ΑΓΩΝΕΣ

Προεπισκόπηση GP Ισπανίας: Επιστροφή στην Ευρώπη…

Ο πέμπτος γύρος του παγκοσμίου πρωταθλήματος διεξάγεται στην πίστα της Καταλούνια στη Βαρκελώνη, σηματοδοτώντας την έναρξη της Ευρωπαϊκής σεζόν…

Στο σιρκουί όπου ομάδες και πιλότοι «γράφουν» κάθε χρόνο τα περισσότερα χιλιόμετρα, θα απαντηθούν τα περισσότερα από τα εναπομείναντα ερωτήματα σχετικά με τα δυνατά και αδύναμα σημεία του κάθε συνδυασμού. Επιπλέον πολλές από τις ομάδες του μέσου της κατάταξης επιλέγουν παραδοσιακά τον Ισπανικό αγώνα για τις πρώτες μεγάλες αναβαθμίσεις στα μονοθέσιά τους. Με τον Lewis Hamilton να βρίσκεται μετά το Μπακού για πρώτη φορά φέτος στην κορυφή της βαθμολογίας των οδηγών και την Ferrari να προηγείται στους κατασκευαστές, η μάχη της σεζόν του 2018 εντείνεται σε έναν από τους δυσκολότερους αγώνες του καλεντάρι.

Χαρακτηριστικά σιρκουί

Μια από τις πιο απαιτητικές πίστες του πρωταθλήματος, μας αποκαλύπτει συνήθως τον καλύτερο συνδυασμό αυτοκινήτου-οδηγού της χρονιάς.  Οι γρήγορες καμπές (στροφές 3, 4, 8, 9 και 16) καθώς και οι αρκετά ισχυροί και εναλλασσόμενης διεύθυνσης  άνεμοι που απαντώνται στην περιοχή δοκιμάζουν την αεροδυναμική ευστάθεια των μονοθεσίων. Μετά τις αλλαγές του 2007 ο τελευταίος τομέας της πίστας θυμίζει… Μονακό αναδεικνύοντας τα μονοθέσια με την υψηλότερη μηχανική πρόσφυση. Επιπλέον ο οδηγός μπορεί να κάνει τη διαφορά σε αρκετά σημεία της πίστας παρότι εκείνη δεν έχει περάσει στην συνείδηση των φίλων του σπορ ως τέτοια. Ο αγώνας ολοκληρώνεται έπειτα από 66 γύρους των 4,655 χιλιομέτρων ενώ οι ζώνες DRS είναι δύο, στην κεντρική ευθεία και σε εκείνην ανάμεσα στις στροφές 9 και 10.

Ελαστικά

Η τραχιά άσφαλτος και τα υψηλά αεροδυναμικά φορτία συνεπάγονται και αυξημένη καταπόνηση των ελαστικών (κυρίως του εμπρός αριστερού) με αποτέλεσμα να επιβραβεύονται οι συνδυασμοί που είναι πιο «ευγενικοί» με αυτά. Η Pirelli έφερνε παραδοσιακά τις τρεις σκληρότερες γόμες της σεζόν στην Καταλούνια αλλά για από το 2017 η προσέγγισή της είναι πιο τολμηρή. Οι διαθέσιμες γόμες θα είναι οι Supersoft, Soft και Medium κάτι που αναδεικνύει ως ασφαλέστερη στρατηγική τα δύο pit stops. Αυτό που μένει να απαντηθεί είναι εάν οι κορυφαίες ομάδες θα βγάλουν το Q2 με την δεύτερη σκληρότερη γόμα στοχεύοντας σε μεγαλύτερο πρώτο stint, όπως συνέβη στους δύο τελευταίους αγώνες. Δεν θα πρέπει να αποκλείεται ωστόσο, αναλόγως και της εξέλιξης του αγώνα, μία και μόνη στάση στα pits με συνδυασμό Soft/Medium, με την Mercedes να προβάλλει ως η πιθανότερη υποψήφια για κάτι τέτοιο.

