Ο νέος επικεφαλής της αμερικανικής EPA, Lee Zeldin, στοχοποιεί το σύστημα Start & Stop, το οποίο παρότι μειώνει την κατανάλωση, αρκετοί οδηγοί το βρίσκουν ενοχλητικό. Οικολογική οπισθοχώρηση ή υπεράσπιση του χρήστη;
Ο Lee Zeldin, που ανέλαβε πρόσφατα τα ηνία της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ υπό την κυβέρνηση Trump, έχει ανοίξει μέτωπο με μία από τις πιο διαδεδομένες τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμου: το σύστημα Start & Stop. Μέσα από αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα, ο ίδιος προανήγγειλε πρωτοβουλίες με στόχο την κατάργησή του, υπονοώντας ότι αποτελεί περισσότερο ένα «εικονικό» περιβαλλοντικό μέτρο παρά μία ουσιαστική βελτίωση για την οδήγηση.
Το σύστημα Start & Stop απενεργοποιεί προσωρινά τον κινητήρα όταν το αυτοκίνητο ακινητοποιείται -για παράδειγμα σε φανάρι- και τον επανεκκινεί αυτόματα όταν ο οδηγός πατήσει τον συμπλέκτη ή το γκάζι. Η βασική του λειτουργία είναι η μείωση της άσκοπης κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με στοιχεία του 2023, το 65% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στις ΗΠΑ το διέθεταν, ενώ στην Ευρώπη πλέον είναι στάνταρ.
Ωστόσο, παρά τα προφανή οφέλη, το σύστημα δεν είναι αγαπητό σε όλους. Πολλοί οδηγοί το χαρακτηρίζουν ενοχλητικό ή υπερβολικά ευαίσθητο, κυρίως σε αστικές συνθήκες. Αν και οι κατασκευάστριες έχουν εξελίξει τη λειτουργία του και έχουν ενισχύσει τα εξαρτήματα που το υποστηρίζουν, η χρήση του εξακολουθεί να διχάζει.
Ο Zeldin υποστηρίζει ότι «το αυτοκίνητο πεθαίνει σε κάθε κόκκινο φανάρι» και μιλά για ένα «παράσημο συμμετοχής» στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής που δήθεν επιβάλλεται από την EPA. Το παράδοξο είναι ότι το Start & Stop δεν είναι ούτε υποχρεωτικό στις ΗΠΑ, ούτε επιβάλλεται με κάποιον τρόπο στους καταναλωτές. Η EPA δεν έχει νομοθετήσει τη χρήση του, αλλά έχει προσφέρει κίνητρα για την υιοθέτησή του. Εξάλλου, στα περισσότερα μοντέλα, η λειτουργία μπορεί να απενεργοποιηθεί με το πάτημα ενός κουμπιού.
Παρόλα αυτά, ο Zeldin δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για τεχνικές βελτιώσεις ή περισσότερες επιλογές προσαρμογής για τον χρήστη. Αντίθετα, επιδιώκει την πλήρη εξάλειψη της τεχνολογίας – μια στάση που δύσκολα μπορεί να διαχωριστεί από την ισχυρή του στήριξη στην πετρελαϊκή βιομηχανία. Σημειώνεται ότι ο ίδιος έχει επανειλημμένα χρηματοδοτηθεί από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους ορυκτούς πόρους, οι οποίες μόνο κέρδος δεν έχουν όταν μειώνεται η κατανάλωση βενζίνης.
Το Start & Stop, με τις αρετές και τα μειονεκτήματά του, έχει πλέον καθιερωθεί στα περισσότερα νέα αυτοκίνητα. Παραμένει αντικείμενο διαφωνίας μεταξύ οδηγών, αλλά η προσπάθεια οριστικής του κατάργησης, χωρίς τεχνικά επιχειρήματα, δείχνει περισσότερο πολιτική σκοπιμότητα παρά τεχνολογική ή περιβαλλοντική στρατηγική.
Start/stop technology: where your car dies at every red light so companies get a climate participation trophy. EPA approved it, and everyone hates it, so we’re fixing it. pic.twitter.com/zFhijMyHDe
— Lee Zeldin (@epaleezeldin) May 12, 2025