Από τις φωνητικές στις οπτικές εντολές; Παρά τις έντονες αντιδράσεις για τα αφής χειριστήρια, η Volkswagen πειραματίζεται με ένα ακόμη πιο αμφιλεγόμενο σύστημα ελέγχου – αυτή τη φορά, με βάση το βλέμμα.
Η Volkswagen δείχνει αποφασισμένη να συνεχίσει τις τεχνολογικές της αναζητήσεις, ακόμη και αν αυτές δοκιμάζουν την υπομονή των οδηγών. Σύμφωνα με νέο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που κατατέθηκε στη Γερμανία, ο όμιλος εργάζεται πάνω σε ένα σύστημα που συνδυάζει αισθητήρα παρακολούθησης ματιών με έναν πολυχρηστικό διακόπτη στο τιμόνι.
Η λογική του συστήματος είναι απλή στη θεωρία: ο οδηγός κοιτάζει την επιθυμητή λειτουργία στην οθόνη ή στο ταμπλό –για παράδειγμα, τα φώτα ή τους υαλοκαθαριστήρες– και στη συνέχεια πατά ένα πλήκτρο για να την ενεργοποιήσει. Ο αισθητήρας «διαβάζει» το βλέμμα και ο διακόπτης επιβεβαιώνει την επιλογή. Έτσι, η VW υποστηρίζει ότι μειώνεται η ανάγκη για πολυάριθμα κουμπιά και περιήγηση σε πολύπλοκα μενού.
Ωστόσο, είναι σαφές πως η ιδέα εμπεριέχει αρκετό ρίσκο. Η εμπειρία με τα απτικά πλήκτρα – εκείνες τις επιφάνειες αφής που αντικατέστησαν τα φυσικά κουμπιά – άφησε πολλά αρνητικά σχόλια, καθώς η χρήση τους αποδείχθηκε πιο αποσπαστική παρά λειτουργική. Το να ζητάς τώρα από τον οδηγό να συνδυάζει την κίνηση των ματιών με μια επιβεβαίωση στο τιμόνι, φέρνει νέα επίπεδα πολυπλοκότητας σε απλές καθημερινές λειτουργίες.
Η εταιρεία παραδέχεται ότι ο στόχος της είναι να περιορίσει τον «πολλαπλασιασμό των κουμπιών» και την αίσθηση σύγχυσης που προκαλείται από πολλές επιμέρους ρυθμίσεις. Όμως ο έλεγχος με τα μάτια παραμένει μια ιδέα που, στην πράξη, δεν έχει αποδείξει ακόμη την αξιοπιστία της – ειδικά σε συνθήκες καθημερινής οδήγησης.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι, παράλληλα με αυτόν τον τεχνολογικό πειραματισμό, η VW φαίνεται να ακούει επιτέλους και τις επιθυμίες του κοινού. Το επερχόμενο ID.Every1, ένα πρωτότυπο που παρουσιάστηκε πρόσφατα, επαναφέρει τα φυσικά πλήκτρα, δείχνοντας ότι ο όμιλος ίσως έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί την αξία της απλότητας.
Σε μια εποχή που η τεχνολογία απειλεί να υποκαταστήσει ακόμα και τις βασικές ανθρώπινες κινήσεις, το αίτημα των οδηγών παραμένει σταθερό: λιγότερα κόλπα, περισσότερη πρακτικότητα.

