Το νέο τεχνικό πλαίσιο για τους κινητήρες της Formula 1 το 2026 φέρνει ριζικές αλλαγές, με τον φόβο να επαναληφθεί η κυριαρχία που είδαμε από τη Mercedes το 2014.
Η Formula 1 ετοιμάζεται για το επόμενο μεγάλο βήμα της προς την εξηλεκτρισμένη εποχή. Από το 2026, οι ομάδες θα τρέχουν με νέα υβριδικά σύνολα που αυξάνουν σημαντικά τη συμμετοχή της ηλεκτρικής ενέργειας στην ισχύ των κινητήρων.
Συγκεκριμένα, το ποσοστό της υβριδικής ισχύος ανεβαίνει από περίπου 15% σήμερα, σε σχεδόν 50%, ενώ ταυτόχρονα καταργείται η μονάδα MGU-H. Πρόκειται για την τεχνολογία ανάκτησης ενέργειας από τα καυσαέρια, η οποία θεωρείται δαπανηρή και περίπλοκη, ιδιαίτερα για τους νέους κατασκευαστές.
Η αλλαγή αυτή, ωστόσο, δεν αφορά μόνο την τεχνολογία του κινητήρα. Το νέο κανονιστικό πλαίσιο επιβάλλει και τη χρήση καυσίμου με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα, κάτι που θέτει επιπλέον προκλήσεις στην εξέλιξη, τόσο για τους κατασκευαστές όσο και για τις ομάδες που εξαρτώνται από αυτούς. Η μετάβαση δεν είναι εύκολη υπόθεση και τα παθήματα του 2014 είναι ακόμα νωπά.
Τότε, με την εισαγωγή των turbo-υβριδικών μονάδων, η Mercedes μπήκε με σαφές προβάδισμα, έχοντας προετοιμαστεί καλύτερα από όλους. Η υπεροχή της δεν περιορίστηκε στο ξεκίνημα της χρονιάς αλλά συνεχίστηκε για χρόνια, κατακτώντας οκτώ συνεχόμενα Πρωταθλήματα Κατασκευαστών.
Η υπόλοιπη Formula 1 χρειάστηκε αρκετές σεζόν για να καλύψει το χαμένο έδαφος. Με αυτό το ιστορικό στο νου, οι ομάδες και οι κατασκευαστές κινητήρων δείχνουν πιο προσεκτικοί αυτή τη φορά.
Οι πρώτες δοκιμές με τα νέα μονοθέσια θα πραγματοποιηθούν στη Βαρκελώνη, τον Ιανουάριο του 2026, αλλά χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων ή καμερών. Η FIA θέλει να αποφύγει ένα δημόσιο φιάσκο σαν αυτό του 2014, όταν αρκετές ομάδες δεν κατάφεραν καν να ολοκληρώσουν γύρο λόγω προβλημάτων με τα νέα συστήματα.
Ο Andy Cowell, επικεφαλής του προγράμματος της Aston Martin, τονίζει πως οι τρεις ημέρες δοκιμών στη Βαρκελώνη δεν θα θυμίζουν σε τίποτα τις δοκιμές εξέλιξης στο Μπαχρέιν: «Δεν θα δούμε καθημερινές αποστάσεις 800 χιλιομέτρων. Το ζητούμενο είναι να λειτουργήσουν όλα σωστά και τα μονοθέσια να επιστρέφουν στα pits από μόνα τους». Ο ίδιος προσθέτει πως αυτή η φάση της εξέλιξης είναι καθοριστική και θυμίζει τη χαοτική αλλά συναρπαστική εκκίνηση της υβριδικής εποχής το 2014.
Ωστόσο, ο επικεφαλής της Williams, James Vowles, εμφανίζεται πιο καθησυχαστικός. Πιστεύει ότι αυτή τη φορά η κατάσταση θα είναι πιο ισορροπημένη και ότι οι διαφορές δεν θα είναι τόσο μεγάλες. Σύμφωνα με τον ίδιο, γίνονται ήδη συζητήσεις για πιθανές παρεμβάσεις από τη FIA σε περίπτωση που κάποιος κατασκευαστής αποκτήσει σαφές τεχνολογικό προβάδισμα. Στόχος είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και η αποφυγή ενός νέου σεναρίου κυριαρχίας από έναν μόνο παίκτη.
Ο Steve Nielsen από την Alpine εκτιμά ότι η ίδια η φύση του ανταγωνισμού θα οδηγήσει τελικά σε εξισορρόπηση: «Με κάθε νέο κανονισμό, στην αρχή υπάρχουν διαφορές, αλλά οι ομάδες γρήγορα φτάνουν σε παρόμοιες λύσεις. Το πεδίο θα περιοριστεί σταδιακά».
Από την πλευρά του, ο Cowell υπενθυμίζει ότι εκτός από τον κινητήρα, αλλάζουν και πολλές άλλες παράμετροι, όπως η αεροδυναμική, η διαχείριση των ελαστικών και η απόδοση των συστημάτων ανάκτησης ενέργειας. «Είναι απίθανο μια ομάδα να είναι κορυφαία σε όλους τους τομείς. Αυτοί οι παράγοντες θα εξισορροπήσουν τον ανταγωνισμό», καταλήγει.
Το 2026 θα σημάνει μια από τις σημαντικότερες τεχνολογικές μεταβάσεις στην ιστορία της Formula 1. Με νέους κατασκευαστές -όπως η Audi και η Ford- να μπαίνουν στο παιχνίδι, αλλά και την επιστροφή της Honda με νέα συνεργασία, η κατηγορία αποκτά επιπλέον ενδιαφέρον. Το ζητούμενο είναι να διατηρηθεί η ισορροπία ανάμεσα στην τεχνολογική πρόοδο και το αγωνιστικό θέαμα. Και αυτό θα φανεί στην πίστα.



