Το μικρομεσαίο crossover της Citroen μπορεί να δείχνει τολμηρό και επαναστατικό σχεδιαστικά, όμως στην πράξη αποτελεί μία από τις πιο εκλογικευμένες λύσεις για όλα τα γούστα.
Αντικρύζοντας το νέο Citroen C4 Cross δε γίνεται να μην παραδεχτείς ότι οι Γάλλοι σχεδιαστές για μία ακόμη φορά φάνηκαν να επιδιώκουν να τραβήξουν τα βλέμματα με ένα τολμηρό crossover με… κουπέ καταβολές. Αν έπρεπε να πούμε πως μοιάζει σε κάποιο άλλο μοντέλο τότε ίσως το παρομοιάζαμε με το Toyota CH-R σε κάποιο βαθμό, γεγονός που από μόνο του εξηγεί πως το γαλλικό μοντέλο δεν περνά με τίποτα απαρατήρητο.
Κάτι οι φουσκωμένοι θόλοι, κάτι το συμπαγές εμπρός μέρος με τα φωτιστικά σώματα σε διάταξη V, κάτι η μεγάλη αεροτομή που χωρίζει το πίσω τζάμι με τη πόρτα του χώρου αποσκευών, και το C4 C-Cross βροντοφωνάζει πως δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για ένα βαρετό και σχεδιαστικά αδιάφορο μοντέλο.
Παρόλο που μοιάζει επιβλητικό και ογκώδες, το γαλλικό crossover δεν ξεπερνά τα 4,4 μέτρα σε μήκος (για την ακρίβεια 4,36 μέτρα), όντας -ενδεικτικά- πιο συμπαγές από το Toyota CH-R κατά 3 εκατοστά ή αν προτιμάτε 6 εκατοστά μακρύτερο από το Peugeot 2008. Παράλληλα, τα 15,6 εκατοστά που το χωρίζουν από το έδαφος είναι μια σοβαρή ένδειξη ότι ο χαρακτήρας του C-Cross είναι μεν αστικός, αλλά δεν αποκλείουμε μία χωμάτινη διαδρομή ή ένα ανέβασμα σε κάποιο… ζόρικο πεζοδρόμιο.
Οι διαφορές της ηλεκτρικής εκδοχής που είχαμε στη διάθεση μας σε σχέση με το βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο C4 C-Cross σχεδιαστικά είναι ελάχιστες. Με αυτό τον τρόπο, η Citroën θέλει να δείξει πως η ηλεκτρική εποχή θα πρέπει να θεωρείται πλέον ρουτίνα και δε χρειάζεται να «φωνάζει» από μακριά ένα μοντέλο ότι δεν διαθέτει θερμικό κινητήρα.
Μονάχα το λογότυπο ë-C4 στο πίσω μέρος δείχνει πως πρόκειται για το ηλεκτρικό C-Cross, καθώς ακόμη και η υποδοχή του φορτιστή βρίσκεται στην παραδοσιακή θέση που μπορεί κανείς να βρει την τάπα ανεφοδιασμού καυσίμου.
Εσωτερικά, το γαλλικό μοντέλο είναι εξίσου τολμηρό χωρίς να σε ξενίζει εργονομικά. Άλλωστε, γνωρίζοντας πως στη Citroën αρέσει να μην περνά αδιάφορος ο διάκοσμος της καμπίνας, περιμένεις πάντα μια μικρή έκπληξη. Κάτι τέτοιο συμβαίνει με τη βάση για tablet που εμφανίζεται μπροστά από το συνοδηγό μόλις πιέσεις προς τα μέσα το κρυφό συρταράκι του ταμπλό. Οι Γάλλοι το αποκαλούν smart-pad support και μπορεί να μη φανεί σε όλους χρήσιμο, σίγουρα πάντως δεν πρόκειται να ενοχλήσει το συνοδηγό, καθώς είναι τόσο διακριτικό που πρέπει να είναι «περίεργος» για να το ανακαλύψεις.
Γενικότερα, οι χώροι για μικροαντικείμενα φθάνουν συνολικά τα 39 λίτρα, γεγονός που πείθει, ακόμα και με την γλώσσα των αριθμών, για την πρακτικότητα και την άνεση που μπορεί να νιώσει ο επιβάτης (380 λίτρα για τον χώρο αποσκευών). Μια αίσθηση πάντως που νιώθεις με το που καθίσεις στα αναπαυτικά και φαρδιά καθίσματα, προσανατολισμένα ξεκάθαρα στην λογική του… καναπέ και λιγότερο σε αυτή της πλευρικής στήριξης.
