NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Γιατί η ηλεκτρική ιπποδύναμη είναι τόσο φτηνή

Το Kia EV6 GT των 585 ίππων στη χώρα μας κοστίζει 76.000 ευρώ. Για να βρεις αντίστοιχη ισχύ και επιδόσεις σε συμβατικό αυτοκίνητα χρειάζονται τουλάχιστον τα διπλά χρήματα. Και η ερώτηση έχει ως εξής: γιατί η ηλεκτρική ιπποδύναμη είναι τόσο φτηνή;

Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπου η πρόσθετη ισχύς συνεπάγεται συχνά πολύπλοκες τροποποιήσεις, οι ηλεκτροκινητήρες προσφέρουν μια απλούστερη μεθόδευση για την αύξηση της ιπποδύναμης.

Εξαρτήματα όπως ρότορες, στάτορες και χάλκινα καλώδια αποτελούν τα συστατικά των ηλεκτρικών κινητήρων, επιτρέποντας προσαρμογές στην αρχιτεκτονική τους για την αύξηση της ισχύος χωρίς υπέρογκο πρόσθετο κόστος.

Από τη φύση τους οι ηλεκτροκινητήρες έχουν μία απόδοση πάνω από το 90% σε σχέση με τους θερμικούς κινητήρες που βρίσκονται πάνω απ το 30%. Αντίστοιχα, η φύση των βελτιώσεων των ηλεκτροκινητήρων για την επίτευξη μεγαλύτερης ισχύος συνεπάγεται ελάχιστο αυξημένο κόστος.

Ενώ εξαρτήματα όπως ο χαλκός και οι μαγνήτες σπάνιων γαιών συμβάλλουν στο κόστος, οι ηλεκτροκινητήρες παραμένουν απλούστεροι και πιο οικονομικοί από τους αντίστοιχους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Μάλιστα, η αύξηση της ισχύος σε ένα μοντέλο θα ήταν ακόμη φτηνότερη αν δεν υπήρχαν οι απαιτήσεις για καλύτερη ψύξη, για ενισχυμένα φρένα, καλύτερα ελαστικά, διάφορες αεροδυναμικές αναβαθμίσεις κ.α.

Επιπλέον, η τάση του συστήματος είναι ζωτικής σημασίας, με τις διατάξεις 800V, όπως αυτές που παρατηρούνται στην Porsche Taycan, να επιτρέπουν μεγαλύτερη ισχύ με μειωμένο ρεύμα, οδηγώντας σε μικρότερες καλωδιώσεις (σε διατομή χαλκού, αλλά με παχύτερη μόνωση) και βέλτιστες θερμοκρασίες λειτουργίας της μπαταρίας και του όλου συστήματος πρόωσης.

Ενώ η υιοθέτηση διατάξεων υψηλότερης τάσης προϋποθέτει μια σημαντική αρχική επένδυση, παρέχει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων την ευελιξία να αυξάνουν την ιπποδύναμη πιο αποτελεσματικά. Η χρήση μιας αρχιτεκτονικής 800V από την Kia στο EV6 GT ή τη Hyundai στο Ioniq 5 N δείχνει πώς αυτή η αρχική επένδυση επιτρέπει μια σημαντική αύξηση της ισχύος με λογικό κόστος.

Σε ένα συμβατικό μοντέλο θα πρέπει να υπάρχει ένας εντελώς διαφορετικός κινητήρας με πολλά κυβικά, με σύστημα υπερπλήρωσης και όλα τα παρελκόμενα που αυξάνουν την τιμή σε πολλαπλάσια κόστη. Χαρακτηριστικό είναι ότι το κόστος στα ηλεκτρικά μοτέρ είναι τόσο μικρό που ακόμη και αυτοκίνητα πόλης προσφέρουν ισχύ και επιδόσεις στα επίπεδα σπορ συμβατικών μοντέλων.

Συμπερασματικά, ο προσδιορισμός του κόστους της ηλεκτρικής ιπποδύναμης έχει μια εντελώς διαφορετική και απλουστευμένη προσέγγιση που προτεραιότητα δεν έχει και τόσο το ίδιο το ηλεκτρομοτέρ αλλά η τάση λειτουργίας του συστήματος και το ρεύμα της μπαταρίας. Φυσικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπως το Tesla Model S Plaid με τα τρία μοτέρ και την απίστευτη ισχύ των 1.020 ίππων.

Όπως και να έχει η εξαιρετική δομική και λειτουργική απλότητα των ηλεκτροκινητήρων προσφέρει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων διάφορες ευέλικτες και οικονομικές διεξόδους για την ενίσχυση της ισχύος.

Η συνεχιζόμενη εξέλιξη των BEV υπόσχεται ακόμη πιο καινοτόμες και αποδοτικές λύσεις. Για όσους, τουλάχιστον, δελεάζονται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν αποθαρρύνονται από πρακτικά ζητήματα…

Μπορεί να σε ενδιαφέρουν…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!