Η Bugatti εξελίσσει έναν εντυπωσιακό V16 ατμοσφαιρικό κινητήρα 8,3 λίτρων για την επόμενη γενιά υπεραυτοκινήτων της – και τώρα αποκαλύπτει πώς γεννήθηκε ο κινητήρας της Tourbillon.
Για τη νέα της ναυαρχίδα, την Tourbillon, η Bugatti δημιούργησε έναν πρωτοποριακό ατμοσφαιρικό V16 κινητήρα που συνδυάζεται με τρεις ηλεκτροκινητήρες. Το μηχανικό σύνολο αποδίδει μόνο του 1.000 ίππους, ενώ η συνδυαστική ισχύς του εξηλεκτρισμένου συστήματος φτάνει τους 1.800 ίππους. Τώρα, η μάρκα αποκαλύπτει πτυχές της εξέλιξης ενός από τους πιο ακραίους θερμικούς κινητήρες παραγωγής που έχουν σχεδιαστεί ποτέ.
Η αρχή έγινε το 2021, όταν ο Mate Rimac –επικεφαλής της Bugatti– ταξίδεψε στη Βρετανία, στα κεντρικά της Cosworth, για να θέσει τις βάσεις της συνεργασίας. Όπως δήλωσε ο Bruce Wood, διευθυντής της Cosworth, πρόκειται για ένα έργο που ξεχωρίζει ακόμη και μέσα στη μακρά πορεία της εταιρείας στον χώρο των αγώνων και των υπεραυτοκινήτων. Χαρακτήρισε το πρότζεκτ με μία λέξη: «πρωτοπορία».
Η Bugatti είχε έναν ξεκάθαρο στόχο: να δημιουργήσει έναν κινητήρα που θα συνδυάζει απόδοση και αισθητική. Για τον λόγο αυτό, δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στην κατασκευή μίας εισαγωγής αέρα, η οποία δεν είναι απλώς λειτουργική αλλά και σχεδιαστικά προσεγμένη. Στην Tourbillon, μάλιστα, υπάρχει διαφανές κάλυμμα στο πίσω μέρος που επιτρέπει στους θεατές να το βλέπουν απευθείας.
Σε αντίθεση με τη συνήθη πρακτική όπου οι κατασκευαστές ξεκινούν την εξέλιξη ενός νέου κινητήρα από έναν απλό μονόκυλινδρο, η Bugatti προτίμησε ένα τετρακύλινδρο δοκιμαστικό μοτέρ. Το 2023, το πρώτο πρωτότυπο με όλους τους 16 κυλίνδρους έκανε τις δοκιμές του σε δυναμόμετρο. Όπως αναφέρουν τα στελέχη της εταιρείας, δόθηκε μεγάλη έμφαση στη ροπή, στην απόκριση και –φυσικά– στον ήχο, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εμπειρίας οδήγησης ενός αυτοκινήτου της Bugatti.
Ο Emilio Scervo, τεχνικός διευθυντής της μάρκας, αποκάλυψε ότι ο νέος κινητήρας φτάνει σχεδόν το ένα μέτρο σε μήκος, κάτι που τον καθιστά έναν από τους μεγαλύτερους που έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ σε αυτοκίνητο παραγωγής.
Ο ατμοσφαιρικός V16 αποδίδει 1.000 ίππους στις 9.000 σ.α.λ. και 900 Nm ροπής. Σε συνδυασμό με τα τρία ηλεκτρικά μοτέρ, η συνολική απόδοση του συστήματος φτάνει τους 1.800 ίππους, επιτρέποντας στην Tourbillon να επιταχύνει από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 2,0 δευτερόλεπτα και να αγγίζει τελική ταχύτητα 445 χλμ./ώρα.
Με την Tourbillon, η Bugatti επιχειρεί να φέρει ένα μηχανικό αριστούργημα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, συνδυάζοντας το παραδοσιακό μεγαλείο ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα με τις σύγχρονες απαιτήσεις απόδοσης και υβριδικής τεχνολογίας.
Ανάλυσε το…
Ο θερμικός κινητήρας είναι ο κεντρικός άξονας του συνόλου: πρόκειται για έναν ατμοσφαιρικό V16 με χωρητικότητα 8,3 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 1.000 ίππους στις 9.000 σ.α.λ. και 900 Nm ροπής. Δεν υπάρχει υπερτροφοδότηση – κάτι που δείχνει την επιλογή της Bugatti να διατηρήσει τον χαρακτήρα και την καθαρότητα απόδοσης που προσφέρει ένας ατμοσφαιρικός κινητήρας.
Το υβριδικό σύστημα συμπληρώνεται από τρεις ηλεκτροκινητήρες:
- Δύο ηλεκτροκινητήρες είναι τοποθετημένοι στον εμπρός άξονα, κάτι που δίνει στο αυτοκίνητο τετρακίνηση και ανεξάρτητη κατανομή ροπής ανά τροχό.
- Ένας τρίτος ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στο πίσω μέρος, πιθανότατα ενσωματωμένος στο κιβώτιο ή κοντά στον στροφαλοφόρο του V16, λειτουργώντας σε άμεση συνεργασία με τον θερμικό κινητήρα.
Οι ηλεκτροκινητήρες αυτοί αντλούν ενέργεια από μπαταρία υψηλής τάσης, η οποία σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις βασίζεται σε τεχνολογία ιόντων λιθίου. Η χωρητικότητα δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, αλλά θεωρείται ικανή να προσφέρει σημαντική ώθηση στις επιταχύνσεις και ενδεχομένως και βραχυπρόθεσμη ηλεκτρική κίνηση, κυρίως για ελιγμούς χαμηλής ταχύτητας ή σε αστικά περιβάλλοντα.
Η συνολική ισχύς του συστήματος φτάνει τους 1.800 ίππους, και η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 2,0 δευτερόλεπτα. Η τελική ταχύτητα ορίζεται στα 445 χλμ./ώρα, κάτι που κατατάσσει την Tourbillon στις ταχύτερες κατασκευές παραγωγής παγκοσμίως.
Δεν έχουν δημοσιοποιηθεί λεπτομέρειες για το κιβώτιο ταχυτήτων, όμως πιθανότατα πρόκειται για ρομποτικό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, εξελιγμένο ειδικά για τις απαιτήσεις του συνδυασμένου συστήματος κίνησης.
Η επιλογή της Bugatti να μην υιοθετήσει κάποιον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα V8 ή V12 -όπως πολλοί πίστευαν- αλλά να δημιουργήσει έναν εντελώς νέο V16, συνδυασμένο με υβριδική τεχνολογία, δείχνει την πρόθεσή της να διατηρήσει την υψηλή μηχανολογική πολυπλοκότητα ως στοιχείο ταυτότητας, ακόμη και σε μια εποχή εξηλεκτρισμού.