Νέα επιστημονική μελέτη αποκαλύπτει ότι οι οθόνες αφής στα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν είναι απλώς άβολες, αλλά μπορεί να υπονομεύουν σοβαρά την ασφάλεια του οδηγού.
Όποιος έχει προσπαθήσει να αλλάξει ραδιοφωνικό σταθμό ή να ρυθμίσει τον κλιματισμό ενώ οδηγεί, γνωρίζει ήδη πόσο απαιτητική -και επικίνδυνη- μπορεί να είναι η χρήση μιας οθόνης αφής. Μέχρι σήμερα, αυτό ήταν περισσότερο θέμα προσωπικής εμπειρίας. Πλέον όμως, υπάρχουν δεδομένα που το επιβεβαιώνουν με σαφήνεια.
Σύμφωνα με νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον και το Toyota Research Institute, η χρήση των οθονών αφής αποδείχθηκε σημαντικός παράγοντας απόσπασης προσοχής. Στο πλαίσιο της έρευνας, οι συμμετέχοντες οδηγοί βρέθηκαν σε έναν προηγμένο προσομοιωτή οδήγησης.
Εκεί όπου έπρεπε να εκτελέσουν διάφορες λειτουργίες μέσω οθόνης -όπως αλλαγή τραγουδιού ή ανάγνωση μηνυμάτων- σε συνθήκες κίνησης μέσα στην πόλη. Οι επιστήμονες παρακολούθησαν τις κινήσεις των ματιών και των χεριών, τους χρόνους αντίδρασης και ακόμη και ενδείξεις άγχους.
Τα αποτελέσματα ήταν ξεκάθαρα: όσο αυξάνονταν οι εντολές στην οθόνη, τόσο περισσότερο χειροτέρευε η οδήγηση. Η ταχύτητα και η ακρίβεια των χειρισμών μειώθηκαν, ενώ η απόκλιση από τη λωρίδα κίνησης αυξήθηκε σε ανησυχητικό βαθμό. Δεν επρόκειτο για δευτερεύουσες δραστηριότητες, όπως η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά για βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου που πλέον απαιτούν ψηφιακή αλληλεπίδραση.
Αυτό είναι και το βασικό πρόβλημα: οι λειτουργίες που παλαιότερα ελέγχονταν με ένα φυσικό διακόπτη, σήμερα απαιτούν προσοχή, εστίαση και πολύπλοκους χειρισμούς. Σε ορισμένα μοντέλα, ακόμα και η απλή ρύθμιση της θερμοκρασίας ή της έντασης του ήχου απαιτεί είσοδο σε μενού, επιλογή εικονιδίου και τελική επιβεβαίωση.
Η επιστροφή στους φυσικούς διακόπτες δεν μοιάζει πιθανή, ειδικά καθώς η ψηφιακή αισθητική κυριαρχεί και προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στον σχεδιασμό. Παρ’ όλα αυτά, η μελέτη προτείνει πρακτικές λύσεις: απλούστερα γραφικά, λιγότερες υποκατηγορίες και πιο έξυπνα συστήματα που αντιλαμβάνονται πότε ο οδηγός είναι ήδη επιβαρυμένος.
Η ιδέα είναι ότι το αυτοκίνητο πρέπει να προσαρμόζεται στον ρυθμό και τις ανάγκες του ανθρώπου, και όχι το αντίστροφο. Γιατί, τελικά, ακόμη και η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί την ασφάλεια.