Άλλωστε, όπως είπαμε, το e-C4 C-Cross αποτελεί τη φωνή της λογικής και επιδιώκει με κάθε τρόπο να κάνει τη μετακίνηση και τη συμβίωση μέσα στο όχημα πιο ευχάριστη και εύκολη (ίσως οι πίσω επιβάτες με μεγάλο ύψος να νιώσουν ένα περιορισμό). Σε αυτήν ακριβώς τη γραμμή πλεύσης βλέπουμε πως οι Γάλλοι επανάφεραν τα κλασσικά πιεζοστροφικά πλήκτρα για τον κλιματισμό, ενώ στην κεντρική κονσόλα υπάρχουν κουμπιά shortcuts για τις «ev» λειτουργίες και για τη ρύθμιση και τον προγραμματισμό της φόρτισης.
Καλό, χρυσό το infotainment system (περιμέναμε πιο εντυπωσιακά τα γραφικά της οθόνης 10 ιντσών), όμως κάποιες φορές οι εταιρείες το παρακάνουν με την φιλοσοφία αφής, κάνοντας τη ζωή του οδηγού δυσκολότερη. Αυτό δε συμβαίνει στην περίπτωσή του C4 C-Cross, καθώς μοιάζει σα να έχει σχεδιαστεί η κάθε μία λειτουργία του από ένα μέσο οδηγό και τα κουμπάκια δε χρειάζονται εξοικείωση παραπάνω από 5-10 λεπτά.
Φωτογραφίες: Νίκος Μαρινόπουλος
Η νοοτροπία της λογικής και της άνεσης συνεχίζεται και… εκτοξεύεται στις διαδρομές με το crossover της Citroën. Στρωτή η λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα με τους 136 ίππους και τα 260 Nm ροπής να είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται το αμάξωμα των 1.616 κιλών. Η εκκίνηση είναι ομαλή και βυθίζοντας το πεντάλ του γκαζιού νιώθεις την ευκολία και την επιτάχυνση τόσο όσο επιτρέπει ο χαρακτήρας ενός μικρού οικογενειακού μοντέλου με φιλοσοφία οικονομίας και άνεσης.
Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 9,7 δευτερόλεπτα (δεν σου δίνει σε καμία των περιπτώσεων την αίσθηση πως υστερεί σε επιδόσεις), ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα. Φυσικά, αν χρειαστεί να πραγματοποιήσετε ένα σύντομο ταξίδι ή μια διαδρομή μεγαλύτερη των 250 χλμ. χωρίς στάση, καλό είναι να επιλέξετε την αντίστοιχη ρύθμιση μεγαλύτερης ανάκτησης που περιορίζει τον κλιματισμό και τις επιδόσεις για χάρη της αυτονομίας 350 χλμ. που υπόσχεται η Citroën βάσει των μετρήσεων WLTP.
Στην πράξη, ακόμη και με normal επιδόσεις και με φρόνιμη χρήση κλιματισμού, η αυτονομία φλερτάρει με τα 300 χλμ. (μέση κατανάλωση κάτω από 18 kWh/100 χλμ.) σε συνθήκες με ανοιξιάτικες προς καλοκαιρινές θερμοκρασίες που επικρατούσαν την εβδομάδα της δοκιμής μας. Σε οικιακό wallbox 32A, μία πλήρη φόρτιση με τον -στάνταρ φορτιστή 11 kW- διαρκεί 7,5 ώρες με μονοφασικό ρεύμα και 5 ώρες σε τριφασικό, ενώ σε απλή πρίζα θα χρειαστούν περισσότερες από 20 ώρες συνεχής φόρτισης για να φθάσουμε από το 0 στο 100% της φόρτισης της μπαταρίας ιόντων λιθίου χωρητικότητας 50 kWh (με κόστος από 3 μέχρι 4,5 ευρώ ανάλογα τον πάροχο).
