Η Mazda παρουσιάζει ένα νέο, φιλόδοξο concept με στόχο την εξέλιξη ενός θερμικού κινητήρα που όχι μόνο μειώνει τις εκπομπές, αλλά και «καθαρίζει» την ατμόσφαιρα.
Η Mazda επιμένει στη δική της προσέγγιση απέναντι στην ενεργειακή μετάβαση και προτείνει ένα τελείως διαφορετικό μοντέλο για το μέλλον του θερμικού κινητήρα. Αντί να στραφεί αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, όπως οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, εξελίσσει έναν θερμικό κινητήρα με στόχο να έχει αρνητικό ισοζύγιο CO₂. Με άλλα λόγια, να «απορροφά» περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα κατά την οδήγηση, απ’ όσο εκπέμπει.
Η ιδέα βασίζεται σε έναν συνδυασμό τεχνολογιών: χρήση βιοκαυσίμων, σύστημα απορρόφησης CO₂ από τα καυσαέρια και εξελιγμένο σύστημα καθαρισμού των εκπομπών, ώστε ο αέρας που εξέρχεται από την εξάτμιση να είναι καθαρότερος από τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. Το σύνολο συνδυάζεται με υβριδική υποβοήθηση, ώστε να διασφαλίζεται υψηλή απόδοση και χαμηλή κατανάλωση.
Βασικό στοιχείο της πρότασης της Mazda είναι τα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς, τα οποία παράγονται από οργανικά απόβλητα ή φυτά όπως φύκια. Καθώς οι πρώτες ύλες για την παραγωγή τους απορροφούν CO₂ κατά την ανάπτυξή τους, η καύση τους θεωρείται κλιματικά ουδέτερη ή ακόμη και θετική, εφόσον συνδυαστεί με άλλες τεχνολογίες.
Η πιο καινοτόμος ιδέα είναι το σύστημα δέσμευσης CO₂ από τα καυσαέρια. Αντί το διοξείδιο να απελευθερώνεται πλήρως στην ατμόσφαιρα, ένα μέρος του δεσμεύεται μέσω ειδικών υλικών που το απορροφούν, όπως ακριβώς ένας σπόγγος απορροφά υγρά.
Η Mazda στοχεύει να συγκρατεί περίπου 20% των εκπομπών CO₂ που παράγονται κατά την οδήγηση. Το δεσμευμένο αέριο θα μπορεί να αποθηκεύεται προσωρινά στο αυτοκίνητο και αργότερα να αξιοποιείται για παραγωγή χρήσιμων υλικών.
Παράλληλα, το σύστημα εξαγωγής των καυσαερίων περιλαμβάνει προηγμένα φίλτρα και καταλύτες που κατακρατούν σχεδόν πλήρως ρύπους όπως οξείδια του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα, άκαυστους υδρογονάνθρακες και μικρό-σωματίδια. Με αυτό τον τρόπο, το αυτοκίνητο λειτουργεί σαν «καθαριστής αέρα», αντί να επιβαρύνει το περιβάλλον.
Όλα τα παραπάνω συμπληρώνονται από έναν υβριδικό ηλεκτροκινητήρα που βοηθά στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας του θερμικού κινητήρα, ενώ προσφέρει επιπλέον ενέργεια για την αναγέννηση των φίλτρων και τη λειτουργία του συστήματος δέσμευσης CO₂.
Το τελικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με τη Mazda, είναι ένας κινητήρας με συνολικό αρνητικό ισοζύγιο άνθρακα – δηλαδή, ένα αυτοκίνητο που συμβάλλει ενεργά στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.
Αν και η τεχνολογία βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και πολλά τεχνικά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα, το project αποτελεί σαφή ένδειξη πως κάποιες εταιρείες δεν έχουν εγκαταλείψει την εξέλιξη των θερμικών κινητήρων. Η Mazda προσπαθεί να αποδείξει ότι, υπό προϋποθέσεις, ο θερμικός κινητήρας μπορεί να παραμείνει μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος.
Η μεγαλύτερη πρόκληση αφορά την πρακτική εφαρμογή των τεχνολογιών δέσμευσης CO₂. Μέχρι σήμερα, τέτοια συστήματα παραμένουν δύσκολα υλοποιήσιμα ακόμη και σε σταθερές, μεγάλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ενώ η παραγωγή βιοκαυσίμων περιορίζεται από τη διαθέσιμη βιομάζα.
Παράλληλα, ορισμένοι ειδικοί εκφράζουν σκεπτικισμό για το κατά πόσο η καύση οργανικών καυσίμων μπορεί πράγματι να θεωρηθεί κλιματικά ουδέτερη ή αρνητική.
Η Mazda δεν είναι η μόνη που έχει πειραματιστεί με αυτή την ιδέα. Παρόμοιες προσεγγίσεις έχουν παρουσιάσει και εταιρείες όπως η Obrist ή η Carbon Farming Germany, που αναζητούν τρόπους αξιοποίησης της βιομάζας για τη δημιουργία καυσίμων με ουδέτερο ή αρνητικό ισοζύγιο άνθρακα.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση της Mazda έρχεται σε μια περίοδο όπου η συζήτηση για το μέλλον των θερμικών κινητήρων και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι πιο έντονη από ποτέ. Η προσέγγισή της δείχνει ότι, τουλάχιστον για την ίδια, υπάρχει ακόμη τεχνολογικός χώρος για καινοτομία και εξέλιξη γύρω από τον θερμικό κινητήρα, με στόχο έναν πιο ρεαλιστικό και βιώσιμο μετασχηματισμό της κινητικότητας.






