Η μάχη για την πέμπτη θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών της Formula 1 είναι φέτος πιο αμφίρροπη από ποτέ. Έξι ομάδες χωρίζονται από μόλις μισό δευτερόλεπτο στις κατατακτήριες και καμία δεν έχει σταθερό προβάδισμα.
Η σεζόν του 2025 στη Formula 1 έχει ολοκληρώσει τα πρώτα τρία της Grand Prix και ήδη το τοπίο πίσω από τις διεκδικήτριες του τίτλου είναι πιο ρευστό από ποτέ. McLaren, Red Bull, Ferrari και Mercedes διεκδικούν τις νίκες, όμως η πραγματική ένταση και εναλλαγή φαίνεται να επικεντρώνεται στην ενδιάμεση ζώνη. Από την πέμπτη έως και τη δέκατη θέση, Williams, Sauber, Toro Rosso, Haas, Aston Martin και Alpine δίνουν μάχη με ελάχιστες διαφορές.
Στο Q1 των κατατακτηρίων, η διαφορά μεταξύ πρώτου και τελευταίου είναι σπάνια πάνω από ένα δευτερόλεπτο, ενώ μεταξύ των ομάδων της δεύτερης μισής του grid δεν ξεπερνά το μισό δευτερόλεπτο. Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της Haas, Ayao Komatsu, «δεν υπάρχουν πια κακά μονοθέσια». Αυτό αποτυπώνεται και στην κατανομή των πόντων, που αλλάζει από αγώνα σε αγώνα.
Ο λόγος που αυτή η μάχη έχει ιδιαίτερο βάρος είναι το οικονομικό. Οι θέσεις από την πέμπτη έως τη δέκατη διαμορφώνουν έσοδα από 75 έως 110 εκατομμύρια δολάρια, ποσά που μπορούν να κάνουν τη διαφορά για τις ομάδες του midfield. Παράλληλα, όλες σχεδιάζουν ήδη για το 2026, οπότε και η Formula 1 περνά στη μεγαλύτερη αλλαγή κανονισμών των τελευταίων δεκαετιών. Ένα δυναμικό άλμα στο φετινό πρωτάθλημα μπορεί να χτίσει τη βάση για ένα εντελώς διαφορετικό status quo από το 2026 και μετά.
Η Williams βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην καλύτερη θέση, με το FW47 να αποδεικνύεται από την αρχή της σεζόν το πιο ολοκληρωμένο μονοθέσιο του δεύτερου γκρουπ. Το γεγονός ότι η βρετανική ομάδα έχει διαθέσει σχεδόν όλο τον χρόνο αεροδυναμικής εξέλιξης για το μονοθέσιο του 2026 την καθιστά ακόμα πιο εντυπωσιακή. H μοναδική αναβάθμιση που έφερε μέσα στη σεζόν παρουσιάστηκε στο Spa και είχε προγραμματιστεί να μη χρησιμοποιηθεί καθόλου. Όμως η πίεση από τους αντιπάλους οδήγησε στη νωρίτερη εφαρμογή του. Παρά τους 18 βαθμούς διαφοράς, ο επικεφαλής James Vowles δηλώνει πως η πέμπτη θέση «είναι καλοδεχούμενη, αλλά δεν αποτελεί προτεραιότητα».
Η Sauber έχει καλύψει ήδη 29 βαθμούς διαφορά από τη Williams, με την τρίτη θέση του Nico Hülkenberg στο Silverstone να αποτελεί το σημείο καμπής. Παράλληλα, ο επικεφαλής Andy Cowell παραδέχεται ότι το 99% του χρόνου στον αεροδυναμικό σωλήνα έχει αφιερωθεί στο μονοθέσιο του 2026. Οι στοχευμένες παρεμβάσεις στο πάτωμα, το ρύγχος και τα sidepods βελτίωσαν σημαντικά τη σταθερότητα και την απόδοση ελαστικών.
Η Racing Bulls, υπό την τεχνική ηγεσία του James Key, ακολουθεί διαφορετική στρατηγική. Αν και ξεκίνησε τη χρονιά με προβλήματα προσομοίωσης και πραγματικών δεδομένων, έχει πλέον πετύχει εννέα παρουσίες στους βαθμούς σε 14 αγώνες. Το μονοθέσιο VCARB02 μετατράπηκε από ένα μονοθέσιο που απέδιδε μόνο σε γρήγορες πίστες, σε ένα πλήρες πακέτο για κάθε τύπο στροφής. Με 22 λεπτές αεροδυναμικές αναβαθμίσεις, η ομάδα δείχνει συνέπεια και ωριμότητα, χωρίς να θυσιάζει την ευκολία οδήγησης.
Η Aston Martin, μετά από μια δύσκολη εκκίνηση, βελτιώθηκε αισθητά χάρη σε μια σειρά αναβαθμίσεων από το Grand Prix της Ίμολα και μετά. Ο Fernando Alonso εμφανίζεται αισιόδοξος, λέγοντας πως «από την Ίμολα και μετά τα πράγματα πηγαίνουν μόνο προς τα πάνω». Τα μονοθέσια της ομάδας διαχειρίζονται καλύτερα τα ελαστικά και οι επιλογές στο στήσιμο είναι πλέον πιο ξεκάθαρες, κάτι που βοήθησε στο να σημειώσουν το καλύτερο αποτέλεσμα της χρονιάς στην Ουγγαρία με 16 βαθμούς.
Η Haas δείχνει ενθαρρυντικά σημάδια από το τελευταίο της πακέτο αναβάθμισης στο Silverstone, αλλά οι επιδόσεις δεν αποτυπώνονται στα αποτελέσματα λόγω λαθών στρατηγικής και αστοχιών. Ο Komatsu επιμένει ότι το VF-25 είναι το πέμπτο ταχύτερο μονοθέσιο στο grid και ζητά από την ομάδα να εκμεταλλευτεί την δυναμική που έχει. Η τελευταία αναβάθμιση θα έρθει στο Austin και ενδέχεται να είναι το καθοριστικό χαρτί της αμερικανικής ομάδας.
Τέλος, η Alpine είναι η μόνη από τις έξι ομάδες που δεν έχει προχωρήσει σε ουσιαστικές εξελίξεις μέσα στη χρονιά. Ο Pierre Gasly το θέτει ξεκάθαρα: «Το μονοθέσιό μας είναι στο επίπεδο της Βαρκελώνης και θα μείνει εκεί μέχρι το τέλος της χρονιάς». Ο τεχνικός διευθυντής David Sanchez και ο Flavio Briatore δηλώνουν πως η στρατηγική ήταν εξαρχής να επικεντρωθούν στο μονοθεσιο του 2026. Παρ’ όλα αυτά, η διαφορά από τον ανταγωνισμό είναι πλέον τόσο μεγάλη που μόνο κάποιο τυχαίο γεγονός ή μια βροχερή κούρσα μπορεί να ανατρέψει τη μοίρα της γαλλικής ομάδας.
Καθώς απομένουν ακόμα δέκα αγώνες για την ολοκλήρωση του πρωταθλήματος, η μάχη για την πέμπτη θέση προβλέπεται πιο σκληρή από ποτέ. Κανείς δεν έχει σταθερό πλεονέκτημα και κάθε αγώνας μπορεί να ανατρέψει την κατάταξη. Όπως λέει ο Carlos Sainz, «το μυστικό είναι στην εκτέλεση κάθε λεπτομέρειας». Το μόνο βέβαιο είναι πως η χρονιά αυτή γράφει ιστορία ως η πιο αμφίρροπη σε ό,τι αφορά το midfield της Formula 1.






