Παρότι τα Mild Hybrid συμβάλλουν σε μείωση κατανάλωσης και εκπομπών, η διαφορά στην πράξη είναι μικρή. Τα πλήρως υβριδικά εξακολουθούν να είναι πολύ πιο αποδοτικά.
Η τεχνολογία της ήπιας υβριδικής υποβοήθησης (MHEV) υπόσχεται χαμηλότερη κατανάλωση και μειωμένες εκπομπές, ωστόσο οι πραγματικές επιδόσεις απέχουν από αυτές των πλήρως υβριδικών αυτοκινήτων.
Τα τελευταία χρόνια τα αυτοκίνητα με ήπια υβριδική υποβοήθηση (MHEV) έχουν εδραιωθεί στις ευρωπαϊκές αγορές. Οι κατασκευαστές τα επιλέγουν ως μια λύση που τους επιτρέπει να μειώνουν τον μέσο όρο εκπομπών ρύπων της γκάμας τους, ενώ προσφέρουν και στους αγοραστές την πολυπόθητη ετικέτα «ECO».
Η χρήση των MHEV γενικεύτηκε κυρίως στα βενζινοκίνητα μοντέλα, καθώς το κόστος ενσωμάτωσης σε πετρελαιοκινητήρες ήταν υψηλό και ασύμφορο, ιδιαίτερα με τη διαρκή πίεση από την Ευρώπη για περιορισμό των diesel. Έτσι, τα MHEV φάνηκαν ως μια εύκολη λύση συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές ρύπων.
Παρότι οι mild hybrid τεχνολογίες προσφέρουν κάποια βελτίωση στην κατανάλωση, δεν πρέπει να συγχέονται με τα πλήρως υβριδικά (HEV), που λειτουργούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο και προσφέρουν πολύ μεγαλύτερη απόδοση.
Η αρχή λειτουργίας ενός MHEV βασίζεται στη χρήση ενός ηλεκτροκινητήρα -γενικά χαμηλής ισχύος- που υποστηρίζει τον θερμικό κινητήρα σε συγκεκριμένες φάσεις της λειτουργίας του, κυρίως κατά την εκκίνηση και τις χαμηλές στροφές.
Το σύστημα αυτό συνοδεύεται από μια μπαταρία 48V, η οποία ανακτά ενέργεια κατά το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα. Σε σχέση με έναν απλό βενζινοκινητήρα, οι διαφορές στην κατανάλωση είναι υπαρκτές, αλλά αρκετά περιορισμένες.
Για παράδειγμα, ένα Audi A3 35 TFSI MHEV με τον 1.5 TSI των 150 ίππων δηλώνει μέση κατανάλωση 5,7 λίτρα/100 χλμ. Στην πράξη, η διαφορά από την απλή έκδοση χωρίς υποβοήθηση είναι γύρω στο 0,3 λίτρα/100 χλμ. Σε πραγματικές συνθήκες η εκτιμώμενη κατανάλωση κυμαίνεται στα 7,0-8,0 λίτρα.
Αντίστοιχα, ένα Toyota Corolla Hybrid 1.8 HEV με ισχύ 140 ίππων και αυτόματο κιβώτιο e-CVT, έχει πραγματική μέση κατανάλωση περίπου στα 4,5-5,5 λίτρα/100 χλμ. Η διαφορά μεταξύ των δύο τεχνολογιών είναι ξεκάθαρη: το πλήρως υβριδικό μπορεί να κινηθεί σε χαμηλές ταχύτητες μόνο με ηλεκτρική ενέργεια, κάτι που δεν είναι δυνατό στα MHEV. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί πως τα προηγούμενης γενιάς MHEV δεν έχουν δυνατότητα κίνησης με ηλεκτρική ενέργεια (και αν έχουν ειναι για πολύ μικρή απόσταση).
Τα τελευταίας γενιάς έχουν περιστασιακή ηλεκτροκίνηση, αλλά υπό προϋποθέσεις και για πολύ μικρότερες αποστάσεις, αφού ο ηλεκτροκινητήρας παρεμβαίνει μόνο επικουρικά και για μικρές χρονικές περιόδους. Αντίθετα, τα HEV ενσωματώνουν ισχυρότερους ηλεκτροκινητήρες και μεγαλύτερες μπαταρίες, επιτρέποντας τη χρήση του ηλεκτρικού μοτέρ ως βασική πηγή πρόωσης για συγκεκριμένες συνθήκες.
Η τεχνολογία MHEV έχει βέβαια τα δικά της πλεονεκτήματα. Το κόστος είναι χαμηλότερο από αυτό ενός πλήρους υβριδικού, η συντήρηση είναι σχετικά απλή και η κατασκευαστική ενσωμάτωση σε κινητήρες γίνεται με μικρές αλλαγές. Ωστόσο, πρέπει να γίνεται ξεκάθαρο στους οδηγούς ότι η εξοικονόμηση καυσίμου είναι περιορισμένη.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η μείωση στην κατανάλωση φτάνει θεωρητικά έως και το 10-15%, αλλά στην πράξη -ανάλογα με το οδηγικό στυλ και τις συνθήκες- η διαφορά συχνά περιορίζεται σε 0,3 έως 0,7 λίτρα/100 χλμ. (τα HEV προσφέρουν τουλάχιστον τριπλάσια εξοικονόμηση καυσίμου).
Σε απόσταση 100.000 χιλιομέτρων, αυτή η εξοικονόμηση μεταφράζεται σε περίπου 500 ευρώ – ποσό που δύσκολα δικαιολογεί το επιπλέον κόστος της τεχνολογίας, αν χρειαστεί κάποια στιγμή αντικατάσταση η μπαταρία των 48V. Αν και αυτές οι μπαταρίες έχουν γενικά μεγάλη διάρκεια ζωής, η αντικατάστασή τους, αν χρειαστεί, μπορεί να κοστίσει από 800 έως και πάνω από 2.000 ευρώ ανάλογα με το μοντέλο.
Συμπερασματικά, η ήπια υβριδική υποβοήθηση συμβάλλει πράγματι στη μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών, όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με την αποδοτικότητα και την ηλεκτρική αυτονομία ενός πλήρως υβριδικού. Για οδηγούς που κάνουν κυρίως αστικές διαδρομές και δίνουν προτεραιότητα στην οικονομία καυσίμου, ένα HEV παραμένει πιο αποτελεσματική επιλογή.
Τα MHEV, από την άλλη, μπορούν να έχουν νόημα ως ένα ενδιάμεσο βήμα, κυρίως ως ένα «κόλπο» ταξινόμησης, που επιτρέπει στις μάρκες να δηλώνουν μειωμένες εκπομπές (δηλωμένα ως υβριδικά με μικρότερο τέλος ταξινόμησης) και στους πελάτες να κυκλοφορούν ελεύθερα σε ζώνες χαμηλών ρύπων.




