Οι σταθμοί φόρτισης σε Ευρώπη και ΗΠΑ μπαίνουν στο στόχαστρο οργανωμένων συμμοριών. Η ζημιά μετριέται σε εκατομμύρια και απειλεί την αξιοπιστία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι πια τόσο δύσκολη λόγω έλλειψης υποδομών, αλλά επειδή πολλοί σταθμοί πλέον δεν έχουν… καλώδια. Οι κλοπές καλωδίων φόρτισης σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μετατραπεί από περιστασιακές πράξεις βανδαλισμού σε καλά οργανωμένο έγκλημα, που πλήττει σοβαρά τους παρόχους φόρτισης και την αξιοπιστία του εξηλεκτρισμένου οικοσυστήματος μετακινήσεων.
Στη Γερμανία, όπου η EnBW είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες φόρτισης, καταγράφηκαν πάνω από 900 περιστατικά κλοπής το 2025, σε περισσότερους από 130 σταθμούς ταχείας φόρτισης. Το κόστος αποκατάστασης φτάνει κατά μέσο όρο τα 3.500 ευρώ ανά περιστατικό, χωρίς να υπολογίζεται η απώλεια εσόδων λόγω μη λειτουργίας του σταθμού, ενώ η συνολική ζημιά για φέτος ανέρχεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ.
Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στην Ευρώπη. Στις ΗΠΑ, η Electrify America, η Tesla και η ChargePoint αναφέρουν ζημιές χιλιάδων ευρώ ανά περιστατικό, ενώ αναβαθμίζουν τα μέτρα ασφαλείας με κάμερες, θήκες προστασίας καλωδίων και συστήματα συναγερμού. Στο Σιάτλ, το Πόρτλαντ, το Λας Βέγκας και την Καλιφόρνια, πολλές εταιρείες, όπως η EVgo και η Puget Sound Energy, αναφέρουν επαναλαμβανόμενες επιθέσεις ακόμη και σε σταθμούς που μόλις είχαν επισκευαστεί.
Οι επιθέσεις γίνονται για το χαλκό που περιέχουν τα καλώδια, παρά το ότι η αξία του δεν είναι ιδιαίτερα υψηλή. Όμως, η μεταφορά και πώλησή του παραμένει σχετικά εύκολη. Για τον λόγο αυτό, εταιρείες αναζητούν πιο εξελιγμένες λύσεις: η Tesla έχει προσθέσει μη αφαιρούμενη βαφή εντός των καλωδίων, που λερώνει τους κλέφτες όταν τα κόβουν, ενώ η βρετανική InstaVolt τοποθετεί GPS σε όλα τα καλώδια, ώστε να εντοπίζονται άμεσα σε περίπτωση κλοπής.
Η ChargePoint έχει παρουσιάσει καλώδια με νέα υλικά που είναι πολύ δύσκολο να κοπούν και ένα σύστημα συναγερμού με την ονομασία «ChargePoint Protect», το οποίο ενεργοποιείται με κάθε απόπειρα παραβίασης και στέλνει ειδοποιήσεις στους υπεύθυνους του σταθμού.
Ωστόσο, η τεχνολογία από μόνη της δεν αρκεί. Στη Γερμανία, η EnBW πιέζει για νομικές αλλαγές, ζητώντας τα καλώδια φόρτισης να χαρακτηριστούν ως τμήμα της δημόσιας ενεργειακής υποδομής, κάτι που θα επέτρεπε την επιβολή αυστηρότερων ποινών. Ήδη, ένα δικαστήριο στη Λειψία έχει δεχθεί κατηγορίες για «καταστροφή δημόσιας υποδομής» σε ανάλογες περιπτώσεις.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους παρόχους όμως δεν είναι μόνο το οικονομικό, αλλά η απώλεια εμπιστοσύνης των οδηγών. Όταν κάποιος φτάνει σε σημείο φόρτισης και βλέπει έναν κατεστραμμένο φορτιστή χωρίς καλώδιο, αμφισβητεί συνολικά την αξιοπιστία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σύμφωνα με έρευνα της J.D. Power, ένα στα πέντε δημόσια φορτίσματα αποτυγχάνει, με τα ελλιπή ή κατεστραμμένα καλώδια να βρίσκονται στις κορυφαίες αιτίες.
Για πολλές εταιρείες, η μάχη με τις κλοπές μοιάζει με κούρσα εξοπλισμών: κάθε νέο μέτρο ασφαλείας κοστίζει, ενώ η ίδια η κερδοφορία παραμένει άπιαστη για αρκετούς παρόχους, όπως η EVgo και η ChargePoint. Παράλληλα, η έξαρση της κλοπής εξαρτημάτων —από καταλύτες μέχρι καθρέφτες πολυτελών μοντέλων— δείχνει πως οι εγκληματίες πλέον στοχεύουν σε μικρά, φορητά αλλά πολύτιμα εξαρτήματα.
Το στοίχημα για το μέλλον είναι η εμπιστοσύνη: αν χαθεί, η εξηλεκτρισμένη μετάβαση μπορεί να καθυστερήσει πολύ περισσότερο απ’ ό,τι προβλέπουν τα πλάνα των κυβερνήσεων και των αυτοκινητοβιομηχανιών.