Αλλαγές κανονισμών 2019 – Δεύτερος αγώνας στις ΗΠΑ

Στο μεσοδιάστημα του Αζέρικου και του Ισπανικού Grand Prix ο Ross Brawn, διευθύνων σύμβουλος τεχνικών ζητημάτων του Formula One Group, ανακοίνωσε αεροδυναμικές αλλαγές για την επόμενη σεζόν οι οποίες είναι:

  • Οι εμπρός πτέρυγες των μονοθεσίων θα μεγαλώσουν κατά πλάτος καλύπτοντας ολόκληρο το εμπρός ελαστικό ενώ ταυτόχρονα θα μειωθεί η ικανότητα τους να παράγουν δίνες (vortices). Υπενθυμίζουμε ότι οι εμπρός πτέρυγες από το 2009 και εντεύθεν έχουν ως κύριο στόχο τους την παραγωγή δινών οι οποίες «παγιδεύουν» ανάμεσά τους τον ακάθαρτο αέρα που προκύπτει από το εμπρός ελαστικό κατευθύνοντάς τον μακριά από το πίσω μέρος των μονοθεσίων όπου και παράγεται η πλειονότητα της κάθετης δύναμης. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της πληθώρας πτερυγίων που τοποθετούνται στα δύο άκρα της εμπρός πτέρυγας, και τα οποία μπορεί να εξασφαλίζουν την καθαρότερη ροή του αέρα προς τα πίσω αλλά υποβαθμίζουν ταυτόχρονα την παραγωγή κάθετης δύναμης στο εμπρός μέρος. Επιπλέον, ο «βρώμικος» αέρας των εμπρός ελαστικών κατευθύνεται πίσω από το μονοθέσιο και.. συστημένος σε όποιο άλλο μονοθέσιο ακολουθεί δυσκολεύοντας πολύ μια πιο κοντινή προσέγγιση στο slip stream. Με τις νέες αλλαγές η εμπρός πτέρυγα θα χρησιμοποιείται και πάλι κυρίως για την παραγωγή κάθετης δύναμης με τους υπεύθυνους της Liberty να ευελπιστούν πώς κάτι τέτοιο θα διευκολύνει τα προσπεράσματα. Παράπλευρη συνέπεια αυτού θα είναι ενδεχομένως και μια πιο «ωμή» απόδοση της κάθετης δύναμης κάτι που θα μεταβάλλει και τον τρόπο οδήγησης των νέων μονοθεσίων.
  • Παρόμοιο είναι το σκεπτικό για την απλοποίηση των αεροεισαγωγών στα εμπρός φρένα οι οποίες από του χρόνου θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ως τέτοιες: Διατάξεις που έχουν ως στόχο να ψύχουν τα φρένα χωρίς να επιτρέπεται να φέρουν επιπλέον πτερύγια ή αεροδυναμικά στοιχεία που κατευθύνουν τον αέρα.
  • Η τελευταία αλλαγή αφορά στις πίσω πτέρυγες οι οποίες θα είναι μεγαλύτερες τόσο κατά μήκος όσο και κατά πλάτος. Η αύξηση του πλάτους γίνεται ώστε να μεγαλώσει το slip stream του προπορευόμενου μονοθεσίου επιτρέποντας σε αυτόν που ακολουθεί να πλησιάσει ευκολότερα. Η αύξηση του μήκους γίνεται σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η οπισθέλκουσα της πίσω πτέρυγας ώστε η επίδραση του DRS να είναι ισχυρότερη σε σχέση με τώρα.

Οι αλλαγές αυτές είχαν αρχικά προγραμματιστεί για το 2021 αλλά επισπεύδονται ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα του θεάματος το συντομότερο δυνατόν. Προστίθενται δε, στην αλλαγή υπολογισμού του βάρους οδηγού-μονοθεσίου (δε θα υπάρχει ένα κατώτατο όριο για το άθροισμά τους, αλλά χωριστά κατώτατα όρια 80kg και 654kg που θα αθροίζονται στα 734 kg ώστε οι βαρύτεροι οδηγοί να μην μειονεκτούν a priori), στην αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου αγώνα κατά 5kg και στην υιοθέτηση των βιομετρικών γαντιών από τους πιλότους.

