Νέο ρεκόρ αύξησης CO2 – Αντίβαρο μακροπρόσθεσμα τα ηλεκτρικά(;) [blog]

Τον Σεπτέμβριο ο μέσος όρος των νέων μοντέλων στην Βρετανία έφτασε τα 128 γρ. CO2/χλμ. ελέω της μείωσης των πωλήσεων των diesel εκδόσεων.

Ο μέσος όρος CO2 είχε να ανέβει τόσο ψηλά από τον Ιούλιο του 2013 όταν τον Αύγουστο μόλις του 2016 ήταν στα 119,2 γρ/χλμ., αναφέρει το βρετανικό Autocar. Την βρετανική αγορά την αναφέρω ως ενδεικτική της κατάστασης που θα επικρατήσει στα επόμενα χρόνια καθώς η ζήτηση για τα diesel οχήματα θα συνεχίσει να μειώνεται και θα βρεθεί κάπου στο 25-35%. Ο λόγος αφορά στο ξόρκισμα της πετρελαιοκίνησης που έχει παρασύρει μαζί παλιάς και νέας τεχνολογίας diesel με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί μεγάλη σύγχυση στο αγοραστικό κοινό.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως στην αύξηση του CO2 παίζει ρόλο και ο νέος κύκλος WLTP. Εδώ δεν μιλάμε για πραγματική αύξηση, αλλά για θεωρητική αφού ουσιαστικά αυτό που έχει αλλάξει είναι η μέθοδος μέτρησης από τον κύκλο NEDC.

Από την άλλη η αύξηση, όσο μικρή και αν είναι, των ηλεκτρικών και των υβριδικών μοντέλων λειτουργεί εν μέρει σαν αντίβαρο και σε συνδυασμό πως τα νέα συμβατικά αυτοκίνητα είναι πιο αποδοτικά. Πάντως, στην μείωση γενικότερα του CO2 μεγάλο ρόλο θα παίξουν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων μηδενικών ρύπων. Όσο μεγαλύτερες τόσο περισσότερα EV θα κυκλοφορούν στους δρόμους δίχως να ρυπαίνουν.

Η E.E. προβλέπει μείωση κατά 40% των εκπομπών CO2 έως το 2030. Στόχος είναι να πωλούνται περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να μειωθεί το κατασκευαστικό τους κόστος.

Γεγονός θα είναι πως όσο περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται τόσο περισσότερο θα μειώνεται η εκπομπή CO2. Κάτι που θα ωφελήσει πολλαπλά τα αστικά κέντρα που θα ελαφρύνουν και από άλλους ρύπους αλλά και από την ηχορύπανση. Εννοείται πως για να αυξηθούν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει αυτά να γίνουν πιο φτηνά και ίσως φτηνότερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Έως τότε όμως έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας, όπως θα δείτε και στο παρακάτω εικονογράφημα της JATO (καθώς και σε άλλα ενδιαφέροντα ώστε να έχετε μία ευρύτερη πληροφόρηση).

Μου αρέσει το σλόγκαν του ρυπαίνω περισσότερο, πρέπει να πληρώνω περισσότερο. Κάτι που ισχύει απόλυτα για τα συμβατικά αυτοκίνητα με τους μεγαλύτερους σε κυβισμό, κυλίνδρους και ιπποδυνάμεις κινητήρες. Αυτόματα η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ακούγεται άδικη. Αφού ρυπαίνω στο μηδέν γιατί θα πρέπει να πληρώνω περισσότερο;

Ο ένας λόγος είναι η διαφορετική τεχνολογία. Κάτι που ας υποθέσουμε πως σε βάθος δεκαετίας το κόστος ενός ηλεκτρικού θα συγκλίνει προς εκείνο ενός συμβατικού. Ωστόσο ένα ηλεκτρικό είναι τόσο αθώο όσο ακούγεται; Σε καμία περίπτωση όχι. Όπως το κάθε τι στον κόσμο αυτό έτσι και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει ένα ενεργειακό αποτύπωμα.

