BLOGMUST_READTRENDINGΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ποια είναι η διάρκεια ζωής των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα από τα πιο πολύ-συζητημένα θέματα και για πολλούς ο μεγαλύτερος φόβος.

Τι θα προτιμούσες; Να δώσεις περίπου 30-40 χιλιάρικα για να αγοράσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γνωρίζοντας πως σε βάθος δεκαετίας θα έχει χάσει περίπου το 15-30% της ικανότητας φόρτισης της μπαταρίας του ή να πας στα σίγουρα με ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα καύσης; Και παρά τα όσα ακούγονται για σταδιακή κατάργηση των συμβατικών οχημάτων μετά το 2030 και τις λοιπές υπερβολές που ακούγονται έως και κουραφέξαλα…

Όπως είχαμε γράψει και στο θέμα μας για τα σέρβις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν υπάρχει μπαταρία που λόγω της χημείας της να μην χάνει την ικανότητα της με τον καιρό. Χονδρικά, σε ένα EV υπολογίστε πως η μπαταρία λιθίου χάνει περίπου το 1,5-3% του μέγιστου φορτίου της και για αυτό οι κατασκευαστές δεν παρέχουν εγγύηση αντικατάστασης πέρα από τα 8 χρόνια ή τα 160.000 χιλιόμετρα.

Συνήθως μέχρι εκείνη τη χρονική περίοδο ή τους κύκλους φόρτισης που αντιστοιχούν σε χιλιόμετρα η μπαταρία δεν έχει απωλέσει το 70% της ικανότητας της και ο κατασκευαστής δεν είναι υποχρεωμένος να την αντικαταστήσει. Βέβαια, υπάρχουν και εξαιρέσεις όπως η Lexus που εγγυάται 10 χρόνια/ 1.000.000 χλμ. ή η Tesla με 8 χρόνια αλλά ανάλογα με το μοντέλο έως και 240.000 χλμ.

Για να πέσει η μπαταρία κάτω από το 70% σε λιγότερο από μια δεκαετία θα πρέπει ο χρήστης της να την έχει τρελάνει στις ταχυφορτίσεις σε ρεύμα DC ή να την κακομεταχειρίζεται όπως π.χ. να την αφήνει να πιάνει «ρεζέρβα» και μετά να την φορτίζει στο 100%. Όπως έχουμε γράψει η ιδανική φόρτιση για μια μπαταρία είναι να μην την αφήνουμε να πέφτει κάτω από το 20% και να μην ξεπερνά το 80% (όπως όταν βάζουμε στην πρίζα τα laptop μας, καλό είναι να τα ρυθμίζουμε έως εκεί ή ακόμη και στο 60%).

Και κάπως έτσι γεννάται ο φόβος και οι όποιες επιφυλάξεις έχει κανείς για να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τι γίνεται όταν η μπαταρία πέσει τόσο που να μην μπορεί να βγάλει ούτε το μισό της αυτονομίας του EV και να χρειάζεται αντικατάσταση; Πόσο θα έχει πέσει το κόστος, το οποίο σήμερα κυμαίνεται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ; Την απάντηση θα δώσει κυρίως ο χρόνος και έχουμε να πούμε πολλά στα επόμενα χρόνια…

Μία επισήμανση που θα ήθελα να κάνω μετά από ερώτηση αναγνώστη: Αφορά στα ήπια υβριδικά 48V συστήματα και στην μικρή τους μπαταρία, η οποία δεν ξεπερνά συνήθως στην 0,5 kWh (π.χ. των υβριδικών Toyota C-HR και Hyundai Kona είναι κάτω της 1,5 kWh). Ενδεικτικά θα αναφέρω πως στην περίπτωση του Ford Puma η αντικατάσταση της μπαταρίας είναι εξαιρετικά σπάνια και αν γίνει ποτέ θα είναι λόγω αστοχίας υλικού.

Η Ford τονίζει πως δεν θα χρειαστεί αλλαγή στον κύκλο ζωής του αυτοκινήτου λόγω και της πολύ χαμηλής τάσης λειτουργίας του συστήματος. Πάντως, ενημερωτικά το κόστος της είναι περίπου 1.500 ευρώ, αλλά υπάρχει πρόγραμμα υποστήριξης.

Φανταστείτε πόσο θα είναι για μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπου εκεί δεν μιλάμε για ένα συστηματάκι εξηλεκτρισμού αλλά για την καρδιά του συστήματος πρόωσης. Εσείς τι άποψη έχετε επί του θέματος;

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Σχόλια

  1. Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας ενός EV εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ο χρόνος διάρκειας που δίνεται από τους κατασκευαστές είναι πάντα υπό ιδανικές συνθήκες.
    Οι πλέον κοινοί δυσμενείς παράγοντες για την μπαταρία είναι οι παρακάτω:
    Ταχείες φορτίσεις- εκφορτίσεις
    Ακραίες θερμοκρασίες – μεγάλα εύρη ατμοσφαιρικών συνθηκών.
    Ανάγκη παροχής μεγάλης ισχύος ακόμη και για μικρό χρονικό διάστημα π.χ ανωφέρεια και μεγάλο φορτίο.
    Κραδασμοί
    Κατασκευαστικές ατέλειες
    Την απάντηση στο ερώτημα θα την δώσει μόνον η παρατήρηση και η καταγραφή στην πράξη της διάρκειας ζωής σε κάθε χώρα. Π.χ. στον Καναδά έχει παρατηρηθεί μείωση της αποδοτικότητας της μπαταρίας σε χαμηλές θερμοκρασίες έως και κατά 40 %.
    Φανταστείτε στην χώρα μας με ετήσιο εύρος θερμοκρασίας +40 C – 10 C με υψηλές τιμές υγρασίας τι “περιποίηση” θα υφίσταται η μπαταρία.
    Το μέλλον της διάρκειας ζωής της μπαταρίας των EV στην χώρα μας δεν είναι τόσο αίσιο.
    Ιδωμεν.

  2. Το ξέρω ότι είναι πολύ αφελής η ερώτηση, η ακινησία π.χ. για ένα μήνα ή ξεχασμένο για ένα βράδυ φλας, ράδιο, πλαφονιέρα, ή κάτι παρόμοιο θα πεθάνει την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινητού όπως σε ένα συμβατικό ; Μήπως λόγω μεγέθους μπαταρίας δεν επηρεάζει ή λόγω διαφορετικής τεχνολγίας ;

    1. Καλησπέρα, ακόμη και η πιο αφελής ερώτηση ειναι πάντοτε χρήσιμη ως πληροφορία. Υποθετικά θα μιλήσω αφού δεν έχω τέτοια εμπειρία. Στην πρώτη ερώτηση λογικά θα υπάρξει μια απώλεια ενέργειας, εκτιμώ στο τουλάχιστον 20-30% και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες ή αν το όχημα βρίσκεται υπόγειο ή ανοιχτό χώρο στάθμευσης. Στην δεύτερη λογικά δεν θα επηρεάσει την λειτουργία του συστήματος εκκίνησης. Φανταστείτε πως η ημερήσια ανάγκη ενός νοικοκυριού ειναι στις περίπου 10 kWh με όλους τους καταναλωτές. Αν και λογικά σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα υπάρχει αυτοματισμός που θα διακόπτει την άσκοπη και παρατεταμένη λειτουργία π.χ. των φλας ή των φώτων. Υποθέτω.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button