NEA

Πρωτότυπο μονοθέσιο ελλήνων σπουδαστών διακρίνεται σε ευρωπαϊκό διαγωνισμό…

3_resize

Κάθε προσπάθεια σε ερευνητικό ή σπουδαστικό επίπεδο που έχει σχέση με τον θαυμαστό κόσμο της τεχνολογίας είναι ευπρόσδεκτη και το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει το caroto.gr είναι να την φιλοξενήσει στο χώρο του…

  • Στις παρακάτω γραμμές περιγράφεται με περιεκτικό τρόπο η μελέτη ενός μονοθεσίου όπως την φαντάστηκε  μια ομάδα φοιτητών του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, η ελληνική σχεδιομελέτη κατάφερε να διακριθεί σε ευρωπαϊκό διαγωνισμό. Το caroto.gr ευχαριστεί τον Θεόδωρο Κούλα που επικοινώνησε μαζί μας ενώ υπογράφει την παρακάτω περιγραφή…
  • 1_resizeΤο τμήμα Οχημάτων είναι το μοναδικό τμήμα τεχνολογίας οχημάτων σε τριτοβάθμιο επίπεδο εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα. Το 2009 μια ομάδα φοιτητών αποφάσισε να αντιπροσωπεύσει το Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Θεσσαλονίκης, για πρώτη φορά στον ετήσιο διεθνή διαγωνισμό της Formula Student IMechE συμμετέχοντας στην κλάση 2. Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται κάθε Ιούλιο, στην πίστα του Silverstone στην Αγγλία. Με την επιτυχή του συμμετοχή στο διαγωνισμό, το τμήμα κατάφερε να λάβει την 10η θέση ανάμεσα σε 23 Πανεπιστήμια από όλο τον κόσμο.
  • Με την συμμετοχή στην κλάση 2, κάθε ομάδα υποχρεούται να ολοκληρώσει την σχεδιομελέτη ενός μονοθέσιου αγωνιστικού οχήματος, υψηλών επιδόσεων τύπου Formula. Επιπλέον, σημαντικό μέρος της σχεδιομελέτης, είναι η οικονομοτεχνική ανάλυση του οχήματος, με την προϋπόθεση ότι κατασκευάζονται σε γραμμή παραγωγής χίλια οχήματα το χρόνο. Επίσης, σημαντική παράμετρος του διαγωνισμού είναι και η προώθηση της σχεδιομελέτης σε μια πλασματική εταιρία, αγοραστή (π.χ. βιομηχανία αυτοκινήτων). Κάθε ομάδα πρέπει να τηρεί πιστά τους σχεδιαστικούς περιορισμούς που θέτει η FSAE. Μέσα από τη μελέτη πρέπει να αναδεικνύεται η ευκολία κατασκευής, η επινόηση τεχνολογικών λύσεων, η αξιοπιστία και το χαμηλό κόστος του προϊόντος, καθιστώντας το ανταγωνιστικό στην αγορά.
  • Ξεκινώντας σε λευκό χαρτί και ακολουθώντας πιστά τους κανονισμούς της FSAE ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες. Η ομάδα είχε στην διάθεση της 7 μήνες, ώστε να ολοκληρωθούν ο σχεδιασμός, η μελέτη και η βελτίωση της αρχικής μελέτης, προσθέτοντας και τις τροποποιήσεις που επιβάλλονταν ώστε να συνεργαστούν όλα τα δομικά στοιχεία του οχήματος απρόσκοπτα. Για τον λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκαν πακέτα πεπερασμένων στοιχείων, για στατικές και δυναμικές μελέτες, ώστε να δοθούν τα ακριβή αποτελέσματα και οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες.
