NEAPINED

Porsche 597: Η πρώτη Πόρσε με κίνηση στους τέσσερις τροχούς ήταν ένα στρατιωτικό όχημα

Ο αριθμητικός προσδιορισμός «597» μπορεί να φέρνει στο μυαλό εικόνες μίας κλασικής Porsche, αλλά το τριψήφιο νούμερο κρύβει ένα μοναδικό κεφάλαιο στην ιστορία της μάρκας.

Η Porsche 597, γνωστή και ως «Jagdwagen» (στα γερμανικά σημαίνει κυνηγετικό αυτοκίνητο), προέκυψε ως ένα ευέλικτο όχημα για να πηγαίνει παντού, σχεδιασμένο για να κινείται σε ποικίλα εδάφη.

Ως μία από τις τρεις γερμανικές εταιρείες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα, μαζί με την Auto Union (πρόδρομος της Audi) και την Goliath, θυγατρική της Borgward, οι μηχανικοί της Porsche από το Zuffenhausen δημιούργησαν μια ελαφριά και αξιόπιστη λύση για τον γερμανικό στρατό.

Σε αντίθεση με το μεταγενέστερο οπτικό αντίστοιχό του, το Volkswagen Type 181 («The Thing»), το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στα τέλη της δεκαετίας του 1960, το 597 ήταν το πρώτο εγχείρημα της Porsche στην τετρακίνηση.

Κάτω από το στεγανό αμάξωμα, η 597 φιλοξενούσε μια διάταξη πίσω κινητήρα με έναν τροποποιημένο επίπεδο τετρακύλινδρο που προερχόταν από την θρυλική 356. Διαθέτοντας μια μονάδα μπόξερ 1,6 λίτρων που απέδιδε 50 ίππους, το όχημα έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 100 χλμ./ώρα.

Ενώ η Porsche ήταν γνωστή για τα αυτοκίνητα επιδόσεων της, η 597 έδινε προτεραιότητα στην ευελιξία και τις εκτός δρόμου ικανότητες, ζυγίζοντας μόλις 1.918 κιλά και εξοπλισμένη με ένα προσαρμοσμένο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων ταχυτήτων που διέθετε και «κοντό».

Η επιδεξιότητα του 597 σε απαιτητικά εδάφη ήταν εντυπωσιακή έχοντας πρόσβαση σε κλίσεις έως και 65%, διατηρώντας παράλληλα την ταχύτητα του κινητήρα στις 1.000 στροφές ανά λεπτό.

Το στεγανό μονοκόκ αμάξωμά του που έμοιαζε με μπανιέρα επέτρεπε στο στρατιωτικό όχημα να επιπλέει στο νερό, οδηγώντας ορισμένα πρώιμα δείγματα να μην έχουν πόρτες. Με συμπαγές μήκος μόλις στα 3,6 μέτρα, το 597 αποδείχθηκε εξαιρετικά ευέλικτο και ευκίνητο.

Κάτω από τη φαινομενικά απλή εμφάνισή του, το 597 φιλοξενούσε ένα εξελιγμένο μηχανικό θαύμα, με ανεξάρτητη ανάρτηση, τηλεσκοπικά αμορτισέρ και επιλέξιμο σύστημα τετρακίνησης μέσω ενός πρωτοποριακού μπροστινού άξονα ζεύξης.

Ο αερόψυκτος κινητήρας υπέστη βελτιώσεις ώστε να δοθεί προτεραιότητα στην αξιοπιστία έναντι της μέγιστης απόδοσης, διοχετεύοντας την ισχύ στον μπροστινό άξονα μέσω ενός μπροστινού διαφορικού που ήταν στερεωμένο στο αμάξωμα και συνδεόταν με τους τροχούς με ανεξάρτητους άξονες.

Παρά τα πρωτοποριακά χαρακτηριστικά του, η παραγωγή του 597 σταμάτησε το 1958, καθώς η Auto Union εξασφάλισε το στρατιωτικό συμβόλαιο με το οικονομικότερο Typ F91 Munga.

Σήμερα, περίπου 50 σωζόμενα παραδείγματα αποτελούν το Porsche Jagdwagen Registry e.V., ένα από τα μικρότερα κλαμπ Porsche παγκοσμίως, με 49 πολιτικά αυτοκίνητα και 22 σε στρατιωτικές προδιαγραφές.

Σε μια δημοπρασία στο Monterey, μια 597 στρατιωτικών προδιαγραφών έπιασε το εντυπωσιακό ποσό των 665.000 δολαρίων. Περίπου 50 από αυτά εκτιμάται ότι έχουν επιβιώσει, σχηματίζοντας αυτό που θεωρείται η μικρότερη λέσχη Porsche στον κόσμο – το Porsche Jagdwagen Registry e.V.

Ενώ το 597 σηματοδότησε την πρώτη προσπάθεια της Porsche για κίνηση σε όλους τους τροχούς, ο ιδρυτής της εταιρείας, Ferdinand Porsche, είχε πειραματιστεί με την ιδέα μισό αιώνα νωρίτερα.

Το 1900 Lohner-Porsche, ένα ηλεκτρικό όχημα εξοπλισμένο με κινητήρες σε τέσσερις τροχούς, και το Semper Vivus, το πρώτο λειτουργικό υβριδικό όχημα στον κόσμο, άνοιξαν το δρόμο για τις καινοτόμες τεχνολογίες που θα καθόριζαν αργότερα την κληρονομιά της Porsche.

Το Semper Vivus, με τους δύο μονοκύλινδρους κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούσαν ως γεννήτριες, παρουσίαζε εντυπωσιακές προδιαγραφές για την εποχή του. Με αυτονομία 200 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 35 χλμ./ώρα, ήταν ένα πρωτοποριακό επίτευγμα στις πρώτες ημέρες της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το επόμενο Lohner-Porsche Mixte, με τετρακύλινδρο κινητήρα Daimler 5,5 λίτρων και 25 ίππων, ο οποίος λειτουργούσε ξανά ως γεννήτρια για τα ηλεκτρικά μοτέρ στις πλήμνες των τροχών, είχε θέσει τις βάσεις για την εξέλιξη της δέσμευσης της Porsche στην καινοτομία και τις επιδόσεις.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!