NEAΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Stellantis IBIS: Νέα τεχνολογία μπαταριών υπόσχεται μεγαλύτερη αυτονομία και μικρότερο βάρος

Η Stellantis παρουσίασε τη νέα τεχνολογία Intelligent Battery Integrated System (IBIS), η οποία αλλάζει τα δεδομένα στον τρόπο λειτουργίας και διαχείρισης των ηλεκτρικών μπαταριών στα αυτοκίνητα.

Πρόκειται για μια διαφορετική προσέγγιση στη σχεδίαση και τον έλεγχο του συστήματος κίνησης, καθώς αντί για ξεχωριστό inverter και φορτιστή, τα ηλεκτρονικά ενσωματώνονται απευθείας στα στοιχεία της μπαταρίας. Η Stellantis αναφέρει πως αυτή η αλλαγή οδηγεί σε μικρότερο βάρος, καλύτερη απόδοση φόρτισης, αυξημένη ισχύ, μεγαλύτερη αυτονομία και τελικά πιο αποδοτική αξιοποίηση της μπαταρίας στο σύνολό της.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας IBIS πραγματοποιείται από κοινού με την Saft –θυγατρική της TotalEnergies– στο πλαίσιο ενός ερευνητικού έργου που έχει στόχο την εξέλιξη ενός πιο αποδοτικού, βιώσιμου και οικονομικά προσιτού συστήματος αποθήκευσης ενέργειας και ηλεκτρικής μετατροπής.

Σε αντίθεση με την παραδοσιακή προσέγγιση, όπου η συνεχούς ρεύματος μπαταρία χρειάζεται εξωτερικά εξαρτήματα για να μετατρέψει το ρεύμα σε εναλλασσόμενο τριφασικό, η λύση της Stellantis μειώνει τις απώλειες και βελτιώνει την ποιότητα ρεύματος που φτάνει στον ηλεκτροκινητήρα.

Σύμφωνα με τον Francis Roy, επικεφαλής του έργου IBIS, η ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών σε κάθε στοιχείο της μπαταρίας επιτρέπει πολύ πιο ακριβή έλεγχο στη λειτουργία της. Αντί να λειτουργούν όλα τα στοιχεία ταυτόχρονα, το σύστημα ενεργοποιεί εκείνα που είναι απαραίτητα ανάλογα με τις συνθήκες, κάτι που μειώνει τη φθορά και βελτιώνει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.

Η Anne Laliron, επικεφαλής τεχνολογικής έρευνας στη Stellantis, εξηγεί ότι αυτή η προσέγγιση μοιάζει με… παίξιμο πιάνου, αφού η διαχείριση της ενέργειας γίνεται πιο έξυπνα και στοχευμένα. Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα χρήσης διαφορετικών χημικών συνθέσεων μέσα στην ίδια συστοιχία, ανάλογα με το αν προτεραιότητα είναι η αυτονομία ή η μείωση του κόστους. Αυτή η ευελιξία δίνει στους μηχανικούς νέες δυνατότητες σχεδίασης, αλλά και εμπορικής στρατηγικής.

Στην πράξη, η πρώτη εφαρμογή της τεχνολογίας έγινε σε ένα πρωτότυπο Peugeot e-3008, στο οποίο παρατηρήθηκε αύξηση ισχύος και ταχύτερη φόρτιση κατά περίπου 15%, ενώ το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου μειώθηκε κατά 40 κιλά. Το όφελος αυτό προκύπτει τόσο από την απλοποίηση του συστήματος, όσο και από την αλλαγή στη χημεία των στοιχείων της μπαταρίας.

Η Stellantis δεν είναι η μόνη εταιρεία που πειραματίζεται με τέτοιες λύσεις. Η Porsche και η Mercedes εφαρμόζουν αντίστοιχες προσεγγίσεις στον έλεγχο των στοιχείων των μπαταριών, με τη δεύτερη να περιγράφει την τεχνολογία της ως «απενεργοποίηση κυλίνδρων για τις μπαταρίες». Ωστόσο, η Stellantis δηλώνει πως βρίσκεται πιο μπροστά σε σχέση με τον ανταγωνισμό, καθώς έχει ήδη λειτουργικό πρωτότυπο με την τεχνολογία IBIS, ενώ οι υπόλοιποι παραμένουν ακόμα στο θεωρητικό ή πρώιμο στάδιο.

Η εφαρμογή της νέας τεχνολογίας σε μοντέλα παραγωγής αναμένεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που δείχνει πως η Stellantis επενδύει σε βάθος στην επόμενη γενιά ηλεκτροκίνησης. Εκτός από την τεχνική καινοτομία, η στρατηγική στόχευση είναι σαφής: καλύτερη απόδοση, μικρότερο κόστος, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και πιο ευέλικτη αρχιτεκτονική για τις μπαταρίες.

Σε έναν τομέα όπου κάθε λεπτό της ώρας μετράει στην αυτονομία, την απόδοση και την αξιοπιστία, τέτοιες λύσεις μπορεί να κάνουν τη διαφορά. Και όπως φαίνεται, η Stellantis θέλει να είναι έτοιμη πριν από όλους.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!