Η εργοστασιακή τιμή κατανάλωσης με βάση το WLTP μπορεί να λειτουργεί ως μέτρο σύγκρισης, όμως απέχει συστηματικά από αυτό που βλέπουμε στο trip computer. Και υπάρχει εξήγηση για αυτό.
Όταν διαλέγουμε ένα αυτοκίνητο, η κατανάλωση καυσίμου είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που μπαίνουν στη ζυγαριά, ανεξαρτήτως τεχνολογίας: είτε πρόκειται για βενζίνη, diesel, υβριδικό ή ηλεκτρικό μοντέλο, ο υποψήφιος αγοραστής κοιτάζει την εργοστασιακή κατανάλωση πριν πάρει την τελική του απόφαση.
Ωστόσο, στην καθημερινότητα, οι περισσότεροι οδηγοί διαπιστώνουν ότι η πραγματική κατανάλωση είναι συστηματικά υψηλότερη από την τιμή που ανακοινώνει ο κατασκευαστής. Και αυτό δεν οφείλεται ούτε σε τεχνικό πρόβλημα, ούτε σε αδυναμία του οδηγού. Οφείλεται στη φύση της διαδικασίας μέτρησης, η οποία βασίζεται στο πρωτόκολλο WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure).
Το WLTP ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2017…
…και έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει πιο ρεαλιστικές ενδείξεις κατανάλωσης και εκπομπών CO₂. Αντικατέστησε το παλαιότερο και θεωρητικά πιο αισιόδοξο πρότυπο, ενσωματώνοντας πιο απαιτητικά σενάρια οδήγησης, μεγαλύτερες ταχύτητες, εντονότερες επιταχύνσεις, καθώς και επιπλέον παράγοντες όπως το βάρος, τα ελαστικά και ο προαιρετικός εξοπλισμός.
Παρά τις βελτιώσεις, ο κύκλος μέτρησης κατά WLTP εξακολουθεί να πραγματοποιείται σε εργαστηριακές συνθήκες και σε ελεγχόμενο περιβάλλον θερμοκρασίας και υγρασίας. Αυτό σημαίνει ότι το όχημα δεν αντιμετωπίζει πραγματικές προκλήσεις, όπως:
- ανηφόρες και κατηφόρες,
- κυκλοφοριακή συμφόρηση,
- ριπές ανέμου,
- αλλαγές οδοστρώματος,
- κακοσυντηρημένα οδοστρώματα,
- ή το ενδεχόμενο επιπλέον βάρους (επιβάτες, αποσκευές, σχάρες, κ.λπ.).
Η τυπική δοκιμή WLTP διαρκεί περίπου 30 λεπτά…
…και αποτελείται από τέσσερα σκέλη: χαμηλή, μεσαία, υψηλή και πολύ υψηλή ταχύτητα, προσομοιώνοντας χρήση στην πόλη, σε επαρχιακό δρόμο και σε αυτοκινητόδρομο.
Έτσι, η τελική τιμή κατανάλωσης που ανακοινώνεται προκύπτει από έναν συνδυασμό αυτών των σεναρίων. Παρά ταύτα, η πραγματικότητα είναι πιο περίπλοκη. Στην καθημερινή οδήγηση, τα εξής επηρεάζουν σημαντικά την κατανάλωση:
- Ο τρόπος οδήγησης (έντονες επιταχύνσεις, απότομες φρεναρίσματα, οδήγηση με υψηλές στροφές),
- Οι μέσες ταχύτητες και η συχνότητα στάσεων (π.χ. φανάρια, μποτιλιάρισμα),
- Το φορτίο του αυτοκινήτου,
- Η πίεση των ελαστικών,
- Η χρήση του κλιματισμού ή θερμαινόμενων καθισμάτων,
- Η ποιότητα των καυσίμων,
- Η αεροδυναμική αντίσταση (π.χ. ανοιχτά παράθυρα, μπάρες οροφής),
- Ακόμη και η κατεύθυνση του ανέμου.
Οι περισσότεροι οδηγοί βλέπουν αποκλίσεις της τάξης του 10-15% σε σχέση με την εργοστασιακή τιμή, ποσοστό που μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει το 20% σε δύσκολες διαδρομές ή απαιτητικές καιρικές συνθήκες.
Για τα ηλεκτρικά μοντέλα, αντίστοιχες αποκλίσεις παρατηρούνται στην αυτονομία, με τη χρήση του κλιματισμού ή της θέρμανσης να παίζει καταλυτικό ρόλο. Ωστόσο, στην πόλη οι τιμές μπορούν να κυμανθούν κοντά στις εργοστασιακές.
Το κρίσιμο σημείο είναι πως…
…η κατανάλωση που δηλώνει ο κατασκευαστής δεν είναι ψευδής, αλλά δεν αποτελεί απόλυτη πρόβλεψη για τον τελικό χρήστη. Είναι ένας δείκτης συγκριτικής αξιολόγησης ανάμεσα σε μοντέλα και όχι μέσο για να προβλέψει κανείς με ακρίβεια το κόστος κίνησης.
Για παράδειγμα, αν ένα SUV έχει μέση κατανάλωση WLTP 6,5 λτ./100 χλμ., ενώ ένα άλλο ανακοινώνεται με 7,5 λτ./100 χλμ., το σίγουρο είναι πως και στην πραγματικότητα το πρώτο θα καίει λιγότερο (προφανώς, όχι όσο αναγράφεται στη θεωρία).
Αντίστοιχα, οι εκπομπές CO₂ που συνδέονται με τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας, του κόστους χρήσης ή των κινήτρων αγοράς, βασίζονται και αυτές σε WLTP, κάτι που επηρεάζει άμεσα τις πολιτικές της αγοράς. Και όπως, ίσως να γνωρίζετε, η εκπομπή CO2 είναι ανάλογη της καύσης και της κατανάλωσης καυσίμου.
Συμπερασματικά, οι ονομαστικές τιμές κατανάλωσης έχουν ουσιαστικό συγκριτικό ρόλο, όχι όμως προγνωστικό. Οι πραγματικές τιμές εξαρτώνται από δεκάδες μεταβλητές, με κυρίαρχο παράγοντα την ανθρώπινη συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι.
Αν υπάρχει ένας τρόπος να πλησιάσει κανείς τις εργοστασιακές τιμές, αυτός είναι η προσεκτική και ομαλή οδήγηση, η συντήρηση του αυτοκινήτου και η προσοχή στις λεπτομέρειες που, τελικά, κάνουν τη διαφορά στην κατανάλωση. Και στην τελική στο πορτοφόλι….

