NEAΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Συστήματα πολυμέσων & infotainment: Είναι επικίνδυνα όσο η χρήση του κινητού τηλεφώνου στο αυτοκίνητο;

Αν έχετε βρεθεί σε κάποιο σύγχρονο αυτοκίνητο με τις γνωστές μεγάλες ψηφιακές οθόνες ίσως και αν έχετε προβληματιστεί.

Τα νέα αυτοκίνητα δεν είναι απλά αποδοτικότερα και ασφαλέστερα, αλλά και πιο «έξυπνα». Ειδικά τα συστήματα πολυμέσων κάνουν ένα σωρό μαγικά χάρη και στην συνδεσιμότητα με ένα smartphone. Ωστόσο, η χρήση τους σε πολλές περιπτώσεις αποσπά την προσοχή του οδηγού και αναδεικνύεται το ίδιο επικίνδυνη με την χρήση ενός κινητού τηλεφώνου.

Customer touches Home screen of Innovision cockpit .

Οι οθόνες χειρισμού των τελευταίων αυξάνου κατά πολύ το χρόνο αντίδρασης του οδηγού, σύμφωνα με την IAM RoadSmart, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος οργανισμός οδικής ασφάλειας στη Μεγάλη Βρετανία που ιδρύθηκε το 1956. Με βάση λοιπόν την έρευνα της IAM ο οδηγός και προκειμένου να χρησιμοποιήσει τα παραπάνω συστήματα παίρνει κατά μέσο όρο τα μάτια του από το δρόμο για 16 ολόκληρα δευτερόλεπτα. Χρονικό διάστημα κατά το οποίο το αυτοκίνητο αν κινείται με ταχύτητα 112 χλμ./ ώρα έχει καλύψει απόσταση 500 μέτρων.

Κάτι που αυξάνει την επικινδυνότητα των infotainment είναι η απουσία των διακοπτών των βασικών λειτουργιών (π.χ. αυξομείωση έντασης φωνής, αναζήτηση συχνότητας κ.α.). Μερικοί κατασκευαστές καταργούν εντελώς αυτούς τους διακόπτες και παρόλο που μπορεί να υπάρχουν πάνω στο τιμόνι ο οδηγός επικεντρώνεται λιγότερο στην οδήγηση.

Μετά από έρευνα της IAM RoadSmart, στην παραπάνω εικόνα μπορείτε να δείτε επίσης τους χρόνους αντίδρασης από μια ομάδα οδηγών σε διάφορες καταστάσεις. Το ποσοστό αφορά στους πόσους αντέδρασαν σε ένα τυπικό διάστημα τους ενός δευτερολέπτου. Όπως θα δείτε ακόμη και ένας που έχει «πιει» κάνα ποτηράκι παραπάνω (12%) ή έχει κάνει κάνα τσιγαριλίκι (21%) έχει καλύτερο χρόνο αντίδρασης από τους χρήστες Android (53%) ή Apple CarPlay (57%)! Μεγάλη διαφορά έχει η χρήση hands-free κινητού (27%) με το να το κρατά κάποιος στο χέρι (46%).

Κάτι το πολύ σημαντικό της έρευνας είναι το συμπέρασμα πως οι ίδιοι οι οδηγοί δεν αντιλαμβάνονται το χρόνο που αφιερώνουν στην ενασχόλησή τους με τα δύο αυτά συστήματα της touch-screen. Η εντύπωση τους είναι πως ο χρόνος είναι πολύ μικρός, περίπου στα 5 δευτερόλεπτα, όταν στην πραγματικότητα έχουν περάσει πάνω από 16 δεύτερα.

Το βασικό συμπέρασμα είναι πως οι διακόπτες αφής και οι αλλαγές θεματικών ενοτήτων που υιοθετούν οι κατασκευαστές διασπούν την προσοχή του οδηγού. Έτσι, θα πρέπει να υπάρχουν οι φυσικοί διακόπτες όχι μόνο για το infotainment αλλά και για το σύστημα κλιματισμού.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button