Από τη δεκαετία του 1930 έως το σήμερα, μερικά από τα πιο εντυπωσιακά αυτοκίνητα όλων των εποχών βασίστηκαν σε έναν απλό κανόνα: όσο μεγαλύτερος ο κινητήρας, τόσο καλύτερα. Εδώ είναι πέντε χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Αν υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να αντικατασταθεί, είναι ο κυβισμός. Αυτή η λογική γέννησε μερικά από τα πιο ιδιαίτερα αυτοκίνητα του 20ού και 21ου αιώνα. Είτε μιλάμε για πολυτελή sedan, είτε για supercars, είτε για muscle cars, η δύναμη και η αίσθηση ενός πολύ-κύλινδρου, ατμοσφαιρικού ή υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα μεγάλης χωρητικότητας παραμένει αξεπέραστη.
Αρχίζουμε με την Bentley 8 Litre του 1930, το κύκνειο άσμα της εποχής Cricklewood υπό τον ιδρυτή Walter Owen Bentley.
Με εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα 7.983 κ.εκ. και απόδοση 220 ίππων, μπορούσε να φτάσει τα 160 χλμ./ώρα, επίδοση εντυπωσιακή για την εποχή και για τις 2,4 τόνους της. Κατασκευάστηκαν μόλις 100 αντίτυπα και σήμερα μια σε καλή κατάσταση αποτιμάται σε περίπου 1.300.000 ευρώ.
Η Bugatti Veyron 16.4, κατασκευασμένη μεταξύ 2005 και 2011, διαθέτει έναν 16κύλινδρο κινητήρα W16 με τέσσερις επικεφαλής εκκεντροφόρους και χωρητικότητα 7.993 κ.εκ. Η απόδοση φτάνει τους 1.001 ίππους και η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 400 χλμ./ώρα.
Ήταν το αυτοκίνητο που επανέφερε τη φίρμα στη ζωή, όπως ήθελε ο Ferdinand Piëch, και αποτελεί ακόμα και σήμερα ένα τεχνολογικό ορόσημο. Τιμή για ένα καλό αντίτυπο ξεκινά από το 1.000.000 ευρώ.
Στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, το Chrysler 300 Hurst του 1970 συνδύαζε την αμερικανική υπερβολή με έναν V8 κινητήρα 7.206 κ.εκ., αποδίδοντας 380 ίππους σύμφωνα με τα πρότυπα SAE της εποχής.
Κατασκευάστηκε σε μόλις 485 μονάδες και αποτελεί σήμερα ένα συλλεκτικό αντικείμενο. Με τιμή περί τα 53.000 ευρώ, είναι από τις πιο «προσγειωμένες» προτάσεις της λίστας.
Το Dodge Viper RT/10 του 1992 ήρθε με έναν V10 κινητήρα 7.997 κ.εκ. και 394 ίππους, αλλά χωρίς περιττά στοιχεία όπως πόρτες με χερούλια, παράθυρα ή οροφή.
Με βάρος μόλις 1.593 κιλά και τελική ταχύτητα 266 χλμ./ώρα, η Viper δεν έκανε καμία παραχώρηση στην άνεση – μόνο στην απόλαυση. Η τιμή της σήμερα, σε καλή κατάσταση, κυμαίνεται γύρω στα 59.000 ευρώ.
Η Mercedes 450 SEL 6.9 του 1975, με τον μεγαλύτερο κινητήρα V8 που τοποθετήθηκε ποτέ σε μοντέλο παραγωγής της φίρμας, είχε κυβισμό 6.834 κ.εκ. και απόδοση 286 ίππων.
Η τετραθέσια λιμουζίνα με αερανάρτηση και κορυφαία ποιότητα κύλισης θεωρήθηκε για αρκετούς η καλύτερη λιμουζίνα του κόσμου στην εποχή της. Με τελική 234 χλμ./ώρα και βάρος 1.935 κιλά, κόστιζε –και κοστίζει– ακριβά: σήμερα φτάνει περίπου τις 51.800 ευρώ.
Αξίζει να θυμηθούμε και τον Blitzen-Benz του 1909, με κινητήρα 21,5 λίτρων (!) και τελική 228 χλμ./ώρα. Ήταν μια εποχή που η ισχύς προερχόταν απλώς από περισσότερα κυβικά.
Η δύναμη δεν είναι μόνο θέμα ίππων, αλλά κυρίως ροπής – και τα μεγάλα ατμοσφαιρικά μοτέρ το απέδιδαν με φυσικό και θεαματικό τρόπο. Ένα χαρακτηριστικό που δύσκολα μπορεί να αναπαραχθεί από τα σύγχρονα ηλεκτρικά, παρά την ακαριαία απόδοσή τους.
Σε κάθε περίπτωση, ο κυβισμός δεν ήταν ποτέ απλώς τεχνικό χαρακτηριστικό. Ήταν ιδεολογία – και παραμένει σύμβολο δύναμης, χαρακτήρα και μηχανολογικής υπεροχής.






