Από το 2026 η Formula 1 γυρίζει σελίδα, με το DRS να αντικαθίσταται από ένα πιο δυναμικό σύστημα διαχείρισης ενέργειας και τις προσπεράσεις να επιστρέφουν στο προσκήνιο.
Η Formula 1 βρίσκεται σήμερα σε έναν φαύλο κύκλο. Τα προσπεράσματα έχουν περιοριστεί σημαντικά και δεν ευθύνεται μόνο η αεροδυναμική. Η μικρή διαφορά απόδοσης ανάμεσα στα μονοθέσια, η σταθερότητα των ελαστικών, η μειωμένη αποτελεσματικότητα του DRS και η συντηρητική στρατηγική των ομάδων οδηγούν σε «παρέλαση» αντί για μάχη στην πίστα.
Έτσι, με τα περισσότερα Grand Prix να κρίνονται με μία αλλαγή ελαστικών, οι οδηγοί ελαχιστοποιούν τα λάθη και συγκλίνουν σε παρόμοιες τακτικές. Η μεγάλη ελπίδα για αλλαγή έρχεται με το νέο τεχνικό κανονιστικό πλαίσιο του 2026.
Σύμφωνα με τον Andy Cowell, πρώην υπεύθυνο κινητήρων της Mercedes και νυν επικεφαλής της Aston Martin, το νέο σύστημα μετάδοσης ισχύος και η ενεργή αεροδυναμική θα δημιουργήσουν ξανά διαφορές στο πεδίο, ενισχύοντας την πιθανότητα για προσπέρασμα – ανεξαρτήτως της χάραξης της κάθε πίστας.
Το DRS καταργείται και τη θέση του παίρνει το «Override»: ένα σύστημα που αξιοποιεί την επιπλέον ισχύ από την μπαταρία και ενεργοποιείται στην αρχή της ευθείας, προσφέροντας μεγαλύτερη ώθηση από το υφιστάμενο DRS που λειτουργεί μόνο στο τελείωμα της ευθείας.
Επιπλέον, οι διαφορές στον τρόπο διαχείρισης ενέργειας από τους οδηγούς δημιουργούν αστάθεια στην απόδοση. Δεν θα έχουν όλοι την ίδια ισχύ την ίδια στιγμή, καθώς τα μονοθέσια θα κινούνται με διαφορετικά επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας.
Το νέο σύστημα επιτρέπει τη χρήση έως και 350 kW από τον ηλεκτροκινητήρα (περίπου 476 ίπποι), σχεδόν το διπλάσιο από την ισχύ του υφιστάμενου MGU-K. Αν ο οδηγός επιλέξει να χρησιμοποιήσει όλη την ισχύ της μπαταρίας, αυτή εξαντλείται σε μόλις 11,2 δευτερόλεπτα.
Αυτό δημιουργεί νέα σενάρια μάχης: κάποιος που μόλις έκανε επίθεση μπορεί να μείνει εκτεθειμένος στην αντεπίθεση του αντιπάλου του. Από την άλλη, η ανάκτηση ενέργειας μπορεί να γίνει γρήγορα, ειδικά σε φάσεις έντονου φρεναρίσματος.
Η ενεργητική αεροδυναμική, με διαφορετικές ρυθμίσεις για στροφές και ευθείες, προσθέτει μια ακόμη μεταβλητή στο παιχνίδι. Όλα αυτά απαιτούν από τους οδηγούς να κατανοούν και να διαχειρίζονται καλύτερα το σύνολο του μονοθεσίου τους. Κάτι που, σύμφωνα με τον James Vowles της Williams, θα δώσει πλεονέκτημα σε εκείνους που μπορούν να «διαβάζουν» τις συνθήκες και να προσαρμόζονται γρήγορα.
Οι προσομοιώσεις των ομάδων δουλεύουν εντατικά για να αναλύσουν κάθε πιθανό σενάριο και να εξοικειώσουν τους οδηγούς με τις νέες τεχνικές δυνατότητες. Οι διαφορές στην απόδοση ανάμεσα στα μονοθέσια αναμένεται να αυξηθούν και αυτό, σε συνδυασμό με το νέο υβριδικό σύστημα, δίνει ελπίδες για περισσότερες μάχες στην πίστα – όχι απαραίτητα στα σημεία που έχουμε συνηθίσει.
Η Formula 1 δεν θα γίνει πιο απλή το 2026. Αντίθετα, η πολυπλοκότητα του συστήματος ίσως να είναι το ίδιο το μυστικό για την αύξηση της θεαματικότητας. Με μεγαλύτερες διαφορές στην απόδοση, περισσότερες στρατηγικές επιλογές και ενεργή εμπλοκή των οδηγών στην αξιοποίηση της ενέργειας, η νέα εποχή δείχνει να ξεφεύγει από την προβλέψιμη ροή των τελευταίων ετών.


Μακάρι να βοηθήσει στην πραγματικότητα γιατί τώρα είναι μακράν ότι πιο βαρετό και ανούσιο υπάρχει στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.