Το Lotus Etna του 1984, σχεδιασμένο από τον Giorgetto Giugiaro, ήταν ένα πρωτότυπο γεμάτο καινοτομίες και επιδόσεις που θα μπορούσαν να αλλάξουν την πορεία της Lotus, αλλά έμεινε μοναδικό κομμάτι και τώρα βγαίνει σε δημοπρασία στο Monterey.
Στο British International Motor Show του 1984, η Lotus παρουσίασε το Etna, ένα πρωτότυπο που σχεδίασε ο Giorgetto Giugiaro και φιλοδοξούσε να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για τα βρετανικά υπεραυτοκίνητα.
Με αμάξωμα χαμηλό και αιχμηρό, ύψους μόλις 1,12 μέτρων, και γραμμές εμπνευσμένες από τη σφηνοειδή σχολή του Italdesign, το Etna βασιζόταν στο Esprit, αλλά σχεδιάστηκε για να πάει πολύ πιο πέρα σε επιδόσεις και τεχνολογία.
Κάτω από την καπό έκρυβε έναν ολοκαίνουργιο αλουμινένιο V8 4,0 λίτρων, γνωστό ως Type 909, με απόδοση 335 ίππων και 400 Nm ροπής, συνδυασμένο με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εποχής, επιτάχυνε από 0 έως 100 χλμ./ώρα σε 4,3 δευτερόλεπτα και έφτανε τα 290 χλμ./ώρα. Επιδόσεις που το έφερναν αντιμέτωπο με την Ferrari 288 GTO και την Porsche 959, πριν καν αυτές εμφανιστούν στην αγορά.
Αυτό όμως που το έκανε να ξεχωρίζει δεν ήταν μόνο η δύναμη. Η Lotus είχε οραματιστεί να ενσωματώσει τεχνολογίες που, για τα μέσα της δεκαετίας του ’80, έμοιαζαν σχεδόν εξωπραγματικές: σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, ABS, ενεργή ακύρωση θορύβου, ακόμη και προσαρμοζόμενη ανάρτηση με τεχνολογία απευθείας από τη Formula 1.
Αν είχε βγει στην παραγωγή, θα ήταν ένα από τα πιο τεχνολογικά προηγμένα αυτοκίνητα στον κόσμο. Δυστυχώς, το σχέδιο δεν προχώρησε…
Το 1986 η Lotus εξαγοράστηκε από την General Motors, και αν και δεν υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση, η αλλαγή ιδιοκτησίας θεωρείται πιθανός λόγος για την ακύρωση του project.
Το μοναδικό πρωτότυπο αποθηκεύτηκε στο Hethel και έμεινε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας μέχρι το 1998, όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε δημοπρασία.
Το 2004, ο γνωστός συλλέκτης Lotus Olav Glasius το απέκτησε και ανέθεσε την αποκατάστασή του στον πρώην μηχανικό της Lotus, Ken Myers.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, διαπιστώθηκε ότι κάτω από το αμάξωμα από ξύλο και υαλοβάμβακα υπήρχε ένας πλήρως λειτουργικός V8 – ένας από τους μόλις δύο που είχαν κατασκευαστεί.
Μέσα σε έναν χρόνο, το Etna απέκτησε νέα οροφή Perspex, ανάρτηση από Esprit και ήταν ξανά οδηγικά έτοιμο.
Το 2006 έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στο Lotus Festival του Donington Park και το 2008 στο Goodwood Festival of Speed, τραβώντας το ενδιαφέρον των φίλων της μάρκας. Το 2012 ο Glasius πούλησε τη συλλογή του και το Etna πέρασε στα χέρια ενός ιδιώτη συλλέκτη στη νότια Καλιφόρνια, όπου συντηρείται σε πλήρη λειτουργία.
Παρά το ότι δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή παραγωγής, το Etna παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά παραδείγματα του πόσο μπροστά από την εποχή της μπορούσε να κινηθεί η Lotus. Ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να είχε αλλάξει την ιστορία της εταιρείας, αν είχε πάρει το πράσινο φως.
Στις 13 Αυγούστου 2025, η Broad Arrow αποφάσισε να βγάλει στο σφυρί την Etna, στο πλαίσιο της Monterey Car Week, με εκτιμώμενη τιμή από 210.000 έως 345.000 ευρώ. Προς το παρόν δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες αν η συλλεκτική Lotus πωλήθηκε και σε ποια τιμή.






