Σοβαρό ζήτημα ασφάλειας αναδεικνύουν τα νέα στοιχεία για την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς τεχνικό έλεγχο στην Ελλάδα, καθώς πάνω από 700.000 αυτοκίνητα βρίσκονται στον δρόμο χωρίς ΚΤΕΟ.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», περισσότερα από 700.000 αυτοκίνητα δεν έχουν περάσει από τον υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο, μια παράλειψη που επιβαρύνει όχι μόνο τη νομιμότητα της κυκλοφορίας, αλλά και τη συνολική ασφάλεια στο οδικό δίκτυο. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο ανησυχητική όταν προστεθούν τα ανασφάλιστα οχήματα, καθώς και εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας.
Πολλά από τα οχήματα αυτά παραμένουν «ενεργά» στα ηλεκτρονικά μητρώα, είτε λόγω καθυστερήσεων στην καταστροφή τους είτε λόγω ελλιπούς διασταύρωσης στοιχείων. Οι αρμόδιες υπηρεσίες προσπαθούν να εντοπίσουν τις περιπτώσεις αυτές μέσω ηλεκτρονικών ελέγχων μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών, της ΑΑΔΕ και άλλων φορέων, αποστέλλοντας ειδοποιήσεις στους ιδιοκτήτες. Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις είτε οι ιδιοκτήτες αγνοούν τις προειδοποιήσεις είτε τα στοιχεία δεν είναι επαρκώς επικαιροποιημένα.
Το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει την υλοποίηση ενός ενιαίου μητρώου για όλα τα Ι.Χ., ανεξαρτήτως εποπτείας, ώστε να υπάρχει συνολική εικόνα για την κυκλοφορία και την κατάσταση των οχημάτων. Ο στόχος είναι διπλός: αφενός η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, αφετέρου η καταπολέμηση της ανομίας και της συστηματικής παράλειψης συντήρησης.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το πρόβλημα είναι διάχυτο σε όλο το φάσμα του στόλου, από πολύ παλαιά αυτοκίνητα 40 και πλέον ετών μέχρι αυτοκίνητα που φαίνονται ασφαλισμένα, ενώ έχουν καταστραφεί ή ακινητοποιηθεί. Παρότι οι παραβάτες προβλέπεται να πληρώνουν πρόστιμα, ο έλεγχος στην πράξη αποδεικνύεται δύσκολος, ειδικά για αυτοκίνητα που δεν εμφανίζονται πλέον στην καθημερινή κυκλοφορία.
Η απουσία τεχνικού ελέγχου σημαίνει ότι χιλιάδες οχήματα κυκλοφορούν με φθαρμένα φρένα, προβλήματα στην ανάρτηση ή χαμηλή απόδοση στο σύστημα πέδησης, κάτι που αυξάνει την πιθανότητα ατυχημάτων. Το πρόβλημα αναδεικνύει τις χρόνιες αδυναμίες στη διαχείριση του στόλου Ι.Χ. στην Ελλάδα και την ανάγκη για ψηφιακή διασύνδεση των βάσεων δεδομένων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
