Με σταθερά αλλά πολύ αργά βήματα εξαπλώνεται η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη – Παρά τις επιδοτήσεις και τα φορολογικά κίνητρα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αποτελούν μικρό ποσοστό του συνόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το 2023 τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν μόλις στο 1,8% του συνολικού αριθμού των οχημάτων στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν συνυπολογιστούν και τα plug-in hybrid, το ποσοστό των εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων φτάνει μόλις το 3,9%.
Παρά τη συνεχιζόμενη άνοδο στις πωλήσεις νέων ηλεκτρικών μοντέλων, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση φαίνεται να είναι πιο αργή από ό,τι υπολόγιζαν οι αρχές. Με δεδομένο ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση κυκλοφορούσαν σχεδόν 249 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2023, η πλήρης αντικατάσταση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης φαίνεται να απαιτεί δεκαετίες.
Επιπλέον, το αυξανόμενο κόστος των νέων αυτοκινήτων έχει οδηγήσει πολλούς Ευρωπαίους να κρατούν τα οχήματά τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ε.Ε. είναι 12,5 χρόνια, με την Ελλάδα να έχει τον πιο γερασμένο στόλο (17,5 έτη) και το Λουξεμβούργο τον νεότερο (8 έτη).
Συνολικά, το 2023 υπήρχαν 248.824.542 αυτοκίνητα στην Ε.Ε., αριθμός αυξημένος κατά 1,4% σε σχέση με το 2022. Αν προστεθούν και τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία) καθώς και στο Ηνωμένο Βασίλειο, τότε ο συνολικός αριθμός ανέρχεται σε 294.480.894 αυτοκίνητα.
Όσον αφορά την πυκνότητα αυτοκινήτων, οι Ιταλοί εμφανίζονται να έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό, με 694 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, ενώ η Λετονία καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό, με 381 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους. Ο μέσος Ευρωπαίος διανύει περίπου 12.346 χιλιόμετρα ετησίως.
Το 2024, το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις νέες ταξινομήσεις στην Ε.Ε. διαμορφώθηκε στο 13,6%, σημειώνοντας πτώση κατά μία ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρόμοια τάση καταγράφηκε και στα plug-in hybrid, που μειώθηκαν από 7,7% σε 7,1%. Στο ευρύτερο σύνολο (Ε.Ε. + EFTA + Ηνωμένο Βασίλειο), τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσίασαν μικρή μείωση, από 15,7% σε 15,4%, ενώ τα plug-in hybrid έπεσαν από 7,7% σε 7,3%.
Την ίδια στιγμή, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται υπό πίεση λόγω των ολοένα και αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών ρύπων. Ο στόχος των 0 g/km CO₂ για το 2035 αποτελεί σημαντική πρόκληση, ενώ οι εταιρείες αντιμετωπίζουν ήδη τον κίνδυνο υψηλών προστίμων εάν ξεπεράσουν τα όρια εκπομπών που ισχύουν από φέτος. Η Volkswagen έχει εκφράσει ανησυχίες ότι ενδέχεται να κληθεί να πληρώσει έως και 1,5 δισ. ευρώ σε πρόστιμα το 2025, εάν δεν καταφέρει να συμμορφωθεί με τις νέες απαιτήσεις.
