NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η YASA εξελίσσει τους «V12» των ηλεκτροκινητήρων

Η YASA, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, προσφέρει μια επαναστατική προσέγγιση στους ηλεκτροκινητήρες, αλλάζοντας τους κανόνες σε supercars και ηλεκτρικά AMG με τους υπέρ-κόμπακτ αξονικής ροής ή axial-flux κινητήρες της.

Αν κάποιος ανησυχεί πως η Βρετανία έχει σταματήσει να εξελίσσει πρωτοποριακή μηχανολογία, αρκεί να γνωρίσει τη YASA. Η Lamborghini επέλεξε ήδη τα πανάλαφρα και πανίσχυρα ηλεκτρικά μοτέρ της για τη νέα Temerario, όμως το αντίκτυπο αυτής της τεχνολογίας ξεπερνά κατά πολύ τα υπεραυτοκίνητα.

Για πάνω από 200 χρόνια, η παγκόσμια βιομηχανία λειτουργούσε σχεδόν αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρες τύπου radial-flux – από παιχνίδια μέχρι Tesla. Η YASA κατάφερε να εξελίξει σε μαζική παραγωγή την ξεχασμένη τεχνολογία αξονικής ροής (axial-flux) που ο Faraday είχε επιδείξει το 1821.

Η διαφορά; Πολύ πιο υψηλή ροπή, μικρότερο βάρος, καλύτερη ψύξη και σημαντικά μικρότερο μέγεθος – ιδανικό για υβριδικές διατάξεις ή ακόμα και τοποθέτηση μέσα στους τροχούς.

Η YASA, που σημαίνει «yokeless and segmented armature», δημιούργησε ένα ηλεκτρικό κινητήρα που αποδίδει διπλάσια ροπή από αυτόν της Tesla, με το ¼ του βάθους και το μισό βάρος. Το πρώτο της breakthrough ήρθε με τη Ferrari SF90 και συνεχίστηκε με τη 296 GTB και την Lamborghini Revuelto.

Τώρα, η Mercedes που εξαγόρασε τη YASA το 2021 (χωρίς τον αεροπορικό βραχίονα Evolito), προετοιμάζει παραγωγή εκατοντάδων χιλιάδων μονάδων για την πλατφόρμα AMG.EA στο Βερολίνο.

Το όφελος είναι διπλό: πέρα από το 100 κιλών ελάφρυνση σε σχέση με τους κλασικούς ηλεκτροκινητήρες, η εξοικονόμηση βάρους μειώνει και το μέγεθος της μπαταρίας, των φρένων ή ακόμα και των αξόνων μετάδοσης.

Το Mercedes Vision One-Eleven το 2023 πρότεινε μοτέρ 300 ίππων με μόλις 7 κιλά βάρος τοποθετημένα στους τροχούς, χωρίς να αυξάνεται η μη αναρτώμενη μάζα.

Αν και οι radial-flux κινητήρες δεν θα εξαφανιστούν -Rimac και Lucid συνεχίζουν να εξελίσσουν εξαιρετικά πυκνούς σε ισχύ κινητήρες- η YASA έχει εξασφαλίσει μια στρατηγική θέση στις high-end εφαρμογές. Ακόμα πιο εντυπωσιακές είναι οι προοπτικές για την Evolito, που εστιάζει στην αεροπορία με στόχο τα 50kW/kg.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!