NEA

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τη Maserati;

Η θρυλική φίρμα προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν κόσμο που αλλάζει. Ποιο είναι το εμπόδιο; Η ίδια η Stellantis.

Η εικόνα είναι γνώριμη: ένα ένδοξο παρελθόν που σκιάζει ένα αβέβαιο μέλλον. Όπως ακριβώς το Maserati 250F έκλεισε την καριέρα του ως «ένδοξο απομεινάρι» σε εκείνο το Grand Prix του 1960, έτσι και η σύγχρονη Maserati πασχίζει να σταθεί σε ένα περιβάλλον όπου οι προσδοκίες είναι μεγαλύτερες από τις επιδόσεις της.

Η Stellantis, στην οποία ανήκει η μάρκα, φέρεται να είναι αποφασισμένη να απομακρύνει από την γκάμα της ότι δεν αποδίδει. Τον τελευταίο χρόνο οι πωλήσεις της Maserati έπεσαν στις 11.300 μονάδες, από 26.600 την προηγούμενη χρονιά. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η πτώση ήταν 47% και στην Ιταλία 41%. Η παραγωγή μειώθηκε κατά 64%.

Παρά την παρουσία νέων μοντέλων όπως το SUV Grecale, οι αριθμοί είναι αποκαρδιωτικοί. Το Grecale βασίζεται στα μηχανικά του Alfa Romeo Stelvio, προσφέροντας μια premium εμπειρία, αλλά απέχοντας αρκετά από τη φινέτσα που περιμένει κανείς από μια Maserati. Η ηλεκτρική έκδοση Folgore φεύγει πολύ πάνω από τις 100.000 ευρώ, γεγονός που την τοποθετεί ψηλά για τα όσα προσφέρει.

Η Stellantis δεν επένδυσε περαιτέρω στη Maserati, αλλά αντιθέτως «έγραψε» επενδύσεις ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ που είχαν γίνει προηγουμένως, αφήνοντας πολλά μελλοντικά μοντέλα στον αέρα. Παράλληλα, απέσυρε τρία βασικά μοντέλα -Quattroporte, Levante και Ghibli-, χωρίς να υπάρχει άμεση αντικατάσταση.

Η νέα διοίκηση, με τον Santo Ficili ως CEO και τη Mariangela Del Vecchio υπεύθυνη για τη Βόρεια Ευρώπη, δίνει το στίγμα μιας πιο ευέλικτης προσέγγισης. Νέα, πιο προσιτά μοντέλα όπως οι βασικές εκδόσεις των Grecale, GranTurismo και GranCabrio βρίσκονται ήδη στην αγορά, ενώ η σειρά Folgore ενισχύθηκε τεχνικά και αισθητικά.

Το εργοστάσιο ποντάρει επίσης σε ένα νέο πρόγραμμα εξατομίκευσης που φιλοδοξεί να λειτουργήσει όπως τα custom προγράμματα της Ferrari – κάτι που αποφέρει σημαντικά κέρδη στη γειτονική φίρμα. Η επόμενη γενιά Quattroporte θα κυκλοφορήσει το 2028 και το νέο Levante το 2027, ενώ ο στόχος για πλήρη μετάβαση σε ηλεκτρικά μέχρι το 2030 φαίνεται πλέον αβέβαιος.

Η Maserati ακύρωσε την ηλεκτρική έκδοση του MC20 Folgore, αλλά παραμένει αισιόδοξη πως οι GranTurismo και GranCabrio Folgore θα καταφέρουν να βρουν το κοινό τους. Και τα δύο διαθέτουν αρχιτεκτονική 800 Volt, τρεις ηλεκτροκινητήρες και επιδόσεις που ξεπερνούν ακόμη και τη ροπή του πρώτου Bugatti Veyron. Η GranCabrio Folgore είναι το μοναδικό ανοιχτό GT που κινείται αποκλειστικά με ρεύμα.

Το πρόβλημα, όπως επισημαίνεται επανειλημμένα, δεν είναι τόσο τα ίδια τα αυτοκίνητα, αλλά η Stellantis. Η Maserati μοιάζει συχνά παραμελημένη, με καθυστερήσεις στα προϊόντα, πρόχειρες στρατηγικές και εσωτερικές αλλαγές που δεν συνοδεύονται από ξεκάθαρο όραμα.

Η ίδια η Del Vecchio αναφέρει πως η στρατηγική είναι «προσαρμοσμένη στις ανάγκες των πελατών» και πως «η ηλεκτροκίνηση ταιριάζει στην πολυτέλεια και το grand touring». Ωστόσο, όπως λένε και οι αριθμοί, αυτό δεν αρκεί. Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, επισκέφθηκε προσωπικά τη Maserati λίγο μετά την αποχώρηση του Tavares – μια συμβολική κίνηση, καθώς είναι και επικεφαλής της Ferrari.

Πάντως, ορισμένοι αναλυτές δεν αποκλείουν ένα ενδεχόμενο επανένωσης: η Ferrari να ξαναπάρει τον έλεγχο της ιστορικής γειτόνισσάς της στη Modena. Σε κάθε περίπτωση, το 2025 ίσως αποδειχθεί κομβική χρονιά. Αν η Maserati δεν καταφέρει να ανακάμψει, τότε το ερώτημα δεν θα είναι τι θα κάνει στο μέλλον, αλλά αν θα έχει… μέλλον.

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!