Η YASA, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, προσφέρει μια επαναστατική προσέγγιση στους ηλεκτροκινητήρες, αλλάζοντας τους κανόνες σε supercars και ηλεκτρικά AMG με τους υπέρ-κόμπακτ αξονικής ροής ή axial-flux κινητήρες της.
Αν κάποιος ανησυχεί πως η Βρετανία έχει σταματήσει να εξελίσσει πρωτοποριακή μηχανολογία, αρκεί να γνωρίσει τη YASA. Η Lamborghini επέλεξε ήδη τα πανάλαφρα και πανίσχυρα ηλεκτρικά μοτέρ της για τη νέα Temerario, όμως το αντίκτυπο αυτής της τεχνολογίας ξεπερνά κατά πολύ τα υπεραυτοκίνητα.
Για πάνω από 200 χρόνια, η παγκόσμια βιομηχανία λειτουργούσε σχεδόν αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρες τύπου radial-flux – από παιχνίδια μέχρι Tesla. Η YASA κατάφερε να εξελίξει σε μαζική παραγωγή την ξεχασμένη τεχνολογία αξονικής ροής (axial-flux) που ο Faraday είχε επιδείξει το 1821.
Η διαφορά; Πολύ πιο υψηλή ροπή, μικρότερο βάρος, καλύτερη ψύξη και σημαντικά μικρότερο μέγεθος – ιδανικό για υβριδικές διατάξεις ή ακόμα και τοποθέτηση μέσα στους τροχούς.
Η YASA, που σημαίνει «yokeless and segmented armature», δημιούργησε ένα ηλεκτρικό κινητήρα που αποδίδει διπλάσια ροπή από αυτόν της Tesla, με το ¼ του βάθους και το μισό βάρος. Το πρώτο της breakthrough ήρθε με τη Ferrari SF90 και συνεχίστηκε με τη 296 GTB και την Lamborghini Revuelto.
Τώρα, η Mercedes που εξαγόρασε τη YASA το 2021 (χωρίς τον αεροπορικό βραχίονα Evolito), προετοιμάζει παραγωγή εκατοντάδων χιλιάδων μονάδων για την πλατφόρμα AMG.EA στο Βερολίνο.
Το όφελος είναι διπλό: πέρα από το 100 κιλών ελάφρυνση σε σχέση με τους κλασικούς ηλεκτροκινητήρες, η εξοικονόμηση βάρους μειώνει και το μέγεθος της μπαταρίας, των φρένων ή ακόμα και των αξόνων μετάδοσης.
Το Mercedes Vision One-Eleven το 2023 πρότεινε μοτέρ 300 ίππων με μόλις 7 κιλά βάρος τοποθετημένα στους τροχούς, χωρίς να αυξάνεται η μη αναρτώμενη μάζα.
Αν και οι radial-flux κινητήρες δεν θα εξαφανιστούν -Rimac και Lucid συνεχίζουν να εξελίσσουν εξαιρετικά πυκνούς σε ισχύ κινητήρες- η YASA έχει εξασφαλίσει μια στρατηγική θέση στις high-end εφαρμογές. Ακόμα πιο εντυπωσιακές είναι οι προοπτικές για την Evolito, που εστιάζει στην αεροπορία με στόχο τα 50kW/kg.