Νέα στοιχεία δείχνουν ότι τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα εκπέμπουν έως και πέντε φορές περισσότερους ρύπους CO₂ απ’ όσο αναφέρεται επίσημα, καθώς λειτουργούν κυρίως με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα plug-in υβριδικά μοντέλα, τα οποία συνδυάζουν ηλεκτροκίνηση και θερμικό κινητήρα, φαίνεται πως στην πράξη λειτουργούν τις περισσότερες φορές με καύσιμο και όχι με ρεύμα, οδηγώντας σε σημαντικά υψηλότερες εκπομπές CO₂ απ’ ό,τι δηλώνουν οι κατασκευαστές.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οργάνωση Transport & Environment (T&E), ο μέσος πραγματικός ρύπος φθάνει τα 139 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο – ποσότητα αντίστοιχη με ενός μέσου βενζινοκίνητου μοντέλου. Αντίθετα, ο επίσημος αριθμός που χρησιμοποιείται για τις ταξινομήσεις και τη συμμόρφωση με τα όρια εκπομπών είναι μόλις 28 γραμμάρια.
Τα στοιχεία προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος και βασίζονται σε μετρήσεις από 127.000 plug-in υβριδικά που ταξινομήθηκαν το 2023. Οι μετρήσεις έγιναν με onboard εξοπλισμό παρακολούθησης της κατανάλωσης, δίνοντας μια πιο ρεαλιστική εικόνα για το πώς χρησιμοποιούνται αυτά τα αυτοκίνητα στην καθημερινότητα.
Η απόκλιση οφείλεται στο γεγονός ότι η μέθοδος υπολογισμού των εκπομπών με βάση το πρότυπο WLTP θεωρεί πως τα plug-in υβριδικά λειτουργούν τις περισσότερες φορές με ηλεκτρική ενέργεια. Στην πραγματικότητα, όμως, όπως δείχνουν τα δεδομένα, οι οδηγοί τα χρησιμοποιούν κυρίως ως συμβατικά αυτοκίνητα. Παρά την πρόοδο στην αυτονομία με ηλεκτρική λειτουργία, η τάση αυτή φαίνεται να ενισχύεται τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας τη διαφορά ανάμεσα στις θεωρητικές και τις πραγματικές εκπομπές ρύπων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να επανεξετάσει τα κριτήρια υπολογισμού για την περίοδο 2025/26 και 2027/28, με στόχο να περιοριστεί η απόκλιση. Σύμφωνα με την T&E, ακόμη και με τις νέες προτάσεις, θα παραμένει ένα χάσμα της τάξης του 18%.
Παράλληλα, η αυτοκινητοβιομηχανία επιδιώκει να περιορίσει αυτού του είδους τον έλεγχο. Σε επιστολή τους προς τις Βρυξέλλες, οι πρόεδροι των ACEA και CLEPA – μεταξύ των οποίων ο επικεφαλής της Mercedes, Ola Källenius – ζήτησαν η ΕΕ να μην προχωρήσει σε πιο αυστηρές απαιτήσεις για τους plug-in υβριδικούς τύπους. Υποστήριξαν ότι τέτοιες κινήσεις προσφέρουν πλεονέκτημα σε κατασκευαστές εκτός Ευρώπης, όπου οι κανόνες είναι πιο ελαστικοί, και θα καταστήσουν ανέφικτους τους στόχους μείωσης των εκπομπών για το 2030 και το 2035.
Παρά τα επιχειρήματα της βιομηχανίας, τα νέα δεδομένα ενισχύουν τη θέση ότι τα plug-in υβριδικά δεν είναι τόσο φιλικά προς το περιβάλλον όσο παρουσιάζονται και ότι απαιτείται επανεξέταση του τρόπου με τον οποίο αξιολογούνται οι εκπομπές τους.
