H BMW… ηλεκτρίζει το μέλλον!

bmw-megacity

Μικρή σημασία έχει η φωτογραφία που απεικονίζει το μικρότερο μοντέλο στην γκάμα της BMW που θα δούμε στους δρόμους σε περίπου μία τριετία. Η ουσία κρύβεται στο DNA του και στην επαναστατική δόμησή του που μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που κατασκευάζονται τα αυτοκίνητα. Τουλάχιστον στα ηλεκτροκίνητα…

MegaCity

  • Μετά τα VisionEfficient Concept, Mini E και ActiveE η γερμανική εταιρία αποδεικνύει την προτεραιότητα που δίνει στην ηλεκτροκίνηση παρουσιάζοντας στο Μόναχο το MegaCity Vehicle (MCV) ενώ το λανσάρισμα του στην αγορά έχει προγραμματισθεί για το 2013. Μέχρι τότε αναμένεται να δούμε αρκετά EV μοντέλα να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ωστόσο, αυτό της BMW ξεχωρίζει για τη τεχνολογία του που κρύβει…
  • bmw-megacity-ev-development-1Το πλαίσιο του MCV αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα της δόμησης ενός αυτοκινήτου πόλης καθώς ο κλωβός του είναι κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από ανθρακόνημα. Το βασικό πλαίσιο, το δάπεδο, είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο και πάνω σε αυτό τοποθετούνται οι μπαταρίες, ο ηλεκτροκινητήρας, οι αναρτήσεις κ.α. Χάρη στην συγκεκριμένη τεχνική -που στο σύνολό της ονομάζεται CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) και συνδυάζει εκτεταμένη χρήση πολυμερών- οι ειδικοί εξοικονομούν 250-350 kg σε σχέση με έναν αντίστοιχου όγκου ηλεκτροκίνητο όχημα. Σύμφωνα με την BMW ένα πλαίσιο CFRP εμφανίζει εφάμιλλη αντοχή (αν και δεν διευκρινίζεται το είδος της αντοχής, π.χ. στρεπτική ακαμψία, θλίψη, εφελκυσμός, διάτμηση κ.α.) ενώ είναι κατά 50% ελαφρύτερο από ένα χαλύβδινο. Μάλιστα, στην BMW συγκρίνουν και την τεχνολογία ASF της Audi αναφέροντας πως σε σχέση με ένα αλουμινένιο πλαίσιο είναι κατά 30% ελαφρύτερο επισημαίνοντας την πλεονεκτική θέση του CFRP.
  • Οι ιθύνοντες της εταιρίας ισχυρίζονται πως με την εξοικονόμηση του δομικού βάρους μπορεί εν μέρει να αντισταθμιστεί το βάρος των μπαταριών. Τα πρώτα δείγματα CFRP τα είχαμε δει το 2000 στην πρωτότυπη εκδοχή της Z8 (όχι στο μοντέλο παραγωγής, μόνο σε αγωνιστικά και στην αεροπλοΐα) ενώ πριν από περίπου δύο χρόνια είχε κατασκευαστεί μία «ανεπίσημη» Χ5 από ανθρακόνημα εξοικονομώντας περίπου 200 kg από την συμβατική έκδοση. Μάλιστα, τον περασμένο Μάρτιο ανακοινώθηκε πως η BMW σε συνεργασία με την SGL Group προχωρούν στην αρχική επένδυση 100 εκ. δολαρίων για την ανέγερση εργοστασίου παραγωγής CFRP πλαισίων στην περιοχή Moses Lake, στην πολιτεία της Ουάσιγκτον. Αν η τεχνολογία CFRP είναι τόσο καλή όσο ακούγεται άραγε μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μεγαλύτερα μοντέλα παραγωγής; Μήπως τίθεται θέμα κόστους, αν ναι πόσο υψηλό θα είναι; Το πλαίσιο επηρεάζεται από ακραίες κλιματολογικές συνθήκες; Μάλλον θα το μάθουμε στα επόμενα χρόνια…
  • bmw-megacity-ev-development-34Ας περάσουμε στην συστοιχία μπαταριών λιθίου-ιόντων (li-ion) που είναι «ξαπλωμένη» στο δάπεδο του πλαισίου και αποτελείται από 96 στοιχεία συνδεδεμένα σε σειρά με το καθένα να λειτουργεί από 2,8 V με peak τα 4 V. Αναλυτικότερα, υπάρχουν 8 σειρές των 44,5 V (όπως λέει ο κατασκευαστής) με 12 στοιχεία η έκαστη. Η BMW δεν δίνει το ενεργειακό φορτίο της μπαταρίας (η οποία προφανώς κατασκευάζεται από τις Samsung-Bosch, αναζητήστε τη συνεργασία SB LiMotive) αλλά σύμφωνα με τον Patrick Müller, υπεύθυνο για την μετάδοση του MCV, αυτή που θα δούμε στο μοντέλο παραγωγής θα είναι τουλάχιστον η διπλάσια από αυτή της GM στο Chevrolet Volt (με 16 kWh). Το τωρινό MCV θα χρησιμοποιεί τον σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα του ActiveE αν και φήμες κάνουν λόγο για έναν νέας τεχνολογίας υδρόψυκτο. Τα πράγματα είναι κάπως μπερδεμένα αφού όπως είναι φυσικό οι ιθύνοντες της BMW δεν ανοίγουν όλα τους τα χαρτιά στο τραπέζι κρύβοντας τους άσους στο μανίκι. Μέχρι να δούμε το MCV στη παραγωγή θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές…

