Ο εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων συνοδεύεται από μια ριζική αλλαγή στη σχεδίαση των εσωτερικών, με έμφαση στη βιωσιμότητα, την αισθητική και τη δυνατότητα εξατομίκευσης.
Η εξηλεκτρισμένη εποχή δεν φέρνει αλλαγές μόνο στην τεχνολογία κίνησης, αλλά και σε ολόκληρη τη φιλοσοφία σχεδιασμού των αυτοκινήτων.
Από το εξωτερικό μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια στο εσωτερικό, η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να αναθεωρεί τις επιλογές της, δίνοντας έμφαση στη βιωσιμότητα, στην αισθητική και στην εξατομίκευση. Ειδικά στην καμπίνα, η μετάβαση είναι πιο έντονη από ποτέ.
Για δεκαετίες, οι διάκοσμοι των περισσότερων αυτοκινήτων χαρακτηρίζονταν από ουδέτερες αποχρώσεις -μαύρο, γκρι, μπεζ- και συμβατικά υλικά όπως πλαστικό και δέρμα. Η εικόνα αυτή αλλάζει, καθώς ο εξηλεκτρισμός συμπαρασύρει και τον σχεδιασμό, προωθώντας μια περισσότερο «οικιακή» αισθητική, εμπνευσμένη από το εσωτερικό ντιζάιν.
Σήμερα, κατασκευαστές όπως η BMW, η Mercedes και η Lexus, αλλά και μάρκες όπως η Volvo, η Mini, η Fiat, η Cupra και η Renault πειραματίζονται με χρωματικές παλέτες, ανακυκλωμένα υλικά, αφαιρετικές φόρμες και νέους τρόπους αλληλεπίδρασης του οδηγού με το αυτοκίνητο.
Η Volvo, στο EX30, χρησιμοποιεί υλικά από παλιά PVC παράθυρα και δίχτυα ψαρέματος για τα πατάκια, ενώ το ταμπλό αποτελείται από πάνελ με ανακυκλωμένες ίνες.
Η Mini, στο ηλεκτρικό Aceman, προτείνει έναν χώρο με έντονες χρωματικές αντιθέσεις και υφασμάτινες επιφάνειες σε παστέλ αποχρώσεις.
Η Fiat, με το νέο Grande Panda, υιοθετεί μπλε καθίσματα και ταμπλό με ambient φωτισμό σε κίτρινο, δημιουργώντας ένα φωτεινό και ζωντανό περιβάλλον.
Η ραγδαία ανάπτυξη των concepts ενισχύει τη στροφή αυτή. Η BMW, στα Vision Neue Klasse και i Vision Dee, χρησιμοποιεί φωτεινά χρώματα, απλές γραμμές και έξυπνα υφάσματα, ενώ προτείνει μια εντελώς διαφορετική αλληλεπίδραση με το αυτοκίνητο, μέσω της τεχνολογίας Panoramic Vision.
Πρόκειται για μια προβολή πληροφοριών στη βάση του παρμπρίζ, αντικαθιστώντας τις συμβατικές οθόνες. Επιπλέον, εφαρμόζει επιφάνειες από ύφασμα που αντιδρούν στην αφή και αντικαθιστούν πλήκτρα και κουμπιά, ενισχύοντας την απλότητα και την καθαρότητα στη σχεδίαση.
Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η Audi με το Activesphere, όπου τα χρώματα κυμαίνονται από το μαύρο έως το βαθύ κόκκινο, σε μια εσωτερική αρμονία που υπογραμμίζει την premium αισθητική. Αντίστοιχα, η Genesis με το Neolun concept εισάγει μοβ αποχρώσεις και υλικά που θυμίζουν βελούδο, ενώ καταργεί χειρολαβές και ορατούς διακόπτες, δίνοντας την εντύπωση ενός lounge σαλονιού.
Η Lexus, με το πρωτότυπο LF-ZC, παρουσιάζει ένα πλήρως ψηφιακό cockpit όπου κυριαρχεί η τεχνολογία «steer-by-wire», επιτρέποντας πιο ελεύθερες σχεδιαστικές λύσεις.
Η Mercedes ήδη εφαρμόζει την τεχνολογία MBUX Hyperscreen, με την οθόνη να καλύπτει όλο το ταμπλό, ενώ στα επόμενα ηλεκτρικά της μοντέλα ετοιμάζει έξυπνες επιφάνειες που προσαρμόζουν την αφή και τον φωτισμό με βάση τις συνθήκες.
Αξιοσημείωτη είναι και η στροφή σε πιο φυσικές και θερμές αποχρώσεις. Το «Apricot Crush» έχει αναδειχθεί ως χρώμα της χρονιάς από την WGSN και κάνει ήδη την εμφάνισή του σε ζώνες ασφαλείας, λεπτομέρειες θυρών και διακοσμητικά.
Η BMW το ενσωματώνει στο Neue Klasse X, ενώ η Skoda το χρησιμοποιεί στο νέο Epiq concept, σε συνδυασμό με ελαφρύ μπλε και λευκό.
Από την άλλη, η εξατομίκευση αποκτά σταδιακά πρωταγωνιστικό ρόλο. Η Renault προσφέρει μέσω 3D εκτύπωσης αποθηκευτικούς χώρους σε διάφορα χρώματα στο εσωτερικό του 5 E-Tech, ενώ η Peugeot εξελίσσει customizable ταμπλό, όπου ο πελάτης μπορεί να επιλέξει υφάσματα, ραφές και φωτισμό.
Η Cupra, στο Tavascan, επιλέγει μεταλλικές λεπτομέρειες και καφέ τόνους που παραπέμπουν σε premium design, συνδυάζοντας αίσθηση σπορ χαρακτήρα με οργανικές γραμμές.
Το ενδιαφέρον είναι πως η τάση αυτή δεν περιορίζεται πλέον στα πρωτότυπα ή στις premium κατηγορίες.
Το νέο Mini Countryman, το Nissan Hyper Adventure, αλλά και το εσωτερικό του Volkswagen ID.2all δείχνουν πως ακόμα και τα πιο προσιτά μοντέλα θα ακολουθήσουν το νέο αισθητικό ύφος.
Πολλά από αυτά διαθέτουν επίπεδα δάπεδα, αφαιρετικά ταμπλό και καθαρές γραμμές που αναδεικνύουν τον χώρο και το φως, εκμεταλλευόμενα τα δομικά πλεονεκτήματα της ηλεκτρικής αρχιτεκτονικής.
Η καμπίνα παύει πλέον να είναι απλώς λειτουργική. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, των νέων υλικών και της φαντασίας των σχεδιαστών, μεταμορφώνεται σε έναν ζωντανό, αισθητικά ελκυστικό και εξατομικευμένο χώρο.
Ο συνδυασμός φωτός, χρωμάτων και ευφυών επιφανειών αναμένεται να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια βασικό στοιχείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις μάρκες. Και όπως φαίνεται, ο αγώνας δεν θα δοθεί μόνο στην αυτονομία ή την ισχύ, αλλά και στο ποια θα καταφέρει να δημιουργήσει τον πιο «ανθρώπινο» και φιλόξενο εσωτερικό κόσμο.