Το άλλο μεγάλο νέο πριν το Ισπανικό Grand Prix αφορά στον δεύτερο αγώνα που θα αποκτήσουν οι ΗΠΑ από το 2019 και ο οποίος θα διεξάγεται εντός της πόλης του Μαϊάμι. Πρόκειται για κάτι αναμενόμενο με δεδομένη την βούληση της Liberty για άνοιγμα στην αγορά της Αμερικής. Ο νέος αγώνας στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ θα πρέπει να θεωρηθεί μάλλον ως η αρχή αυτής της προσπάθειας και δε θα έπρεπε να αποκλείεται το ενδεχόμενο κι άλλων επιπλέον αγώνων στις ΗΠΑ.

Τεχνική σύνοψη

Mercedes: Η Γερμανική ομάδα έχει καταφέρει να κερδίσει πολύτιμο χρόνο μέχρι στιγμής ώστε να λύσει τα προβλήματα που την ταλανίζουν και πάλι με τα μαλακότερα ελαστικά της Pirelli. Η W09 ήταν το κορυφαίο μονοθέσιο μόνο στη Μελβούρνη, ωστόσο ο Hamilton προηγείται στους οδηγούς ενώ η Mercedes βρίσκεται πολύ κοντά στη Ferrari στους κατασκευαστές. Αυτό που θα έπρεπε να τους ανησυχεί περισσότερο, ωστόσο, είναι η εικόνα του Αζερμπαϊτζάν. Σε ένα σιρκουί όπου πέρσι είχαν κυριαρχήσει πλήρως χάρη στην ανώτερη απόδοση της MGU-H τους, φέτος δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν στα ίσια τις Ferrari. Και για αυτό δεν πρέπει να φταίνε μόνο τα ελαστικά.

Ferrari: Η SF71H έχει αποδειχθεί μέχρι τώρα το κορυφαίο μονοθέσιο στο grid. Το πάντρεμα του περσινού high rake concept με το μακρύτερο μεταξόνιο φαίνεται πώς στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία ενώ και η Ιταλική μονάδα ισχύος πρέπει να είναι η κορυφαία. Αυτό δίνει στον Vettel μεγάλη αυτοπεποίθηση με τον Γερμανό να δηλώνει ότι δεν ανησυχεί ιδιαίτερα για την απώλεια της πρωτοπορίας στη βαθμολογία. Θα πρέπει, ωστόσο, να αποφύγει λάθη σαν εκείνο του Μπακού στο μέλλον αν θέλει να τερματίσει πρώτος, καθώς δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η Mercedes δε θα λύσει τα προβλήματά της κατά τη διάρκεια της σεζόν. Λογικά οι Vettel-Raikkonen είναι φαβορί για την pole σε ένα σιρκουί που έχει πολλές ομοιότητες με εκείνο της Σαγκάης. Στον αγώνα, όμως, οι διαφορές με τις Mercedes-Red Bull αναμένονται μικρές.

Red Bull: Η αντίδραση των ανθρώπων της ομάδας στη σύγκρουση των Verstappen-Ricciardo καταδεικνύει και τον οδηγό στον οποίον «ποντάρει» η Αυστριακή ομάδα για το μέλλον. Ο Verstappen προστατεύτηκε, το θέμα δεν πήρε διαστάσεις για την ώρα αλλά δε θα έπρεπε να αποκλείεται η επανάληψη ενός τέτοιου περιστατικού όσο ο Horner αρνείται να επιβάλλει team orders. Φυσικά και κάτι τέτοιο ευνοεί το θέαμα αλλά όχι και την βαθμολογική συγκομιδή της Red Bull η οποία έχασε πολύτιμους πόντους στο Μπακού.

Στην Ισπανία θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί περισσότερο τις Ferrari-Mercedes χάρη στο πολύ ολοκληρωμένο αεροδυναμικό πακέτο της, ενώ λογικά θα επιλέξει την πιο επιθετική στρατηγική των δύο pit stops ελπίζοντας και σε κάποιο safety car. Κατά τα λοιπά στο Αζερμπαϊτζάν έγινε η πρώτη συνάντηση του Helmut Marko με τον επικεφαλής της Honda, Masashi Yamamoto σχετικά με την επικείμενη μεταπήδηση της Αυστριακής ομάδας στους Ιαπωνικούς κινητήρες από το 2019. Αυτό ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο ήδη από πέρσι όταν ανακοινώθηκε η συνεργασία της Honda με την Toro Rosso, ωστόσο η Red Bull περιμένει απτά δείγματα προόδου της Ιαπωνικής PU στο 2018 πριν δεσμευτεί σε μία τέτοια ριζική αλλαγή η οποία θα της εξασφαλίσει την πολυπόθητη αποκλειστικότητα.