  • 2_resizeΚύριος στόχος της ομάδας ήταν η απλοποίηση των κατασκευαστικών διαδικασιών, έχοντας κατά νου πάντα το κυριότερο κομμάτι μιας σχεδιομελέτης, το οποίο δεν είναι άλλο από το κατασκευαστικό κόστος. Για το λόγο αυτό ενσωματώθηκαν στον αρχικό σχεδιασμό υλικά χαμηλού κόστους αλλά υψηλών προδιαγραφών (π.χ. χαλύβδινο χωροδικτύωμα και ψαλίδια). Επιπλέον, υιοθετήθηκαν τεχνολογικές λύσεις που αποσκοπούσαν στην μείωση του συνολικού βάρους του μονοθέσιου, προσδίδοντας με αυτόν τον τρόπο τις υψηλές επιδόσεις ενός αγωνιστικού οχήματος.
  • Ο τύπος του πλαισίου που επιλέχθηκε είναι σωληνωτό χωροδικτύωμα από χάλυβα με αλουμινένιο υποπλαίσιο. Αρκετές εκδοχές του χωροδικτυώματος μελετήθηκαν μέχρι την επιλογή της κατάλληλης γεωμετρίας, η οποία είχε αυξημένη στρεπτική δυσκαμψία αποφεύγοντας ταυτόχρονα την συσσώρευση υψηλών τάσεων. Επιπλέον, το αλουμινένιο υποπλαίσιο για την στήριξη του διαφορικού αύξησε κατά πολύ το βαθμό δυσκαμψίας του πλαισίου διατηρώντας το βάρος σε θεμιτά επίπεδα. Επίσης, ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην διατομή των σωλήνων, η επιλογή των οποίων έγινε με κριτήριο την αύξηση της ροπής αντίστασης χωρίς την σημαντική αύξηση του βάρους.
  • Οι κανονισμοί της FSAE ορίζουν την μέγιστη επιβράδυνση της μάζας του οχήματος (40 g), σε περίπτωση κρούσης, για το λόγο αυτό είναι υποχρεωτική η τοποθέτηση μάζας απορρόφησης ενέργειας (crash box), στο μπροστινό τμήμα του οχήματος. Κάθε ομάδα επιλέγει το κατάλληλο υλικό, το οποίο θα δώσει πειραματικά (καταστροφική δοκιμή), και θεωρητικά (πεπερασμένα στοιχεία), την επιθυμητή απορρόφηση ενέργειας. Το υλικό που επιλέχτηκε από την ομάδα, είναι αφρός πολυστυρένιου και οι λόγοι που οδήγησαν στην επιλογή του είναι το χαμηλό κόστος όπως αι η εύκολη επεξεργασία και συναρμολόγηση. Η επιβεβαίωση της καταλληλότητας του υλικού αυτού έγινε με τη χρήση αυτοσχέδιας κατασκευής (σφύρα), προσομοιώνοντας την επιθυμητή δύναμη και ταχύτητα τη στιγμή της σύγκρουσης. Τα δεδομένα καταγράφηκαν με αισθητήρα (επιταχυνσιόμετρο) τοποθετημένο στην ιδιοσυσκευή. Τα αποτελέσματα δικαίωσαν την επιλογή της ομάδας.
  • 4_resizeΓια την βελτιστοποίηση της ανάρτησης χρησιμοποιήθηκαν ανισομεγέθη διπλοί βραχίονες, πλήρως ανεξάρτητοι μεταξύ τους. Με την χρησιμοποίηση ράβδων ώσης και ζύγωθρων και στους τέσσερις τροχούς, είναι εφικτή η μετατροπή της συμπεριφορά του γραμμικού ελατηρίου σε μη γραμμικό. Για την επίτευξη μεγάλης πρόσφυσης και στους τέσσερις τροχούς, εντός της στροφής, το κέντρο στιγμιαίας περιστροφής τοποθετήθηκε ψηλά, σε συνδυασμό με τα μαλακά ελατήρια που επιλέχθηκαν. Η διάσταση του μεταξονίου είναι μόλις 1530 mm, εκμεταλλευόμενοι την ελάχιστη διάσταση των 1525 mm, που ορίζουν οι κανονισμοί της FSAE. Με αυτή την επιλογή το όχημα αποκτά μεγαλύτερη ευελιξία και σταθερότητα στην πίστα.
