Ποια είναι η διάρκεια ζωής των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα από τα πιο πολύ-συζητημένα θέματα και για πολλούς ο μεγαλύτερος φόβος.

Τι θα προτιμούσες; Να δώσεις περίπου 30-40 χιλιάρικα για να αγοράσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γνωρίζοντας πως σε βάθος δεκαετίας θα έχει χάσει περίπου το 15-30% της ικανότητας φόρτισης της μπαταρίας του ή να πας στα σίγουρα με ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα καύσης; Και παρά τα όσα ακούγονται για σταδιακή κατάργηση των συμβατικών οχημάτων μετά το 2030 και τις λοιπές υπερβολές που ακούγονται έως και κουραφέξαλα…

Όπως είχαμε γράψει και στο θέμα μας για τα σέρβις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν υπάρχει μπαταρία που λόγω της χημείας της να μην χάνει την ικανότητα της με τον καιρό. Χονδρικά, σε ένα EV υπολογίστε πως η μπαταρία λιθίου χάνει περίπου το 1,5-3% του μέγιστου φορτίου της και για αυτό οι κατασκευαστές δεν παρέχουν εγγύηση αντικατάστασης πέρα από τα 8 χρόνια ή τα 160.000 χιλιόμετρα.

Συνήθως μέχρι εκείνη τη χρονική περίοδο ή τους κύκλους φόρτισης που αντιστοιχούν σε χιλιόμετρα η μπαταρία δεν έχει απωλέσει το 70% της ικανότητας της και ο κατασκευαστής δεν είναι υποχρεωμένος να την αντικαταστήσει. Βέβαια, υπάρχουν και εξαιρέσεις όπως η Lexus που εγγυάται 10 χρόνια/ 1.000.000 χλμ. ή η Tesla με 8 χρόνια αλλά ανάλογα με το μοντέλο έως και 240.000 χλμ.

Για να πέσει η μπαταρία κάτω από το 70% σε λιγότερο από μια δεκαετία θα πρέπει ο χρήστης της να την έχει τρελάνει στις ταχυφορτίσεις σε ρεύμα DC ή να την κακομεταχειρίζεται όπως π.χ. να την αφήνει να πιάνει «ρεζέρβα» και μετά να την φορτίζει στο 100%. Όπως έχουμε γράψει η ιδανική φόρτιση για μια μπαταρία είναι να μην την αφήνουμε να πέφτει κάτω από το 20% και να μην ξεπερνά το 80% (όπως όταν βάζουμε στην πρίζα τα laptop μας, καλό είναι να τα ρυθμίζουμε έως εκεί ή ακόμη και στο 60%).

Και κάπως έτσι γεννάται ο φόβος και οι όποιες επιφυλάξεις έχει κανείς για να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τι γίνεται όταν η μπαταρία πέσει τόσο που να μην μπορεί να βγάλει ούτε το μισό της αυτονομίας του EV και να χρειάζεται αντικατάσταση; Πόσο θα έχει πέσει το κόστος, το οποίο σήμερα κυμαίνεται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ; Την απάντηση θα δώσει κυρίως ο χρόνος και έχουμε να πούμε πολλά στα επόμενα χρόνια…

Μία επισήμανση που θα ήθελα να κάνω μετά από ερώτηση αναγνώστη: Αφορά στα ήπια υβριδικά 48V συστήματα και στην μικρή τους μπαταρία, η οποία δεν ξεπερνά συνήθως στην 0,5 kWh (π.χ. των υβριδικών Toyota C-HR και Hyundai Kona είναι κάτω της 1,5 kWh). Ενδεικτικά θα αναφέρω πως στην περίπτωση του Ford Puma η αντικατάσταση της μπαταρίας είναι εξαιρετικά σπάνια και αν γίνει ποτέ θα είναι λόγω αστοχίας υλικού.

Η Ford τονίζει πως δεν θα χρειαστεί αλλαγή στον κύκλο ζωής του αυτοκινήτου λόγω και της πολύ χαμηλής τάσης λειτουργίας του συστήματος. Πάντως, ενημερωτικά το κόστος της είναι περίπου 1.500 ευρώ, αλλά υπάρχει πρόγραμμα υποστήριξης.

Φανταστείτε πόσο θα είναι για μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπου εκεί δεν μιλάμε για ένα συστηματάκι εξηλεκτρισμού αλλά για την καρδιά του συστήματος πρόωσης. Εσείς τι άποψη έχετε επί του θέματος;

Exit mobile version