Η Volkswagen προχωρά σταθερά στον προγραμματισμένο περιορισμό προσωπικού, με χιλιάδες εργαζομένους να έχουν ήδη αποδεχθεί πακέτα εθελουσίας εξόδου.
Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι περισσότεροι από 20.000 εργαζόμενοι της βασικής μάρκας έχουν συμφωνήσει να αποχωρήσουν οικειοθελώς, στο πλαίσιο του εκτεταμένου προγράμματος περικοπών που είχε συμφωνηθεί στα τέλη του 2024. Η ενημέρωση έγινε κατά τη διάρκεια γενικής συνέλευσης στο εργοστάσιο του Wolfsburg στις 3 Ιουνίου, με τη διοίκηση να επισημαίνει πως περίπου τα δύο τρίτα των αποχωρήσεων αφορούν μεταβάσεις σε καθεστώς μερικής συνταξιοδότησης.
Το σχέδιο προβλέπει την κατάργηση έως και 35.000 θέσεων εργασίας μέχρι το 2030, κυρίως στα εργοστάσια που βρίσκονται στη Γερμανία. Ο περιορισμός προσωπικού γίνεται σε εθελοντική βάση και συνοδεύεται από αποζημιώσεις, οι οποίες εξαρτώνται από τη διάρκεια της εργασιακής σχέσης. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι αποζημιώσεις φτάνουν έως και τα 400.000 ευρώ.
Ο Gunnar Kilian, υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού της Volkswagen, δήλωσε ότι δεν θα ανακοινωθεί συνολικό ποσό για τις μέχρι στιγμής συμφωνημένες αποζημιώσεις, ωστόσο εξέφρασε αισιοδοξία για την επίτευξη του στόχου. Ιδιαίτερα θετικές είναι οι προβλέψεις για την επόμενη φάση, η οποία επικεντρώνεται στους εργαζόμενους που έχουν γεννηθεί το 1969 και το 1970.
Το πρόγραμμα εξοικονόμησης δεν περιορίζεται στις αποχωρήσεις προσωπικού. Από το 2026, η Volkswagen σκοπεύει να μειώσει τον αριθμό των θέσεων μαθητείας από τις 1.400 στις 600 ετησίως. Η μείωση αυτή εντάσσεται στο γενικό πλάνο για περιορισμό του κόστους εργασίας κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ ετησίως.
Επιπλέον, οι περίπου 130.000 εργαζόμενοι της μάρκας VW δεν θα λάβουν αυξήσεις στους μισθούς τους. Αντί για αυτό, ποσοστό 5% από το εισόδημά τους θα κατευθυνθεί σε νέο ταμείο, το οποίο θα υποστηρίξει την ευελιξία στα ωράρια εργασίας. Επίσης, καταργείται το επιπλέον επίδομα διακοπών των 1.290 ευρώ, το οποίο θα αντικατασταθεί από το 2027 με μπόνους για τα μέλη της συνδικαλιστικής οργάνωσης IG Metall.
Η IG Metall χαιρετίζει το πακέτο μέτρων ως επιτυχία, υποστηρίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο αποφεύγονται –τουλάχιστον προς το παρόν– κλεισίματα εργοστασίων. Ωστόσο, η κατάσταση στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει εύθραυστη και η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του σχεδίου παραμένει αβέβαιη.
Η Volkswagen βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική συγκυρία τους τελευταίους μήνες, καθώς πιέζεται να μειώσει το κόστος και ταυτόχρονα να προχωρήσει στην εξηλεκτρισμένη μετάβαση. Το πρόγραμμα περικοπών αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής αναδιάρθρωσης, που περιλαμβάνει περιορισμό των επενδύσεων και επανεξέταση της προϊοντικής της πολιτικής.