BMW e-mobility

bmw_1602_electric-drive_cutaway_211

  • H σχέση της BMW με την ηλεκτροκίνηση έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου τέσσερις δεκαετίες. Συγκεκριμένα, το 1972 η γερμανική εταιρία είχε παρουσιάσει το 1602, ένα ηλεκτροκίνητο με τις «παλαιού τύπου» μπαταρίες μολύβδου-οξέος. Χρειάστηκαν να περάσουν αρκετά χρόνια ώστε οι Γερμανοί -αλλά και όλοι οι άλλοι κατασκευαστές- να ξαναθυμηθούν τα EV και σε προηγούμενες εκθέσεις παρουσιάστηκαν τα Mini E και BMW ActiveE.
bmw-megacity-ev-development-16
Στο βάθος φαίνεται η ραχοκοκαλιά ενός συμβατικού MINI, εμπρός η διάταξη της ηλεκτροκίνητης εκδοχής με εμφανές το πλεονέκτημα του μικρότερου όγκου.
  • Και τα δύο μοντέλα βασίζονται σε τροποποιημένες εκδοχές των συμβατικών εκδόσεων (στο γνωστό MINI Cooper και στην BMW 1) και ο σκοπός της δημιουργίας τους είναι περισσότερο στο να εγκλιματίσουν το κοινό με την ηλεκτροκίνηση (και φυσικά να καλλιεργήσουν την… ηλεκτρική ευαισθησία της εταιρίας). Άλλωστε το Mini E έχει συμμετάσχει σε διάφορα πιλοτικά προγράμματα σε διάφορες χώρες· από τον επόμενο χρόνο στην Γαλλία, Ιαπωνία και Κίνα. Ενδιαφέρον έχουν τα συμπεράσματα σε έρευνα στο Βερολίνο όπου το 80% των χρηστών επαναφόρτιζαν το Mini E 2-3 φορές την εβδομάδα για 5h. Αντίθετα, στο αμερικανικό πρόγραμμα -συμμετείχαν 450 Mini E, 246 από ιδιώτες, 204 σε fleet- τα πορίσματα έδειξαν πως οι χρήστες τα φόρτιζαν σχεδόν κάθε μέρα και όλη τη νύχτα. Η μεγαλύτερη απόσταση που διανύθηκε με το Mini E ήταν 158 km. Τι έδειξε τελικά η έρευνα; Πως σχεδόν όλοι οι χρήστες θα ήταν ικανοποιημένοι αν η αυτονομία έφτανε τα 150-200 km παρά την πολύωρη επαναφόρτιση.
  • To πρόγραμμα του ActiveE θα ξεκινήσει του χρόνου με περισσότερα από 600 αυτοκίνητα και έχουν συμπεριληφθεί όλες οι παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα από το πρόγραμμα του Mini E. Το ActiveE χρησιμοποιεί λιγότερα στοιχεία αλλά η αυτονομία έχει παραμείνει στα ίδια επίπεδα δείχνοντας πόσο γρήγορη είναι η εξέλιξη στην τεχνολογία των μπαταριών.

  • Σε παρουσίαση που έγινε πρόσφατα εκπρόσωπος της BMW έκανε λόγο για κορύφωση της ζήτησης για πετρέλαιο περίπου το 2025 και τότε είναι που οι εκπομπές CO2 θα πρέπει να μειωθούν από το 2020 έως και 25% με ότι ισχύει σήμερα. Την λύση θα δώσουν τα ηλεκτροκίνητα (EV, plug-in hybrid) τονίζοντας βέβαια πως δεν θα πρέπει να συσχετίζουμε τα EV με τα τωρινά δεδομένα. Σήμερα για περίπου 100 km αυτονομίας απαιτούνται περίπου 80 kg μπαταριών li-ion που αντιστοιχούν σε περίπου 175 kg μπαταριών νικελίου-υδριδίου μετάλλου (NiMH), που ισοδυναμούν με πέντε μεγάλες συστοιχίες μολύβδου οξέος (όσο ένα δωμάτιο). Στην επόμενη τριετία οι μπαταρίες αναμένεται να βελτιωθούν κατά 30-40% και από την αναλογία 110 Wh/kg (85 Wh/kg για τα υβριδικά) να φτάσουμε στα 150 Wh/kg.
  • Χρόνο με το χρόνο όμως οι μπαταρίες θα βελτιώνονται, θα μικραίνουν σε μέγεθος και σε βάρος ενώ η απόδοσή τους θα αυξάνεται με αποτέλεσμα μέχρι το τέλος της δεκαετίας 5-15% του ευρωπαϊκού στόλου να είναι ηλεκτρικά και υβριδικά. Πολύ οπτιμιστικό ακούγεται αλλά δεν υπάρχει και κανένας λόγος να μην πιστέψουμε τα λεγόμενα της Sandra Krommes που διευθύνει το τμήμα περιβάλλοντος και εναλλακτικής κίνησης στην BMW. Λόγος έγινε και για τα υδρογονοκίνητα τα οποία όμως είναι ακόμη αρκετά μακρινά αφού αν εξελιχτούν σε τόσο μεγάλο βαθμό τα μπαταριοκίνητα τίθεται το θέμα της ηλεκτροβόρας παραγωγής του υδρογόνου.

Τα Μini Ε και BMW Active E σε φωτογραφίες…

Ηλεκτρικές αναμνήσεις σε φωτογραφίες…

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close