  • Το ισχυρό μοτέρ της Honda CBR 600 cc, ήταν η πρώτη επιλογή της ομάδας, δεδομένου του περιορισμού που ορίζει η FSAE (μέγιστος κυβισμός θερμικού κινητήρα 610 cc).Για την επίτευξη χαμηλότερου κέντρου βάρους του οχήματος και την βελτίωση της λίπανση του κινητήρα (οριζόντια τοποθέτηση στο μονοθέσιο), επιλέχθηκε η προσαρμογή ξηρού συστήματος λίπανσης (ξηρό κάρτερ). Στα σχέδια της ομάδας είναι ο σχεδιασμός και η μελέτη του συστήματος εξαγωγής καθώς και ο προγραμματισμός εγκέφαλου.
  • Η στένωση των 2 cm μετά την πεταλούδα γκαζιού, που ορίζει η FSAE, έδρασε καταλυτικά στην εύρεση του τρόπου με τον οποίο θα επιτευχθεί η επαρκής γόμωση των 600cc με άκαυστο μίγμα. Εξ αρχής η ομάδα συμβουλεύτηκε συγγράμματα του Αμερικανού Μηχανολόγου-Μηχανικού David Vizard, καταλήγοντας σε κάποιες αρχικές διαστάσεις της εισαγωγής. Στη συνέχεια με την βοήθεια εξειδικευμένου πακέτου πεπερασμένων στοιχείων έλαβε τα τελικά δεδομένα, σχετικά με την συμπεριφορά της πολλαπλής εισαγωγής.
  • Σκοπός του συστήματος πέδησης είναι κατά την διάρκεια του φρεναρίσματος να επιτυγχάνετε η μέγιστη επιβράδυνση του μονοθέσιου. Για την μείωση του κόστους και του βάρους του συστήματος πέδησης, η ομάδα επέλεξε τη χρήση δύο δισκόφρενων της Brembo τοποθετημένων εσωτερικά στον κάθε εμπρόσθιο τροχό και ένα δισκόφρενο για τους οπίσθιους τροχούς, τοποθετημένο σε ειδικά διαμορφωμένο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Η διάμετρος των μπροστινών δίσκων, περιορίζεται από την εσωτερική διάμετρο της ζάντας και το μέγεθος της δαγκάνας. Αντίστοιχα, για την πέδηση των οπίσθιων τροχών, ο δίσκος που τοποθετήθηκε είναι μεγαλύτερης διαμέτρου, διότι επενεργεί και στους δύο τροχούς, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχει περιορισμός χώρου.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Έχεις δίκιο σε αρκετά πράγματα..
    Η συμπεριφορά αυτών των φοιτητών όντως δεν ήταν σωστή..Από την άλλη πλευρά όμως ,ίσως αυτός ο καθηγητής να είναι από τους λίγους (αρκετά λιγους) που προσπαθεί τόσο πολύ να ανέβει το επίπεδο του τμήματός μας.
    Και πίστεψέ με δεν ανήκω στην ομάδα των φοιτητών που “χειραγωγούνται” όπως ανέφερες..Ας παρουσίαζαν επαρκή γνώση του αντικειμένου τα μέλη της ομάδας που στάλθηκε στο διαγωνισμό,γιατί στην παρουσίαση μόνο ένας απαντούσε στα “δύσκολα” ,λές και μόνο αυτός είχε κάνει τις μελέτες ..Και κρίμα που είναι εξωτερικός και όχι φοιτητής του τμήματος.
    Αν όντως είσαι ενεργός φοιτητής,θα έχεις παρατηρήσει την αδυναμία κάποιων καθηγητών να καλύψουν τυχόν απορίες στα μαθήματα δίνοντάς την εντύπωση μη επαρκής γνώσεως του αντικειμένου..και πίστεψέ με δεν ξέρουν τι τους γίνεται,ειδικά σε θέματα τεχνολογίας ΜΕΚ και Οχημάτων..πές μου τώρα πως οι εν λόγω καθηγητές,αναλαμβάνουν να πάρουν μέρος σε έναν διαγωνισμό τέτοιου επιπέδου..
    Ο νοών νοείτω….. Γι αυτό και οι τόσες αντιδράσεις στην παρουσίαση..

