Το 2026 σηματοδοτεί τη στροφή προς πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, με νέα μοντέλα που κατασκευάζονται τοπικά και φιλοδοξούν να σταθούν απέναντι στον ανταγωνισμό από την Κίνα.
Για χρόνια, η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη κινούνταν σε υψηλά επίπεδα τιμών, περιορίζοντας την πρόσβαση για τον μέσο καταναλωτή. Όμως το 2026 αναμένεται να φέρει αλλαγές: οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι, αντιλαμβανόμενοι την πίεση από τις κινέζικες εταιρείες και την κόπωση στις πωλήσεις του 2024, ετοιμάζουν μια νέα γενιά εξηλεκτρισμένων μοντέλων με τιμές εκκίνησης κάτω από τις 25.000 ευρώ.
Η Volkswagen προχωρά σε μια από τις πιο σαφείς κινήσεις, με τέσσερα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα συναρμολογούνται στην Ισπανία, στις μονάδες της Ναβάρα και της Βαρκελώνης. Πρόκειται για μοντέλα με αυτονομία από 425 έως 450 χιλιόμετρα (WLTP), που αν διατηρήσουν χαμηλές τιμές, ενδέχεται να μετατρέψουν την Ισπανία από χώρα εισαγωγής φθηνών ηλεκτρικών σε εξαγωγική δύναμη προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Στη Γαλλία, η Renault ηγείται της προσπάθειας, με τον νέο ηλεκτρικό Twingo που θα κατασκευάζεται στην Σλοβενία και στόχο να πωλείται κάτω από 20.000 ευρώ. Παράλληλα, η Dacia ετοιμάζει την επόμενη γενιά του Spring, με τιμή εκκίνησης κοντά στις 18.000 ευρώ πριν από τις κρατικές επιδοτήσεις.
Το Παρίσι έχει ήδη ανακοινώσει πρόσθετα μέτρα στήριξης για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα, κάτι που εκτιμάται ότι θα τονώσει σημαντικά την εγχώρια ζήτηση.
Στη Γερμανία, οι εγχώριες φίρμες φαίνεται να κινούνται πιο προσεκτικά. Η Volkswagen αναλαμβάνει τον βασικό ρόλο, όμως και η BMW και η Mercedes προσαρμόζουν τη στρατηγική τους, χωρίς ακόμη να έχουν παρουσιάσει ηλεκτρικά μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ.
Η κυβέρνηση της Γερμανίας, μετά τη σταδιακή κατάργηση των γενικών επιδοτήσεων για ηλεκτρικά το 2023, αναζητά νέους τρόπους στήριξης της μετάβασης, με έμφαση πλέον σε επαγγελματικά οχήματα και εταιρικά στόλους.
Η ιταλική αγορά, παραδοσιακά προσανατολισμένη στα μικρά αυτοκίνητα, δείχνει να μπαίνει πιο ενεργά στο παιχνίδι. Ο όμιλος Stellantis έχει ήδη παρουσιάσει το ηλεκτρικό Citroën C3 και το Fiat Grande Panda, δύο μοντέλα με ευρωπαϊκή κατασκευή και τιμές που κινούνται στα όρια των 20.000 ευρώ.
Η Ιταλία, αν και υστερεί σε υποδομές φόρτισης, προσφέρει επιδοτήσεις σε συνδυασμό με απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου, κάτι που καθιστά την αγορά ηλεκτρικών πιο ελκυστική.
Η συνολική εικόνα στην Ε.Ε. δείχνει πως η επόμενη χρονιά θα είναι καθοριστική. Από την Ισπανία μέχρι τη Γερμανία και από τη Γαλλία ως την Ιταλία, το 2026 προμηνύεται ως το έτος όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πάψουν να είναι πολυτέλεια και θα αρχίσουν να απευθύνονται σε ευρύτερο κοινό.
Η παραγωγή σε ευρωπαϊκό έδαφος δεν αφορά μόνο τη βιομηχανική αυτάρκεια, αλλά και την τιμολογιακή ανταγωνιστικότητα απέναντι στα κινέζικα μοντέλα, που ήδη προσφέρονται σε χαμηλές τιμές.
Η αύξηση της ζήτησης συνοδεύεται και από προβληματισμούς. Οι δημόσιοι φορτιστές παραμένουν άνισα κατανεμημένοι, η γραφειοκρατία για εγκατάσταση σε πολυκατοικίες είναι χρονοβόρα και πολλοί οδηγοί συνεχίζουν να φοβούνται το ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς φόρτιση σε ταξίδια.
Το πέρασμα στα προσιτά ηλεκτρικά θα χρειαστεί συνολική υποστήριξη και όχι μόνο από τις μάρκες, αλλά και από τις κυβερνήσεις και τους παρόχους ενέργειας.
Το 2026 ενδέχεται να αποδειχθεί κομβική χρονιά. Αν η τιμή πάψει να αποτελεί τον βασικό φραγμό, τότε η επιλογή μεταξύ ενός μικρού βενζινοκίνητου και ενός ηλεκτρικού δεν θα εξαρτάται από το κόστος, αλλά από τις πραγματικές ανάγκες του οδηγού.




