Το πρώτο ηλεκτρικό crossover της φίρμας δεν κατάφερε να πείσει στην Ευρώπη και περνά σιωπηλά στο παρελθόν.
Το Mazda MX-30, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας, ολοκληρώνει τον κύκλο του στην ευρωπαϊκή αγορά χωρίς ιδιαίτερη προβολή ή φανφάρες. Η απόφαση ελήφθη ύστερα από την περιορισμένη απήχηση που είχε τόσο η ηλεκτρική όσο και η plug-in υβριδική του εκδοχή. Αν και διέθετε ελκυστική σχεδίαση και ξεχωριστά χαρακτηριστικά, όπως τις ανάποδες πίσω πόρτες τύπου «suicide», δεν κατάφερε να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό.
Αρχικά, η Mazda είχε επιλέξει να παρουσιάσει ένα ηλεκτρικό με μικρή αυτονομία -περίπου 200 χιλιόμετρα- η οποία περιόρισε δραστικά την πρακτικότητά του. Η συνέχεια ήρθε με τον MX-30 R-EV, μια έκδοση με περιστροφικό κινητήρα Wankel που λειτουργεί ως γεννήτρια για τον ηλεκτροκινητήρα.
Σε αυτή τη μορφή, η συνολική αυτονομία αυξανόταν μέχρι και τα 680 χιλιόμετρα, όμως δεν ξεκαθαρίστηκε ποτέ ξεκάθαρα αν πρόκειται για επαναφορτιζόμενο υβριδικό ή για ηλεκτρικό με επέκταση αυτονομίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα θολό εμπορικό μήνυμα και ακόμη χαμηλότερες πωλήσεις.
Σύμφωνα με πηγές από την Ολλανδία, η Mazda διέκοψε ήδη την παραγωγή του MX-30 για την Ευρώπη, γεγονός που επιβεβαιώνει το τέλος ενός αυτοκινήτου που δεν κατάφερε ποτέ να βρει το κοινό του. Ο διάδοχος, πάντως, έχει ήδη δρομολογηθεί.
Ο λόγος για το Mazda CX-6e, ένα νέο SUV με κουπέ σχεδίαση που παρουσιάστηκε αρχικά στην Κίνα αλλά έχει ήδη εμφανιστεί σε δοκιμές και στη Γερμανία, με στόχο να λανσαριστεί στην Ευρώπη το 2026. Με πιο σπορτίφ σχεδίαση και μεγαλύτερες διαστάσεις σε σχέση με το MX-30, το CX-6e φιλοδοξεί να καλύψει τα κενά του προκατόχου του και να σταθεί με αξιώσεις στην αγορά των ηλεκτρικών SUV, η οποία παραμένει απαιτητική.
Η Mazda δεν εγκαταλείπει την ηλεκτροκίνηση, αλλά φαίνεται πως προχωρά σε μια επανατοποθέτηση της στρατηγικής της, ποντάροντας περισσότερο σε όγκο, εμφάνιση και εσωτερικούς χώρους, αφήνοντας πίσω της πειραματισμούς που δεν ευοδώθηκαν.