Χιλιάδες αυτοκίνητα παραμένουν ακινητοποιημένα στα λιμάνια της ηπείρου, ενόψει της πιθανής επιβολής αμερικανικών δασμών 30%.
Τα ευρωπαϊκά λιμάνια αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα συμφόρησης, καθώς ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος επιβολής δασμών από τις ΗΠΑ στις ευρωπαϊκές εισαγωγές αυτοκινήτων. Το ενδεχόμενο αυτό έχει ήδη παραλύσει τις ροές εξαγωγών, με αποτέλεσμα χιλιάδες αυτοκίνητα να έχουν «παρκάρει» στα μεγάλα λιμάνια διακίνησης, κυρίως στο Αμβέρσα-Μπριζ, περιμένοντας μια μεταφορά που ίσως να μην πραγματοποιηθεί ποτέ.
Το λιμάνι της Αμβέρσας αποτελεί βασικό κόμβο για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Το 2024 διακινήθηκαν από εκεί πάνω από 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αριθμός που φέτος έχει ήδη μειωθεί σημαντικά. Μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2025, οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ παρουσίασαν πτώση 15,9%, ενώ ακόμη μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στις εξαγωγές βαρέων οχημάτων, όπως αγροτικά μηχανήματα και φορτηγά εργοταξίων, οι οποίες έχουν περιοριστεί κατά 31,5%.
Η επιδείνωση της κατάστασης οφείλεται κυρίως στην αβεβαιότητα που προκαλεί η απειλή του Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών ύψους 30% σε ευρωπαϊκά προϊόντα, με τις εξαγωγές αυτοκινήτων να βρίσκονται στο επίκεντρο της διαμάχης. Ορισμένες μάρκες, όπως η BMW και η Smart, έχουν ήδη περιορίσει τις αποστολές τους, ενώ αρκετές αποθήκες κοντά στα λιμάνια έχουν γεμίσει, μετατρέποντας τις εγκαταστάσεις σε τεράστιους χώρους προσωρινής αποθήκευσης.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσινγκτον δεν έχουν αποφέρει μέχρι στιγμής αποτέλεσμα. Η προθεσμία της 1ης Αυγούστου πλησιάζει και εάν δεν υπάρξει συμφωνία, οι συνέπειες για την ευρωπαϊκή βιομηχανία ενδέχεται να είναι σοβαρές. Ο Justin Atkin, εκπρόσωπος του λιμένα Αμβέρσας-Μπριζ, εκτιμά ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα μπορούσε να προκαλέσει πλήγμα μεγαλύτερο ακόμη και από αυτό της πανδημίας.
Η πιθανή επιβολή δασμών δεν αποτελεί απλώς ένα οικονομικό εμπόδιο αλλά αναμένεται να επηρεάσει ευρύτερα την εφοδιαστική αλυσίδα, τις θέσεις εργασίας στον κλάδο και τη συνολική ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών κατασκευαστριών. Αν και ορισμένες εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο προσαρμογής των γραμμών παραγωγής σε άλλες αγορές ή ενίσχυσης της τοπικής παραγωγής στις ΗΠΑ, κάτι τέτοιο απαιτεί χρόνο και επενδύσεις που δεν μπορούν να γίνουν άμεσα.
Για την ώρα, τα αυτοκίνητα παραμένουν στα λιμάνια, με τους κατασκευαστές και τους εξαγωγείς να παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