Στην McLaren έχουν δηλώσει ότι επίκεινται εκτεταμένες αλλαγές για την Καταλούνια αλλά κάτι τέτοιο αποτελεί παράδοση τα τελευταία χρόνια για την ομάδα από το Woking χωρίς να έρχονται τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Ο Alonso έρχεται ανανεωμένος μετά την επικράτησή του στις 6 ώρες του Σπα και θα θέλει όσο τίποτε έναν υψηλό τερματισμό μπροστά στους συμπατριώτες του. Θα χρειαστεί όλη την τύχη του κόσμου για κάτι τέτοιο…

Η Renault έχει κι αυτή προγραμματίσει κάποιες αεροδυναμικές αλλαγές εν όψει Ισπανίας ευελπιστώντας να προσεγγίσει περισσότερο τους «big three» κυρίως σε ρυθμίσεις αγώνα. Η Force India παρουσιάστηκε πολύ βελτιωμένη στο Μπακού αλλά μεγάλο μέρος αυτής της ανόδου πρέπει να οφείλεται στα πιο επιθετικά modes που χρησιμοποίησε στην PU της Mercedes. Σε ένα σιρκουί που τονίζει την αεροδυναμική ευστάθεια και τη μηχανική πρόσφυση θα φανεί πόσο έδαφος έχει καλύψει πραγματικά από τις υπόλοιπες μεσαίες ομάδες.

Η Haas είχε ένα εφιαλτικό τριήμερο στο Αζερμπαϊτζάν και θα θέλει οπωσδήποτε να ανακάμψει σε ένα σιρκουί στο οποίο η VF18 «έλαμψε» κατά τις χειμερινές δοκιμές. Χρειάζονται ένα καλό αποτέλεσμα άμεσα καθώς παρά την ταχύτητα του μονοθεσίου τους βρίσκονται βαθμολογικά πίσω από την Toro Rosso η οποία ελπίζει σε μια θέση στη δεκάδα αυτό το τριήμερο.

Στην Sauber με την ώθηση από την εκπληκτική εμφάνιση του Leclerc στον προηγούμενο αγώνα δηλώνουν πώς με τη λύση κάποιων αεροδυναμικών ζητημάτων θα είναι σε θέση να παλέψουν στο μέλλον για θέση στη δεκάδα. Ωστόσο εντύπωση προκαλεί η αποχώρηση του τεχνικού διευθυντή Jorg Zander, σχέδιο του οποίου είναι η C37, χωρίς να έχει ανακοινωθεί προς ώρας ο αντικαταστάτης του. Τέλος η Williams ανακοίνωσε ότι ο Kubica θα οδηγήσει στο FP1 της Ισπανίας, σε ένα σιρκουί όπου η FW41 αναμένεται να δυσκολευτεί ιδιαιτέρως.

Ιστορικό σημείωμα

Το Ισπανικό Grand Prix διεξήχθη πρώτη φορά στην Καταλούνια το 1991 με την μάχη Mansell-Senna να κλέβει την παράσταση. Master της πίστας διαχρονικά δεν είναι άλλος από τον Michael Schumacher με 6 νίκες και 7 poles, έχοντας μας χαρίσει αξέχαστες αναμνήσεις όπως το 1994 οπότε και έβγαλε τα 2/3 του αγώνα μόνο με 5η ταχύτητα για να τερματίσει δεύτερος ή το 1996 με την εκπληκτική πρώτη νίκη του για τη Ferrari υπό καταρρακτώδη βροχή και οδηγώντας από ένα σημείο και μετά με δύο κυλίνδρους λιγότερους. Από τους οδηγούς του φετινού grid Alonso, Raikkonen και Hamilton έχουν από δύο νίκες, ενώ το 2016 ο Verstappen σημείωσε εκεί την πρώτη του νίκη στον πρώτο του αγώνα με την Red Bull.

Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης

Φανατικός οπαδός της Formula 1 από το 1996. Αγνοεί την έκφραση: Βαρετό Grand Prix!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button