NEA

Όριο ταχύτητας για τους πεζούς από το νέο έτος

Από την 1η Ιανουαρίου 2026, όποιος περπατά πάνω από 6 χλμ./ώρα, κινδυνεύει με πρόστιμο, σύμφωνα με νέο νόμο που στόχο έχει την αποφυγή συγκρούσεων με πατίνια ή ηλεκτρικά πατίνια.

Από την 1η Ιανουαρίου 2026, οι πεζοί στη Σλοβακία θα πρέπει να συμμορφώνονται με ένα νέο και ασυνήθιστο μέτρο: την τήρηση ορίου ταχύτητας 6 χλμ./ώρα σε όλα τα πεζοδρόμια. Η ρύθμιση αφορά όχι μόνο πεζούς αλλά και όσους κινούνται με πατίνια ή ηλεκτρικά πατίνια (e-scooter), με στόχο τη μείωση των συγκρούσεων που παρατηρούνται όλο και συχνότερα σε κοινόχρηστους χώρους κυκλοφορίας, ειδικά στις αστικές περιοχές.

Η πρόταση προήλθε από τον Lubomir Vazny, πρώην υπουργό Μεταφορών και νυν βουλευτή του κόμματος Smer-SSD. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η ρύθμιση στοχεύει στην ενίσχυση της ασφάλειας, καθώς τα περιστατικά σύγκρουσης μεταξύ πεζών και οδηγών πατινιών αυξάνονται. Σε πόλεις όπως η Μπρατισλάβα, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί, με τις ταχύτητες να είναι ανεξέλεγκτες σε πεζοδρόμια που συχνά δεν έχουν επαρκή διαχωρισμό χρήσεων.

Το ερώτημα, βέβαια, είναι πώς θα εφαρμοστεί το όριο στην πράξη. Μέχρι στιγμής δεν έχει διευκρινιστεί με ποιον τρόπο θα γίνεται η μέτρηση της ταχύτητας ή πώς θα επιβάλλονται τα πρόστιμα. Πολλοί θεωρούν το μέτρο δύσκολο στην εφαρμογή του, ειδικά όταν πρόκειται για πεζούς, αφού η ταχύτητα βάδισης ενός ενήλικα κυμαίνεται φυσιολογικά γύρω στα 4 έως 6 χλμ./ώρα.

Η ανακοίνωση της ρύθμισης έχει προκαλέσει ειρωνικά σχόλια και αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον Τύπο της χώρας. Παρά τον σκεπτικισμό, η πρόθεση πίσω από το μέτρο δεν είναι αβάσιμη: η συνύπαρξη διαφορετικών χρηστών σε περιορισμένο δημόσιο χώρο έχει δημιουργήσει κινδύνους και δυσλειτουργίες, ιδιαίτερα με την εξάπλωση των E-scooters που συχνά κινούνται σε πεζοδρόμια με υψηλές ταχύτητες.

Στη Γερμανία, ένα αντίστοιχο μέτρο θεωρείται μάλλον απίθανο, κυρίως επειδή οι πεζοδρόμοι χρησιμοποιούνται διαφορετικά: ποδηλάτες και ηλεκτρικά πατίνια συνήθως απαγορεύεται να κινούνται σε αυτούς, ενώ σε κοινόχρηστα πεζοδρόμια ισχύει ήδη η υποχρέωση για «ταχύτητα βηματισμού». Το πρόβλημα που επιχειρεί να αντιμετωπίσει η Σλοβακία φαίνεται να είναι πιο έντονο στις δικές της αστικές συνθήκες.

Παρότι η πρακτική εφαρμογή της ρύθμισης στη Σλοβακία είναι αμφίβολη, το μέτρο ανοίγει τη συζήτηση για το πώς μπορεί να οργανωθεί πιο αποτελεσματικά η κυκλοφορία πεζών και ελαφρών προσωπικών οχημάτων στους δημόσιους χώρους. Καθώς οι «μικροκινητικότητες» αυξάνονται στις πόλεις όλης της Ευρώπης, τέτοιου τύπου παρεμβάσεις -έστω και αμφιλεγόμενες- ίσως γίνουν αφορμή για ευρύτερη επαναξιολόγηση της ασφάλειας στα πεζοδρόμια.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!