Ο αισθητήρας απόλυτης πίεσης στην εισαγωγή (MAP) είναι κρίσιμος για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα. Αν δυσλειτουργεί, η απόδοση πέφτει και η κατανάλωση ανεβαίνει.
Ο αισθητήρα απόλυτης πίεσης εισαγωγής (MAP) μετράει την υποπίεση στην πολλαπλή εισαγωγής του κινητήρα. Για να το διατυπώσουμε πιο σωστά, μετράει την απόλυτη πίεση στην εισαγωγή. Αυτό σημαίνει ότι όταν δεν λειτουργεί ο κινητήρας, τότε δείχνει την ατμοσφαιρική πίεση που στο επίπεδο της θάλασσας είναι περίπου 1 bar (100 kPa).
Όταν ο κινητήρας τεθεί σε λειτουργία, τότε δείχνει μια τιμή πίεσης της τάξης των 0,3 bar (30 kPa) στο ρελαντί, που επειδή είναι μικρότερη από την ατμοσφαιρική, είναι υποπίεση (αναρρόφηση). Αν η λειτουργία του ΜΑΡ δεν είναι σωστή (πχ δεν μετράει σωστά, είναι χαλασμένος) τότε μπορεί να παρατηρηθεί
- χαμηλή απόδοση του κινητήρα, απώλεια ισχύος (το αυτοκίνητο δεν «τραβάει»)
- ρεταρίσματα σε λειτουργία υπό φορτίο
- αυξημένη κατανάλωση κυρίως στις χαμηλές στροφές
- καυσαέρια (μαύρο καπνό).
Ο αισθητήρας πίεσης, συνδέεται με την μονάδα ελέγχου κινητήρα με τρία καλώδια και συγκεκριμένα
- Γείωση
- Τάση +5V
- Σήμα εξόδου (αναλογικό ή ψηφιακό)
Αν το εξάρτημα περιλαμβάνει και αισθητήρα θερμοκρασίας αέρα εισαγωγής, τότε προστίθεται άλλο ένα καλώδιο, που είναι το σήμα της θερμοκρασίας. Εκεί έχουμε δηλαδή συνολικά 4 καλώδια. Το σήμα εξόδου ενός αναλογικού αισθητήρα ΜΑΡ θα είναι μία μεταβαλλόμενη τάση που η τιμή της θα εξαρτάται από την υποπίεση.
Στο εσωτερικό του ο αισθητήρας έχει μία μεμβράνη πάνω στην οποία είναι «τυπωμένες» αντιστάσεις σε διάταξη γέφυρας Wheatstone. Με την μεταβολή της πίεσης αλλάζει η μορφή της μεμβράνης οπότε αλλάζουν οι τιμές των αντιστάσεων στην γέφυρα και κατά συνέπεια η τάση εξόδου του αισθητήρα.
Για παράδειγμα, με την πεταλούδα τελείως ανοικτή και τον κινητήρα σβηστό, η υποπίεση είναι μηδέν. Αυτό σημαίνει ότι απόλυτη πίεση είναι 1 ατμόσφαιρα=1,1bar=110kPa, οπότε ο αισθητήρας θα έχει τάση εξόδου περίπου 4,5 V. Αν ξεκινήσει ο κινητήρας και δημιουργηθεί πτώση πίεσης (υποπίεση), η τάση θα αρχίζει να πέφτει. Το σήμα τάσης του αισθητήρα θα μεταβάλλεται συνεχώς, ανάλογα με την τιμή υποπίεσης.
Ένας ψηφιακός αισθητήρας ΜΑΡ μετράει την πίεση με χρήση πιεζοηλεκτρικών κρυστάλλων και η έξοδός του είναι παλμοσειρά, η συχνότητα της οποίας εξαρτάται από την υποπίεση. Συγκεκριμένα, στο ρελαντί η συχνότητα του σήματος εξόδου, είναι περίπου 100 Hz. Όσο ανοίγει η πεταλούδα γκαζιού, η υποπίεση πέφτει (η πίεση ανεβαίνει), η συχνότητα του σήματος ανεβαίνει και φτάνει τα 160 Hz περίπου όταν η πεταλούδα είναι τελείως ανοικτή.
Έλεγχος βλαβών που έχουν σχέση με τον ΜΑΡ
Ας υποθέσουμε ότι μετά από την διάγνωση σε κάποιο αυτοκίνητο, διαπιστωθεί ότι έχει γίνει καταγραφή βλάβης που έχει σχέση με ΜΑΡ.
Αφού ελέγξουμε την στεγανότητα της εισαγωγής, θα πρέπει να ελέγξουμε το εξάρτημα αν λειτουργεί σωστά.
Πρώτα ελέγχουμε αν έχει σωστή τροφοδοσία ρεύματος, σύμφωνα με το σχέδιο του κατασκευαστή. Συνήθως η τροφοδοσία είναι οι δύο ακριανοί ακροδέκτες σε αισθητήρα με τρεις επαφές.
Θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα, τον αφήνουμε να λειτουργεί στο ρελαντί και μετράμε με ένα βολτόμετρο αν έχουμε +5V.
Στην συνέχεια συνδέουμε παλμογράφο στο καλώδιο σήματος του αισθητήρα για να πάρουμε το σήμα. Ανεβάζουμε στιγμιαία στροφές μέχρι το μέγιστο και παρατηρούμε το σήμα.
Πηγή: ΙΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε. – Νίκος Ουλκέρογλου (Τεχνικό Τμήμα – Τεχνική εκπαίδευση)





