Τι είναι ο κύκλος μετρήσεων WLTP και σε τι διαφέρει από τον NEDC; [blog]

Από τον Σεπτέμβριο του 2017 όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη περνούν από τις μετρήσεις του κύκλου WLTP. Ποιες είναι οι βασικές διαφορές από τον NEDC και ποια τα οφέλη για τον οδηγό;

Το dieselgate έχει ήδη καταγραφεί ως ένα σημαντικό κεφάλαιο ιστορικά. Αφενός αποτέλεσε το αίτιο για την συγκάλυψη του μεγαλύτερου σκανδάλου που έχει γίνει ποτέ στην αυτοκινητοβιομηχανία, αφετέρου ήταν η αφορμή για την αποστροφή προς την πετρελαιοκίνηση και το εφαλτήριο για την ηλεκτροκίνηση. Το diesel δεν είναι ούτε θα ξαναγίνει η δημοφιλέστερη επιλογή του Ευρωπαίου οδηγού με την ζυγαριά να γέρνει όλο και περισσότερο προς την αμόλυβδη.

Μαζί όμως με τα ποσοστά της βενζίνης ανεβαίνει σταδιακά και ο μέσος όρος εκπομπής CO2 των οχημάτων που πωλούνται σε διάφορες αγορές επιβαρύνοντας το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ήδη στην Βρετανία για το 2017 ο μέσος όρος CO2 αυξήθηκε κατά 0,8%, από τα 120,1 g/km στα 121 g/km. Πρόκειται για την πρώτη φορά που η εκπομπή CO2 παρουσίασε αύξηση τα τελευταία 20 χρόνια όταν το 2016 είχε καταγραφεί η χαμηλότερη (τι ειρωνεία για το diesel). Τώρα οι βρετανικές αρχές (όπως και σε άλλες χώρες) διαπιστώνουν πως οι επιπτώσεις της αντί-diesel ατζέντας είναι άμεσες όταν η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης παραμένει άτονη.

Παρένθεση: Πρόσφατα έγραψα για το επόμενο τεύχος του Car&Driver ένα σχετικό θέμα για την ηλεκτροκίνηση και πραγματικά μου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση η ρεαλιστική τοποθέτηση ενός ΦΕΚ (Αρ. Φύλλου 3824) για την ηλεκτροκίνηση αναφέροντας πως «…στις διάφορες εκτιμήσεις για τη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, φαίνεται να υπάρχουν αποκλίσεις ανάλογα με τα σενάρια και τις αρχικές παραδοχές που εξετάζονται και οι προοπτικές για την ηλεκτροκίνηση παρουσιάζονται ιδιαίτερα αισιόδοξες. Το πιο αισιόδοξο σενάριο για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και λαμβάνοντας υπόψη τις ως άνω αναφερόμενες προϋποθέσεις, εκτιμάται ότι κατ’ ελάχιστον το 2020 θα κυκλοφορούν 3.500 ηλεκτρικά οχήματα, το 2025 θα κυκλοφορούν 8.000, ενώ το 2030 περίπου 15.000 ηλεκτρικά οχήματα».

Μην έχοντας άλλη επιλογή και από τη στιγμή που οι πωλήσεις του diesel θα συμπιέζονται συνεχώς οι κατασκευαστές στρέφονται στα ηλεκτρικά για να ρίξουν τον μέσο όρο CO2 του στόλου τους και να αποφύγουν πρόστιμα που έρχονται το 2022 (προβλέπεται όριο 95 g/km). Παράλληλα το dieselgate είχε ως συνέπεια την αναθεώρηση του κύκλου NEDC και την αντικατάσταση του από το νέο σύστημα υπολογισμού εκπομπής ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)  που έχει τεθεί σε ισχύ από 1 Σεπτεμβρίου 2017 για τις αγορές που περιλαμβάνονται στην Ε.Ε. και προς το παρόν λειτουργεί συμπληρωματικά του NEDC. Από τον Σεπτέμβριο του 2018 με αυτό το σύστημα μέτρησης -σε πραγματικές συνθήκες και στους δρόμους- θα υπολογίζεται η εκπομπή ρύπων όλων των νέων μοντέλων, ενώ από τον Σεπτέμβριο του 2019 το σύστημα μετρήσεων RDE στους δρόμους θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί. Μέχρι το 2021 ο WLPT θα έχει αντικαταστήσει πλήρως τον NEDC.

Ο WLTP προσφέρει πιο ρεαλιστικές μετρήσεις όχι μόνο για το CO2 (διοξείδιο του άνθρακα) αλλά και για τους υπόλοιπους ρύπους (αν και το CO2 δεν αποτελεί καθαρό ρύπο) όπως είναι τα NOx (τα πιο επικίνδυνα είναι τα οξείδια του αζώτου), το CO (μονοξείδιο του άνθρακα) και τον αριθμό των μικροσωματιδίων (PM και PN, αρκετά νέα turbo βενζινοκίνητα έχουν τέτοιο φίλτρο). Ο WLTP θα προσφέρει πιο ρεαλιστικές μετρήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV, τα οποία είχαν το πλεονέκτημα της EV εκκίνησης παρά την μικρή τους μπαταρία), ενώ παράλληλα στα συμβατικά οχήματα θα έχει ως αποτέλεσμα μία μικρή αύξηση των τιμών CO2.

Βλέπετε η εκπομπή CO2 είναι ανάλογη της κατανάλωσης και το αντίστροφο. Για παράδειγμα ένα diesel όχημα με εκπομπή 95 γρ. CO2/χλμ. έχει κατανάλωση καυσίμου περίπου 3,7 λτ./100 χλμ., ενώ ένα βενζινοκίνητο στα 4,0 λτ./100 χλμ. Πρακτικά και όπως έχουμε γράψει ξανά θα υπάρξει και μία μικρή αύξηση στα τέλη κυκλοφορίας για όσες αγορές (όπως και η ελληνική) υπάρχει σύστημα υπολογισμού βάσει της εκπομπής CO2. Εδώ θα μπορούσε να υπάρξει μία σχετική οδηγία στις κυβερνήσεις και τους αρμόδιους φορείς για να αναθεωρηθεί ο τρόπος υπολογισμού και να μην επιβαρυνθούν σημαντικά οι ιδιοκτήτες οχημάτων. Φυσικά, μία τέτοια ευελιξία σε ένα κράτος με στοχευμένη φοροεισπρακτική προφανώς και δε νοείται  (ψεύτης να βγω).

Όπως φαίνεται και στο παραπάνω γράφημα στον WLTP οι μετρήσεις περιλαμβάνουν 4 φάσεις και γίνονται και σε πραγματικές συνθήκες με διάρκεια 30 λεπτά (NEDC: 20 λεπτά). Η συνολική απόσταση είναι μεγαλύτερη στα 23,25 χλμ. (αντί για 11). Η μέση ωριαία ταχύτητα είναι υψηλότερη στα 46,5 χλμ./ώρα (από 34), ενώ το ίδιο ισχύει για την μέγιστη στα 131 χλμ./ώρα (αντί 120). Οι αλλαγές των σχέσεων είναι διαφορετικές όταν στις μετρήσεις λαμβάνεται υπόψη και ο προαιρετικός εξοπλισμός. Αξιοσημείωτο είναι πως ο WLPT είναι απλά πιο κοντά στις πραγματικές συνθήκες κίνησης ενός μέσου οδηγού.

 

Ο συνταξιούχος κύριος NEDC: Από το downsizing… στο upsizing; [blog]

Συστήματα stop-start: Υπάρχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις στους κινητήρες;

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close