    Προς αποφυγή παρεξήγησης αρκετοί καθηγητές και έκτακτοι του τμήματος είναι ακριβώς το αντίθετο και σε ωθούν προς το καλύτερο με την όρεξη και το έργο τους,πάλι καλά που υπάρχουν ΚΑΙ αυτά τα άτομα στο εκπαιδευτικό προσωπικό ..

    Ενεργός Φοιτητής του Τμήματος Οχημάτων

  2. Το τμήμα συμμετείχε στον διεθνή διαγωνισμό για πρώτη φορά, γύρισε με ένα καλό αποτέλεσμα. Και όμως, η αρνητικότητα και εμπάθεια από συγκεκριμένη ομάδα φοιτητών με χειραγωγό έναν <> καθηγητή (οι σπουδαστές του τμήματος γνωρίζουν το όνομα του), κατάφεραν να προκαλέσουν και να προκαλούν σύγχυση. Ανέφερες την παρουσίαση, ναι όντως και ο πιο ανόητος εκείνη την ημέρα συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί. Η απαξίωση απέναντι στο έργο των φοιτητών που παρουσίαζαν ήταν εμφανής. Είναι λυπηρό, από νέους φοιτητές, αντί να προωθούν τον ευγενή ανταγωνισμό, ο οποίος φυσικά και είναι επιθυμητός, να εγκλωβίζονται σε συμπεριφορές απαξίωσης και τραμπουκισμού. Δυστυχώς, η διαβολή καλά κρατεί και θα συνεχίσει για πολύ καιρό ακόμη, συνειδητοποιώντας εν τέλη ότι το πρόβλημα δεν έγκειται στην τέως ούτε στην νυν διοίκηση, αλλά στην αδυναμία να αναγνωριστεί ευρέως από του ίδιους του φοιτητές του Τμήματος η συλλογική προσπάθεια κάποιων συναδέλφων τους.
    Φοιτητής του Τμήματος Οχημάτων

  3. Μπράβο στην ιστοσελιδα που φιλοξενεί αυτό το άρθρο. Τα παιδιά έχουν όρεξη, αλλά δυστυχώς το τμήμα οχημάτων που άλλαξε διοίκηση δεν τους στηρίζει και δεν τους αφήνει να συνεχίσουν τα σχέδια τους για το όχημα. Με συνέπια τα παιδιά να συνεχίζουν μόνοι τους.

    1. Φίλε “Staurakis form” έχεις δίκιο.
      Έχω παρακολουθήσει από κοντά το αποτέλεσμα κάποιων άλλων φοιτητών του ΑΠΘ και γνωρίζω πολύ καλά πόσο δύσκολο είναι να προσπαθείς σε τόσο νεαρές ηλικίες να βρεις άκρη μέσα σ’ ένα “δυσκίνητο κατεστημένο”. Γνωρίζω, όμως, και πόσο σημαντικό είναι, σε αυτές τις μικρές ηλικίες, να σχεδιάζεις και να κατασκευάζεις από την αρχή πλαίσιο, κιβώτιο ταχυτήτων, κ.λπ.
      Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, μάλλον έχεις σχέση με την ομάδα των παιδιών του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης, ίσως μάλιστα να είσαι και ένα από αυτά.
      Να προτείνω το εξής, αν δεν έχει αντίρρηση και ο “Administrator”; Να προτρέψεις τα παιδιά (αν το επιθυμούν) να στείλουν τις ιδέες τους -ίσως και τα κείμενά τους- και να φιλοξενηθούν στο http://www.caroto.gr. Μόνο και μόνο για μια ηθική αντάμοιβή τους.
      Τί λες;

    2. Φίλε “Staurakis form” μην παρουσιάζεις την αλλαγή διοίκησης ως το μόνο πρόβλημα στήριξης.
      Δεν νοείται διοίκηση τμήματος που να μην θέλει να γίνει αναβάθμιση και προβολή του τμήματος.
      Εξ’άλλου πολλές ‘παγαποντιές’ έχουν γίνει ΚΑΙ στο τομέα για τον σχεδιασμό της Formula SAE.
      Όσοι είναι φοιτητές στο τμήμα τα τελευταία 2-3 χρόνια γνωρίζουν και όσοι παρευρέθηκαν στην παρουσίαση της ομάδας για την FSAE κατάλαβαν ακόμα περισσότερα..
      (Δεν θέλω να θίξω κανέναν προσωπικά ,και ειδικά τους φοιτητές, αλλά να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους)

  4. Ωραία προσπάθεια και έξυπνες λύσεις από τους σπουδαστές του Αλεξάνδρειου. Μπράβο και στα παιδιά αλλά και στην ιστοσελίδα που δε δίστασε φιλοξενήσει και να επιβραβεύσει την αξιόλογη δουλειά. Περιμένουμε και άλλες παρόμοιες προβολές…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!