Τα νέα ηλεκτρικά SUV των γερμανικών εταιρειών κάνουν το Model Y να δείχνει ξεπερασμένο, με μεγαλύτερη αυτονομία, πιο προηγμένα συστήματα και ταχύτερη φόρτιση.
Η Tesla μπορεί να καθιέρωσε το πρότυπο στα ηλεκτρικά SUV με το Model Y, όμως στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μονάχου 2025, η BMW και η Mercedes παρουσίασαν δύο νέα μοντέλα που φαίνεται να παίρνουν ξεκάθαρο προβάδισμα. Τα iX3 και GLC βασίζονται σε νέες πλατφόρμες, προσφέρουν αυτονομία άνω των 700 χιλιομέτρων και αναβαθμισμένες δυνατότητες φόρτισης, ξεπερνώντας το Model Y σχεδόν σε κάθε τομέα – εκτός από την τιμή.
Με βάση τις επίσημες μετρήσεις, το νέο BMW iX3 αγγίζει τα 805 χιλιόμετρα αυτονομίας χάρη σε μια μπαταρία 108,7 kWh και κατανάλωση 15,1 kWh/100 χλμ. Το Mercedes GLC, λίγο πιο συντηρητικό, υπόσχεται έως 713 χιλιόμετρα με κατανάλωση 14,9 kWh/100 χλμ. Για σύγκριση, το Model Y στη βασική έκδοση μεγάλης αυτονομίας φτάνει έως τα 622 χλμ., με μικρότερη μπαταρία (75 kWh), αλλά υψηλότερη αποδοτικότητα (14,2 kWh/100 χλμ.).
Η ταχύτητα φόρτισης αποτελεί επίσης μεγάλο πλεονέκτημα των δύο νέων γερμανικών μοντέλων. Το iX3 υποστηρίζει μέγιστη φόρτιση 400 kW σε DC και 22 kW σε AC, γεμίζοντας την μπαταρία από 10% έως 80% σε 21 λεπτά. Το GLC φτάνει τα 330 kW σε DC και ολοκληρώνει την αντίστοιχη φόρτιση σε μόλις 15 λεπτά. Το Model Y παραμένει στις 400V, με μέγιστη φόρτιση 250 kW.
Σχεδιαστικά, η BMW κάνει πιο ριζική στροφή με το iX3, το πρώτο μοντέλο της βασισμένο στην πλατφόρμα Neue Klasse. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων απουσιάζει, αλλά το νέο iDrive X καλύπτει τον ρόλο του με ένα διαδραστικό σύστημα που ενσωματώνει head-up display. Αντίστοιχα, η Mercedes συνεχίζει με τη φιλοσοφία Hyperscreen, φτάνοντας σε οθόνες έως 39,1 ιντσών στις κορυφαίες εκδόσεις του GLC.
Όσον αφορά τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τόσο η BMW όσο και η Mercedes υποστηρίζουν επίπεδο αυτονομίας επιπέδου 3, ενώ η Tesla παραμένει ακόμη σε 2.5. Επίσης, η έλλειψη Apple CarPlay και Android Auto στο Model Y συνεχίζει να θεωρείται σοβαρό μειονέκτημα.
Από πλευράς επιδόσεων, το GLC 400 4MATIC ανακοινώνει 489 ίππους και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 4,3 δευτερόλεπτα, ενώ το iX3 50 xDrive με 469 ίππους φτάνει τα 100 χλμ./ώρα σε 4,9 δευτερόλεπτα. Το Model Y Long Range έρχεται αρκετά πίσω με 347 ίππους και 5,6 δευτερόλεπτα.
Το μεγάλο πλεονέκτημα της Tesla παραμένει η τιμή με το Model Y να ξεκινά στην Ελλάδα από 44.990 ευρώ. Στην Ισπανία ξεκινά από 45.000 ευρώ, ενώ η έκδοση μεγάλης αυτονομίας κοστίζει τουλάχιστον 50.000 ευρώ. Αντίθετα, το νέο iX3 εμφανίστηκε στον ισπανικό διαμορφωτή με τιμή εκκίνησης 69.900 ευρώ. Οι τιμές για το GLC δεν έχουν ανακοινωθεί, αλλά αναμένονται παρόμοιες ή ελαφρώς χαμηλότερες λόγω της μικρότερης μπαταρίας.
Παρά τη διαφορά στην τιμή, οι BMW και Mercedes δείχνουν να έχουν περάσει στην αντεπίθεση, με προϊόντα που εστιάζουν στην ποιότητα, την αυτονομία και τις τεχνολογίες. Η Γερμανία δείχνει έτοιμη να ανακτήσει την κυριαρχία της στην ηλεκτροκίνηση, αφήνοντας πίσω την Tesla – τουλάχιστον όσον αφορά την τεχνολογική υπεροχή. Το αν το κοινό θα αποδεχθεί τη διαφορά τιμής, παραμένει το κρίσιμο ερώτημα.
