευής. Ακολουθούν απλές οδηγίες για να περιορίσεις τις συνέπειες, αν σου συμβεί.

Το να μπερδέψει κανείς το στόμιο στην αντλία και να βάλει λάθος καύσιμο είναι πιο συχνό απ’ όσο νομίζουμε – ειδικά σε άγνωστο ή νοικιασμένο αυτοκίνητο. Το βασικό είναι να καταλάβεις το λάθος άμεσα, να μην βάλεις μπροστά τον κινητήρα και να ακολουθήσεις τα σωστά βήματα. Ακόμη και η ενεργοποίηση της ανάφλεξης ή το απλό άνοιγμα της πόρτας μπορεί να θέσει σε λειτουργία την προενισχυτική αντλία καυσίμου, προκαλώντας την είσοδο του λάθος καυσίμου στο σύστημα.

Οι λόγοι για μια τέτοια αστοχία ποικίλουν: οι αντλίες στις σημερινές πολυπλόκες εγκαταστάσεις έχουν πολλούς τύπους καυσίμων, τα εμπορικά ονόματα όπως V-Power ή Ultimate είναι συχνά παραπλανητικά, ενώ στα ταξίδια στο εξωτερικό μπορεί να συναντήσεις άγνωστους όρους όπως Gazole ή Nafta. Επίσης, η σωματική ομοιότητα των στομίων (π.χ. βενζίνη σε πετρελαιοκίνητο) διευκολύνει το λάθος, ειδικά όταν δεν υπάρχει σύστημα προστασίας στο ρεζερβουάρ.

Αν έχεις βάλει βενζίνη σε αυτοκίνητο diesel, σταμάτα αμέσως τη διαδικασία, μην ανοίξεις το διακόπτη και κάλεσε οδική βοήθεια. Αν ο κινητήρας δεν έχει λειτουργήσει, το πιθανότερο είναι να χρειαστεί απλώς άδειασμα του ρεζερβουάρ. Αν όμως το αυτοκίνητο λειτούργησε, μπορεί να έχουν καταστραφεί εξαρτήματα του συστήματος ψεκασμού, κάτι που οδηγεί σε υψηλό κόστος επισκευής. Σε παλιότερους πετρελαιοκινητήρες (π.χ. προθάλαμοι καύσης), μικρή ποσότητα βενζίνης συνήθως δεν προκαλεί σοβαρή ζημιά.

Αν έχεις βάλει diesel σε βενζινοκίνητο, το πρόβλημα είναι επίσης σοβαρό. Παρά το ότι το στόμιο του diesel είναι μεγαλύτερο και συχνά δεν «κουμπώνει» σε ρεζερβουάρ βενζίνης, σε πολλά νέα μοντέλα δεν υπάρχει πλέον φυσικός περιορισμός. Αν το λάθος γίνει αντιληπτό κατά την οδήγηση, σταμάτα αμέσως και κάλεσε βοήθεια. Κάποιες περιπτώσεις επιτρέπουν τη συνέχιση της πορείας με διαρκές γέμισμα με το σωστό καύσιμο, αλλά οι βλάβες σε σύστημα ψεκασμού και καταλύτες είναι υπαρκτός κίνδυνος.

Αν έχεις βάλει Super αντί για Super Plus, μπορείς να συνεχίσεις να οδηγείς. Ο αισθητήρας προπορείας ανάφλεξης (knock sensor) ρυθμίζει τον κινητήρα ώστε να μην δημιουργηθεί πρόβλημα. Στα παλαιότερα αυτοκίνητα χωρίς αισθητήρα, απόφυγε πιέσεις (ανηφόρες, ρυμουλκούμενα) και φρόντισε να ξαναγεμίσεις σύντομα με καύσιμο υψηλής ποιότητας.

Αν έχεις βάλει Super Plus αντί για Super, απλώς πλήρωσες περισσότερο. Ο κινητήρας δεν θα αποδώσει καλύτερα – παρά τον μύθο.

Αν έχεις βάλει E10 αντί για E5, δεν υπάρχει πρόβλημα εφόσον το αυτοκίνητο είναι κατάλληλο για καύσιμο με 10% βιοαιθανόλη. Αν δεν είναι, μπορεί να προκληθεί ζημιά. Σε τέτοια περίπτωση, μπορείς να περιορίσεις τη βλάβη με άμεσο γέμισμα Super Plus, ώστε να μειώσεις την περιεκτικότητα σε αιθανόλη. Αν έχει γεμίσει εντελώς με E10, πιθανόν να χρειαστεί άδειασμα του ρεζερβουάρ.

Πιο σπάνιο -αλλά εξίσου επικίνδυνο- είναι το να βάλεις AdBlue στον ρεζερβουάρ του diesel. Αν γίνει αντιληπτό πριν ξεκινήσεις, αρκεί ένας σχολαστικός καθαρισμός του ρεζερβουάρ. Αν όμως το αυτοκίνητο έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, τότε το AdBlue περνάει στο σύστημα ψεκασμού και προκαλεί εκτεταμένες ζημιές σε σωληνώσεις, αντλίες και μπεκ. Το αντίστροφο (να βάλεις diesel στο ρεζερβουάρ του AdBlue) είναι πρακτικά αδύνατο, καθώς τα στομία έχουν διαφορετικές διαστάσεις.

Ό,τι κι αν έχει συμβεί, διάβασε πρώτα τις οδηγίες του κατασκευαστή – και σε κάθε περίπτωση, μην ξεκινήσεις τον κινητήρα πριν μιλήσεις με εξειδικευμένο τεχνικό. Ένα μικρό λάθος στο πρατήριο μπορεί να κοστίσει από μερικές εκατοντάδες μέχρι αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!