NEA

Ο ισραηλινός στρατός αποσύρει εκατοντάδες κινεζικά αυτοκίνητα λόγω φόβων για κατασκοπεία

Το υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ ξεκινά την απόσυρση εκατοντάδων κινεζικών αυτοκινήτων από το στρατιωτικό του στόλο, λόγω ανησυχιών για συλλογή και αποστολή δεδομένων σε σέρβερς στην Κίνα.

Η χρήση κινεζικών αυτοκινήτων από τον ισραηλινό στρατό φαίνεται πως τελειώνει άδοξα, καθώς το υπουργείο Άμυνας ξεκίνησε την ανάκληση περίπου 600 αυτοκινήτων που είχαν παραχωρηθεί σε αξιωματικούς μέσω προγραμμάτων leasing.

Οι ισραηλινές αρχές έκριναν ότι τα μέτρα «ψηφιακής αποστείρωσης» (όπως η απενεργοποίηση του συστήματος e-Call και των λειτουργιών infotainment) που είχαν εφαρμοστεί από το 2022 δεν επαρκούν για να προστατεύσουν από πιθανή συλλογή ή διαρροή δεδομένων.

Η βασική ανησυχία αφορά την ενσωμάτωση αισθητήρων, καμερών, μικροφώνων και λειτουργιών πλοήγησης στα σύγχρονα κινεζικά αυτοκίνητα, οι οποίες -σύμφωνα με ειδικούς στην κυβερνοασφάλεια- μπορούν να αξιοποιηθούν για τη συλλογή γεωγραφικών, βιομετρικών και οπτικοακουστικών δεδομένων, και να τα μεταδώσουν σε απομακρυσμένους διακομιστές στην Κίνα χωρίς να γίνεται εύκολα αντιληπτό.

Η απόφαση δεν σχετίζεται με μηχανικά ή τεχνικά προβλήματα, αλλά με σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια των ψηφιακών συστημάτων. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται SUV όπως το Chery Tiggo 8 Pro, το MG ZS EV και το BYD Atto 3 – μοντέλα τα οποία χρησιμοποιήθηκαν ακόμη και κοντά στην έδρα του υπουργείου στο Τελ Αβίβ.

Ο Dr. Harel Menashri, ιδρυτικό μέλος του τμήματος κυβερνοασφάλειας της Shabak (η ισραηλινή υπηρεσία εσωτερικής ασφάλειας), χαρακτήρισε τα αυτοκίνητα αυτά «πλατφόρμες συλλογής πληροφοριών σε τροχούς», τονίζοντας ότι δεν πρόκειται απλώς για τεχνικό ρίσκο αλλά για σοβαρό θέμα εθνικής ασφάλειας.

Η απόφαση απόσυρσης ήρθε παράλληλα με τη διακοπή προμήθειας νέων κινεζικών αυτοκινήτων, τα οποία είχαν προγραμματιστεί να δοθούν σε ανώτερους αξιωματικούς (αντισυνταγματάρχες). Αν και τα οχήματα είχαν παραληφθεί, παρέμειναν ακινητοποιημένα καθώς μετά από εσωτερικό έλεγχο θεωρήθηκαν μη ασφαλή σε επίπεδο ψηφιακής επικοινωνίας.

Η υπόθεση έρχεται σε μια περίοδο όπου αυξάνεται η παγκόσμια ανησυχία για τον ρόλο που ενδέχεται να διαδραματίζουν τα κινεζικά προϊόντα τεχνολογίας -από δίκτυα 5G έως drones και αυτοκίνητα- στην εξαγωγή δεδομένων. Ήδη η Κίνα κατηγορείται από δυτικές κυβερνήσεις για επιθέσεις στον κυβερνοχώρο, με στόχο δημόσιες υποδομές και στρατηγικούς φορείς, όπως συνέβη στην Πολωνία και στη Γερμανία.

Παράλληλα, η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αρχίσει να εξετάζει πιο αυστηρούς ελέγχους στα οχήματα που ενσωματώνουν λογισμικό κλειστού κώδικα ή επικοινωνιακά πρωτόκολλα χωρίς επαρκή διαφάνεια. Αν και δεν έχει επιβληθεί απαγόρευση, αρκετές χώρες έχουν αρχίσει να προβληματίζονται για το κατά πόσο τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενδέχεται να μετατραπούν -συνειδητά ή όχι- σε εργαλεία παρακολούθησης.

Στο μεταξύ, άλλες μεγάλες αγορές, όπως η Ινδία και οι ΗΠΑ, διατηρούν σκεπτικισμό απέναντι στην ταχεία διείσδυση των κινεζικών brands στον χώρο της ηλεκτροκίνησης. Το αμερικανικό Πεντάγωνο, για παράδειγμα, έχει αποκλείσει ρητά τη χρήση προϊόντων από κινεζικές τεχνολογικές εταιρείες σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις.

Για το Ισραήλ, η απόφαση αποτελεί σαφές μήνυμα: η εθνική ασφάλεια υπερισχύει του κόστους. Παρά την οικονομική αποδοτικότητα των κινέζικων αυτοκινήτων, οι κίνδυνοι από ενδεχόμενες ψηφιακές ευπάθειες κρίθηκαν σημαντικότεροι από την εξοικονόμηση πόρων.

Με την παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων να μετατοπίζεται προς την Ανατολή, η ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και εθνικής ασφάλειας αναδεικνύεται σε ζήτημα στρατηγικής σημασίας. Το ερώτημα πλέον είναι αν και άλλες χώρες θα ακολουθήσουν το παράδειγμα του Ισραήλ, θέτοντας περιορισμούς ή ακόμα και απαγορεύσεις στα οχήματα κινεζικής προέλευσης που ενσωματώνουν περίπλοκες τεχνολογίες επικοινωνίας και δεδομένων.

Νίκος Βαϊλακάκης

O Νίκος μπορεί να είναι από τα πιο πρόσφατα μέλη στην ομάδα, αλλά διαθέτει πολυετή εμπειρία ως δημοσιογράφος από παλιά. Ακόμη και πριν δημιουργηθεί το caroto.gr!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!