Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν έδαφος, όμως η συντήρησή τους αποδεικνύεται πιο δύσκολη απ’ όσο υπολόγιζαν οι ιδιοκτήτες – με τις καθυστερήσεις στα συνεργεία να γίνονται πλέον ο κανόνας, και όχι η εξαίρεση.
Η αυξανόμενη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαίνεται να ξεπερνά τους ρυθμούς εξέλιξης της υποδομής εξυπηρέτησης, με αποτέλεσμα οι επισκευές να καθυστερούν και η εμπειρία ιδιοκτησίας να δυσκολεύει. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της CDK Global στις ΗΠΑ, παρότι το 82% των αγοραστών δηλώνει πρόθυμο να αγοράσει ξανά ηλεκτρικό αυτοκίνητο, μόλις το 28% εξυπηρετήθηκε την ίδια ημέρα μέσα στο 2024, από 40% που ήταν το 2023.
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι οι πολλαπλές επισκέψεις που απαιτούνται για την επίλυση βλαβών, ενώ το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η συντήρηση ενός ηλεκτρικού διαρκεί περισσότερο από ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα μεγαλύτερα προβλήματα φαίνεται να τα αντιμετωπίζουν οι οδηγοί μη-Tesla μοντέλων, με το 34% να δηλώνει αυξημένες καθυστερήσεις, έναντι 23% για τους κατόχους Tesla.
Ως ένα μέτρο εξισορρόπησης, το χαμηλότερο κόστος συντήρησης εξακολουθεί να αποτελεί πλεονέκτημα, κάτι που επισημαίνει το 53% των κατόχων μη-Tesla ηλεκτρικών. Όμως, η ανοδική πορεία των καθυστερήσεων -με το ποσοστό όσων περίμεναν τρεις ή περισσότερες ημέρες να αυξάνεται από 9% σε 14%- δημιουργεί εύλογες ανησυχίες.
Η πίεση στο σύστημα εξυπηρέτησης αποδίδεται εν μέρει στην εκρηκτική άνοδο των πωλήσεων στις ΗΠΑ, όπου καταγράφηκαν πάνω από 607.000 ταξινομήσεις EV στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Και η Ευρώπη δεν μένει ανεπηρέαστη. Σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία και η Γαλλία, η αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει φέρει στο προσκήνιο τα ίδια ζητήματα: έλλειψη εξειδικευμένων τεχνικών, καθυστερήσεις στα ραντεβού και δυσκολία εύρεσης ανταλλακτικών.
Ενδεικτικά, στη Βρετανία, έρευνα του 2024 από την RAC έδειξε ότι οι χρόνοι αναμονής για ραντεβού σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία έχουν διπλασιαστεί για τα ηλεκτρικά, σε σχέση με τα θερμικά μοντέλα. Παρόμοια εικόνα εμφανίζουν και χώρες του Νότου, όπως η Ισπανία και η Ιταλία, όπου η τεχνική κατάρτιση για τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης ακόμα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο.
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να προχωρά σε παγκόσμιο επίπεδο, όμως οι υποδομές εξυπηρέτησης – και ειδικά τα συνεργεία – δεν έχουν συμβαδίσει. Αν δεν επιταχυνθούν οι επενδύσεις σε εξειδίκευση και εξοπλισμό, οι καθυστερήσεις αυτές απειλούν να μετατρέψουν την ηλεκτροκίνηση από λύση σε νέο πονοκέφαλο για τις καθημερινές μετακινήσεις.
