Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητά την καθυστέρηση των στόχων εκπομπών CO2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για δύο χρόνια, καθώς η βιομηχανία δυσκολεύεται να ανταποκριθεί λόγω χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ανταγωνισμού από χώρες εκτός ΕΕ.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προτείνει την αναβολή των στόχων εκπομπών ρύπων που έχει θέσει η ΕΕ για το 2025 κατά δύο χρόνια, σύμφωνα με το Bloomberg. Η νόρμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει μέγιστη εκπομπή CO2 στα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο για τα νέα αυτοκίνητα, μειώνοντας το τρέχον όριο των 106,6 g/km που καταγράφηκε το 2023.
Αυτό σημαίνει πως οι κατασκευαστές είτε θα πρέπει να διακόψουν την παραγωγή περίπου 2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, είτε να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επιβατικά αυτοκίνητα και 3 δισεκατομμυρίων για τα επαγγελματικά, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ACEA.
Η ACEA υποστηρίζει πως η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει κρίση, λόγω χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα (BEV) και του ανταγωνισμού από τρίτες χώρες, κυρίως την Κίνα. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι κατασκευαστές δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στους αυστηρότερους στόχους εκπομπών, θέτοντας σε κίνδυνο την παραγωγή και τις θέσεις εργασίας.
Ο Luca de Meo, Διευθύνων Σύμβουλος της Renault και πρόεδρος της ACEA, έχει ήδη αρχίσει να πιέζει για μεγαλύτερη ευελιξία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε συνέντευξή του στη γαλλική ραδιοφωνία, τόνισε πως οι επερχόμενοι στόχοι θα πρέπει να επανεξεταστούν, καθώς οι περισσότερες εταιρείες δεν θα καταφέρουν να τους καλύψουν. Η ACEA ωστόσο δεν έχει ακόμη λάβει επίσημη θέση.
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα, κυρίως από την Κίνα, αυξημένο ενεργειακό κόστος και μείωση της καταναλωτικής ζήτησης. Ταυτόχρονα, οι κατασκευαστές πρέπει να προετοιμαστούν για την πλήρη απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι εκπομπών του 2025, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά θα πρέπει να φτάσει το 20%-22%, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό παραμένει κάτω από 15% για τα επιβατικά αυτοκίνητα και ακόμη χαμηλότερο για τα φορτηγάκια. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν ειδικοί, οι στόχοι αυτοί τέθηκαν πριν από έξι χρόνια και η βιομηχανία θα έπρεπε να είχε προετοιμαστεί καλύτερα.
Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, πιθανότατα δεν θα καταφέρει να ανταποκριθεί στους στόχους του 2025, κάτι που ήδη οδήγησε την εταιρεία σε περικοπές θέσεων εργασίας και το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία.
Η συζήτηση για πιθανές ρυθμιστικές παρεκκλίσεις είναι περιορισμένη, και οι αυστηροί κανονισμοί του 2025 αναμένεται να επιταχύνουν τις αναδιαρθρώσεις στον κλάδο. Μακροπρόθεσμα, η ΕΕ σχεδιάζει να απαγορεύσει την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, ενώ αναμένεται και αναθεώρηση των στόχων το 2026.