Η ιαπωνική εταιρεία επιταχύνει τις διαδικασίες λανσαρίσματος νέων αυτοκινήτων, με στόχο την έξοδο από τη σοβαρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων 25 ετών.
Η Nissan επιχειρεί ένα δύσκολο restart, θέλοντας να ανατρέψει την εικόνα που έχει διαμορφωθεί για μια εταιρεία με γερασμένη γκάμα και μειωμένη ανταγωνιστικότητα.
Ο νέος CEO, Ivan Espinosa, δήλωσε σε συνέντευξή του στα κεντρικά της Yokohama ότι η επιτάχυνση της εξέλιξης και παρουσίασης νέων μοντέλων είναι βασική προτεραιότητα. «Μπαίνουμε σε φάση όπου θα λανσάρουμε πολλά νέα αυτοκίνητα», τόνισε, προσθέτοντας ότι στόχος είναι να μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία και να συντομευτεί η διαδικασία εξέλιξης.
Η Nissan θέλει να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο για την εξέλιξη ενός μοντέλου από τους 50 στους 37 μήνες, ένα βήμα που θεωρείται κρίσιμο για να ανταποκριθεί στις ραγδαίες αλλαγές των καταναλωτικών τάσεων. Ωστόσο, ανταγωνιστές όπως η κινεζική BYD καταφέρνουν ήδη να περνούν από το στάδιο του concept στη μαζική παραγωγή μέσα σε 24 μήνες.
Οι πιέσεις προς τον Espinosa είναι έντονες, αφού η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με οικονομική επιβάρυνση άνω των 5 δισ. ευρώ που πρέπει να καλυφθεί μέσα στο επόμενο έτος. Η αποτυχημένη προσπάθεια συγχώνευσης με τη Honda και η περίπλοκη σχέση με τη Renault έχουν αφήσει τη Nissan να προχωρά μόνη της στην αναδιοργάνωση. Τον Μάιο, η εταιρεία ανακοίνωσε περικοπές 20.000 θέσεων εργασίας και το κλείσιμο επτά εργοστασίων.
Παρά τα προβλήματα, ο Espinosa υποστηρίζει πως υπάρχει αρκετό νέο προϊόν στον ορίζοντα. Ήδη έχει παρουσιαστεί η ανανεωμένη έκδοση του Leaf, με crossover αμάξωμα, ενώ έχουν γίνει ενημερώσεις και σε δημοφιλή μικρά μοντέλα τύπου «kei». Στα επόμενα λανσαρίσματα περιλαμβάνονται νέα Elgrand και Kicks, ενώ στις ΗΠΑ αναμένονται νέα Sentra και ένα plug-in υβριδικό για το Rogue στις αρχές του 2026.
Από πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση με το Leaf, η Nissan βρέθηκε να υπολείπεται στον αγώνα δρόμου με την Tesla και τις κινεζικές BYD και άλλες τοπικές φίρμες. Όπως σημειώνει ο Espinosa, η εταιρεία έχει αντλήσει μαθήματα από αγορές όπως η Κίνα, όπου οι τοπικοί κατασκευαστές κυριαρχούν, και προσπαθεί πλέον να εφαρμόσει αυτές τις πρακτικές διεθνώς.
Τον Ιούλιο, οι πωλήσεις της στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 22%, κυρίως λόγω της ηλεκτρικής N7, ωστόσο στις ΗΠΑ συνεχίστηκε η πτωτική πορεία, παρά το γεγονός ότι η συνολική ζήτηση στην αμερικανική αγορά παρέμεινε ισχυρή. Οι δασμοί που έχει επιβάλει η κυβέρνηση Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων προσθέτουν επιπλέον πίεση.
Οικονομικά, η Nissan προβλέπει λειτουργικές ζημιές ύψους 1,2 δισ. ευρώ για το διάστημα Απριλίου-Σεπτεμβρίου και επιχειρεί να συγκεντρώσει πάνω από 6,3 δισ. ευρώ μέσω δανεισμού και πώλησης περιουσιακών στοιχείων. Μέχρι στιγμής έχουν εξασφαλιστεί περίπου 5,3 δισ. ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται η λήψη πρόσθετης χρηματοδότησης από βρετανικούς θεσμούς, ειδικά λόγω της παρουσίας της στο Sunderland, όπου λειτουργεί το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων στη χώρα.
Παράλληλα, εξετάζεται και η πώληση των κεντρικών γραφείων της Nissan στη Yokohama, με ενδιαφέρον από την KKR & Co., η οποία φέρεται να έχει προσφέρει περίπου 570 εκατ. ευρώ για το ακίνητο. Η παραγωγή στο εργοστάσιο Oppama αναμένεται να σταματήσει μέχρι τον Μάρτιο του 2028, ένα ακόμα σημάδι του βάθους των αλλαγών που υλοποιούνται.