Πέρυσι μια έρευνα του σουηδικού ινστιτούτου IVL (Σουηδικό Ινστιτούτο Περιβαλλοντικής Έρευνας) έδειξε πως όσο πιο μεγάλη είναι μια μπαταρία τόσο λιγότερο «πράσινη» είναι για το περιβάλλον. Τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι των οχημάτων βενζίνης και ντίζελ, ειδικά όσον αφορά τις τοπικές εκπομπές και τα επίπεδα θορύβου. Αλλά είναι επίσης σημαντικό να εκτιμήσουμε το σύνολο της εικόνας και να ελαχιστοποιήσουμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο στάδιο της παραγωγής, λέει η Lisbeth Dahllöf, ερευνήτρια στο IVL.

Σύμφωνα με την έρευνα του IVL (την οποία μπορείτε να κατεβάσετε εδώ) η παραγωγή των μπαταριών λιθίου-ιόντων απελευθερώνει κατά μέσο όρο 150-200 κιλά CO2 ανά kWh. Κάτι που σημαίνει πως ένα Nissan Leaf είναι πολύ πιο φιλικό για το περιβάλλον από ένα μεγάλο Tesla Model S. Ένα νορμάλ EV μπορεί να έχει μια μπαταρία 30-40 kWh όταν στα μεγαλύτερα και πιο βαριά φτάνει στις 80-100 kWh. Με βασικά μαθηματικά γίνεται αντιληπτό πως σε ένα Tesla Model S P100D αναλογούν 15-20 τόνους CO2 πριν καν πάρει μπροστά για πρώτη φορά. Δίχως να συνυπολογίσουμε το footprint του υπόλοιπου αμαξώματος και αργότερα την πηγή της ηλεκτρικής ενέργειας (στην έρευνα λαμβάνεται το 50-70% από καύση ορυκτών καυσίμων) με την οποία θα κινείται…

Το συμπέρασμα της έρευνας είναι πως δεν πρέπει να αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό BEV με μεγαλύτερη μπαταρία/αυτονομία από αυτή που χρειάζεται. Φυσικά η έρευνα επισημαίνει πως η τεχνολογία κατασκευής των μπαταριών εξελίσσεται ταχέως και πως τα δεδομένα αυτά αλλάζουν. Επιπρόσθετα η εξαγωγή μετάλλων όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο θα γίνει πιο παραγωγική και φτηνότερη οδηγώντας σε πιο προσιτά οικονομικά BEV.

Από την άλλη ένα συμβατικό αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει άνετα με τον ίδιο κινητήρα 200.000 χλμ./10 χρόνια όταν ένα μέσο BEV με 200-300 χλμ./κύκλο φόρτισης θα χρειαστεί αλλαγή μπαταρίας μέσα σε αυτή την περίοδο. Ένα κουίζ που η λύση του θα αρχίσει να διαφαίνεται μέσα στην επόμενη δεκαετία. Και πραγματικά εύχομαι στα επόμενα χρόνια να πωλούνται όλο και περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, όπως γνωρίζουμε όλοι μας… άλλο το τι ευχόμαστε και άλλο το τι μπορούμε να αγοράσουμε…

Γιατί οι μπαταρίες λιθίου εκρήγνυνται και αναφλέγονται; [tech]

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Σχόλια

    1. Καλησπέρα το γνωρίζουμε και το έχουμε γράψει πολλάκις. Το αναφέρουμε στην 4η παράγραφο «Σύμφωνοι και εδώ, το διοξείδιο του άνθρακα δεν θεωρείται απαραίτητα ρύπος μιας και δεν είναι τόσο επιβλαβές όσο τα οξείδια του αζώτου για τον ανθρώπινο οργανισμό.»

      https://www.caroto.gr/2018/03/16/%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%B7-%CF%80%CE%AD%CF%86%CF%84%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CE%BB-%CE%B1%CF%85%CE%BE%CE%AC%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF-co2-b/

    1. Καλησπέρα το γνωρίζουμε και το έχουμε γράψει πολλάκις. Το αναφέρουμε στην 4η παράγραφο «Σύμφωνοι και εδώ, το διοξείδιο του άνθρακα δεν θεωρείται απαραίτητα ρύπος μιας και δεν είναι τόσο επιβλαβές όσο τα οξείδια του αζώτου για τον ανθρώπινο οργανισμό.»

      https://www.caroto.gr/2018/03/16/%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%B7-%CF%80%CE%AD%CF%86%CF%84%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CE%BB-%CE%B1%CF%85%CE%BE%CE%AC%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF-co2-b/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close