Η Toyota υπόσχεται επανάσταση στην ηλεκτροκίνηση με τις πρώτες μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη παραγωγής από το 2027, προσφέροντας αυτονομία 1.000 χλμ. και φόρτιση σε μόλις 10 λεπτά.
Με μια στρατηγική ανακοίνωση που θυμίζει την τομή που έκανε το 1997 με τον Prius, η Toyota αποκαλύπτει τα σχέδιά της για την εμπορική διάθεση μπαταριών στερεού ηλεκτρολύτη από το 2027.
Η ιαπωνική εταιρεία φιλοδοξεί να προσφέρει αυτονομία έως 1.000 χιλιόμετρα και εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση –μόλις 10 λεπτά– δίνοντας απάντηση σε δύο από τα μεγαλύτερα εμπόδια που αντιμετωπίζει η ηλεκτροκίνηση: τον χρόνο φόρτισης και την αυτονομία.
Σε αντίθεση με άλλες εταιρείες που παραμένουν ακόμη σε στάδιο εργαστηριακής έρευνας, η Toyota εστιάζει στην πρακτική και βιομηχανική εφαρμογή της τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό, ανακοίνωσε συνεργασία με την Idemitsu Kosan, έναν από τους κορυφαίους παραγωγούς ηλεκτρολυτών στην Ασία, ώστε να επιταχύνει την παραγωγή σε μεγάλη κλίμακα.
Οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη (solid-state) διαφοροποιούνται από τις συμβατικές λιθίου, αφού αντί για υγρό ηλεκτρολύτη χρησιμοποιούν στερεό υλικό. Αυτό μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο πυρκαγιάς, αυξάνει την ενεργειακή πυκνότητα και επιτρέπει εξαιρετικά υψηλούς ρυθμούς φόρτισης.
Όπως εξηγεί η Toyota, η τεχνολογία λειτουργεί σαν μια σειρά από «σταθερές γέφυρες» που επιτρέπουν την ταχύτερη μεταφορά ρεύματος, σε αντίθεση με τους «στενούς σωλήνες» των υγρών ηλεκτρολυτών.
Η πρόκληση, ωστόσο, δεν είναι μικρή. Η ευθραυστότητα των στερεών ηλεκτρολυτών, ακόμη και σε μικρό-ρωγμές, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση. Επιπλέον, οι διαδικασίες παραγωγής παραμένουν ακριβές, γι’ αυτό και η Toyota προβλέπει μια σταδιακή εισαγωγή στην αγορά μεταξύ 2027 και 2028.
Η πρώτη γενιά των solid state αναμένεται να προσφέρει 1.000 χιλιόμετρα αυτονομίας, ενώ μελλοντικά στόχος είναι τα 1.200 χιλιόμετρα. Οι εξελίξεις αυτές έρχονται σε μια στιγμή που η Toyota επιδιώκει να ανακτήσει τον ρόλο της ως τεχνολογικού ηγέτη στην ηλεκτροκίνηση, ρόλο που τα τελευταία χρόνια είχε περάσει σε ανταγωνιστές όπως η Tesla.
Σε αντίθεση με τη στρατηγική της Tesla, η οποία εστιάζει στη βελτίωση της υπάρχουσας τεχνολογίας, η Toyota επενδύει σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα, όπως έκανε παλαιότερα με τον Prius. Και όπως τότε, η φιλοσοφία είναι ίδια: όχι μεταβατικές λύσεις, αλλά ένα εντελώς δικό της πρότυπο που μπορεί να επαναπροσδιορίσει την αγορά.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι η προσγείωση στην πραγματικότητα. Η Toyota δεν μιλά για «επανάσταση», αλλά για υλοποιήσιμες λύσεις, με ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα και εστίαση στη μαζική παραγωγή. Αν πετύχει, θα πρόκειται για ένα τεχνολογικό άλμα που θα αλλάξει τους κανόνες στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης.
Όπως συνέβη με την υβριδική τεχνολογία που αρχικά αμφισβητήθηκε και τελικά καθιερώθηκε, έτσι και η είσοδος της Toyota στις μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη ενδέχεται να αποτελέσει σημείο καμπής για τη μετάβαση σε βιώσιμα και πραγματικά πρακτικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