Το crossover των Γάλλων φροντίζει να υπενθυμίζει με κάθε τρόπο ότι η άνεση είναι ένα από τα μεγαλύτερα του πλεονεκτήματα, εκεί όμως που του βγάζουμε το καπέλο είναι στον τρόπο με τον οποίο η ανάρτηση αποσβένει τις κακοτοπιές. Με μια πρώτη ματιά, ο συνδυασμός MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτου άξονα πίσω ακούγεται και είναι κλασσικός, στην πράξη όμως το σύστημα Progressive Hydraulic Cushion (ανάρτηση με υδραυλικό bump stop) κάνει εξαιρετική δουλειά και εκτοξεύει το επίπεδο άνεσης ακόμη και αν το αμάξωμα παίρνει κάποιες κλίσεις.
Εξάλλου, το ë-C4 C-Cross δεν είναι ένα μοντέλο που θα το αγοράσεις για να… στρίβεις στις διαδρομές του Rally Acropolis, αλλά για να καλύψεις σχεδόν όλες τις απαιτήσεις που μπορεί να έχεις από ένα κομψό ηλεκτρικό crossover με ελάχιστο κόστος χρήσης. Εντυπωσιακή άνεση, αξιόλογοι χώροι, ικανοποιητική αυτονομία, σβελτάδα και design σε ένα πακέτο που κοστίζει μαζί με το όφελος της επιδότησης περίπου στις 28.300 ευρώ (8 χρόνια εγγύηση για την αυτονομία της μπαταρίας στο 70% της αρχικής χωρητικότητας). Μικρή οικονομική υπέρβαση δηλαδή σε σχέση με ένα crossover θερμικού ή υβριδικού κινητήρα, γεγονός που κάνει την… ηλεκτρική απόσβεση να είναι υπόθεση 2-3 ετών το πολύ, και τα οφέλη δελεαστικά για μία αγορά σαν αυτή του γαλλικού μοντέλου.
Περισσότερες δοκιμές μοντέλων CITROEN
Citroën e-C4 C-Cross – Τεχνικα χαρακτηριστικα | ||||
---|---|---|---|---|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ |
||||
Τύπος, τροφοδοσία | Σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη | |||
Μέγιστη ισχύς, ροπή | 100 kW (136 PS), 260 Nm | |||
Θέση | Στον εμπρός άξονα, εγκάρσια | |||
Μπαταρία | Λιθίου – ιόντων (li-on) 50 kWh, 11 kW (on-board charger), υγρόψυκτη | |||
Θέση | Στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο | |||
Χρόνος φόρτισης | Σε οικιακό δίκτυο: 22ώρες Σε Wallbox (11 kW): 5 ώρες Μέγιστη φόρτιση AC: 11 kW, μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 100 kW σε 30 λεπτά (80%) |
|||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||||
0-100 km/h | 9,7 sec | |||
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | |||
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||||
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής | 16,7 kWh/100 km, 17,8 kWh/100 km | |||
Εργοστασιακή αυτονομία | 320 km (WLTP) | |||
Χωρητικότητα μπαταρίας | 50 kWh | |||
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) | 275-295 km | |||
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ | ||||
Προδιαγραφή | – | |||
Εκπομπή CO2 | 0 g/km | |||
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |||
Κιβώτιο | Αυτόματο 1 σχέσης | |||
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||||
Εμπρός/πίσω | Γόνατα ΜacPherson / Ημιάκαμπτος άξονας | |||
ΦΡΕΝΑ | ||||
Εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι / δίσκοι | |||
ΤΡΟΧΟΙ | ||||
Τύπος ελαστικών, διάσταση | Michelin Primacy 195/60 R18 | |||
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ | ||||
Διάταξη/υποβοήθηση | Κρεμαγιέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση | |||
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||||
Μήκος x πλάτος x ύψος | 4.360 × 1.800 × 1.525 mm | |||
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) | – / – mm | |||
Μεταξόνιο | 2.670 mm | |||
Χώρος αποσκευών | 380 lt | |||
Απόβαρο | 1.616 kg | |||
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 33.800€ (τιμή δίχως την επιδότηση) |
Γιά την ακρίβεια η φόρτιση στους σταθμούς φόρτισης κοστίζει απο 0,5 € η KW/h έως στην καλύτερη περίπτωση τα 0,40 €. Δηλαδή 25 € για μια πλήρη φόρτιση για τα 300 χιλιομέτρα. Μαζί με την αυξημένη τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τελικά ειναι νωρίς ακόμα.