Οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν σημειώσει κατακόρυφη πτώση το 2024, δημιουργώντας ερωτήματα για το πότε θα δούμε πιο οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Παρόλο που οι μπαταρίες είναι το κύριο κόστος στα EV, η μείωση των τιμών δεν έχει ακόμη αντικατοπτριστεί πλήρως στις τιμές πώλησης των αυτοκινήτων, ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η πτώση των τιμών στις μπαταρίες. Η τεχνολογία των μπαταριών έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με τις τιμές να μειώνονται δραματικά. Από τις αρχές του 2024, η τιμή ανά κιλοβατώρα για μπαταρίες LFP (Λιθίου-Σιδήρου-Φωσφόρου) ανέρχεται στα 50 ευρώ, ενώ για τις μπαταρίες NMC (Νικελίου-Μαγνησίου-Κοβάλτιου) φτάνει περίπου τα 80 ευρώ. Σε σύγκριση, το 2013, η τιμή μιας κιλοβατώρας κυμαινόταν από 500 έως 700 ευρώ.
Αυτή η πτώση οφείλεται στη βελτιωμένη εξόρυξη και επεξεργασία πρώτων υλών, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, καθώς και στη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας. Ειδικά οι τιμές του λιθίου μειώθηκαν στο ένα έκτο από τα επίπεδα ρεκόρ που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, ενώ και άλλα μέταλλα όπως το κοβάλτιο, το νικέλιο και ο χαλκός σημείωσαν σημαντική πτώση.
Γιατί τα EV παραμένουν ακριβά; Παρά τη μείωση του κόστους των μπαταριών, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν γίνει ακόμη τόσο φθηνά όσο αναμένουν πολλοί. Ένας βασικός λόγος είναι ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση. Η ανάγκη ανάκτησης αυτών των επενδύσεων εμποδίζει τη μείωση των τιμών.
Επιπλέον, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη παραμένει υπό πίεση από τους υψηλούς δασμούς σε εισαγόμενα EV από την Κίνα, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο οικονομικά. Στην Κίνα, μοντέλα όπως το Wuling Hongguang Mini EV πωλούνται για περίπου 4.000 ευρώ, όμως οι υψηλοί δασμοί κάνουν απαγορευτική την εισαγωγή τους στην Ευρώπη.
Κίνα: Ο κυρίαρχος παίκτης. Η Κίνα κυριαρχεί στην παραγωγή μπαταριών, με εταιρείες όπως η CATL και η BYD να κατέχουν μεγάλο μερίδιο της αγοράς. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από ασιατικούς κατασκευαστές για μπαταρίες, γεγονός που περιορίζει την κερδοφορία τους. Αν και ορισμένοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές σχεδιάζουν ακόμη δικά τους συστήματα μπαταριών, οι κινέζικες εταιρείες προσφέρουν πλέον ολοκληρωμένα συστήματα, αυξάνοντας την πίεση στους ανταγωνιστές τους.
Πότε θα δούμε φθηνά EV στην Ευρώπη; Η πτώση του κόστους παραγωγής δημιουργεί ελπίδες για πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, η ευρωπαϊκή αγορά θα χρειαστεί χρόνο για να προσαρμοστεί. Οι καταναλωτές ενδέχεται να επωφεληθούν περισσότερο από τις μειώσεις τιμών τα επόμενα χρόνια, όταν οι κατασκευαστές θα έχουν αποσβέσει τις αρχικές επενδύσεις τους στην ηλεκτροκίνηση.
Η εξέλιξη στις μπαταρίες και η σταθεροποίηση της αγοράς πρώτων υλών αποτελούν θετικούς παράγοντες. Αν όμως η Ευρώπη δεν αντιμετωπίσει την εξάρτησή της από την Ασία και δεν μειώσει τους δασμούς, η αγορά θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει περιορισμούς. Στο μεταξύ, οι κινέζικοι κατασκευαστές είναι πιθανό να αποκτήσουν ισχυρότερο προβάδισμα, εντείνοντας τον ανταγωνισμό.