MUST_READPINEDΔΟΚΙΜΕΣ

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive 310 PS [test drive]

Με την Cupra να έχει καθιερωθεί στην αγορά και να έχει αποσπαστεί ήδη στη συνείδηση του κόσμου από τη Seat (πάνε πέντε χρόνια), η γκάμα της συμπληρώνεται με εκδόσεις για όλα τα γούστα. Μία από αυτές είναι η τετρακίνητη εκδοχή του Formentor με ένα ισχυρό σύνολο που δεν μας είναι τελείως άγνωστο…

Δε χρειάζεται και πολλή μελέτη για να καταλάβει κάποιος ότι η Cupra πρεσβεύει κάτι διαφορετικό από κάθε άποψη.

Σχεδιαστικά αποτελεί πιθανότατα ότι πιο τολμηρό κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στους δρόμους, με το πρώτο της CUV (Crossover Utility Vehicle) να είναι και αυτό που συγκεντρώνει ένα μεγάλο μέρος του ενδιαφέροντος. Άλλωστε η υπερυψωμένη «SUV» περιβολή είναι πλέον το απαραίτητο συστατικό για να διακριθεί ένα νέο μοντέλο από πλευράς πωλήσεων στις μέρες μας.

Οι άνθρωποι της Cupra λοιπόν, είπαν να κάνουν πράξη την αρχική έμπνευση του ονόματος Formentor (προέρχεται από ένα άγριο ακρωτήρι με στροφές, βουνό και θάλασσα στην εξωτική Μαγιόρκα). Αφού πρώτα έδειξαν τις προθέσεις τους με τις απλές δικίνητες εκδόσεις του τολμηρού crossover των 4,45 μέτρων σε μήκος, είπαν να το πάνε μερικά βήματα παραπέρα.

Με την αρωγή φυσικά του VW Group (κινητήρες και πλατφόρμα MQB Evo), είπαν να φτιάξουν το δικό τους… S3 με δίλιτρο τετρακύλινδρο TSI απόδοσης 310 ίππων, DSG 7 σχέσεων και σύστημα τετρακίνησης με πολύδισκο συμπλέκτη.

Το Formentor είναι ένα μοντέρνο SUV με σπορ προσανατολισμό και σύγχρονο από άκρη σε άκρη, είτε το κοιτάς από μακριά, είτε βρίσκεσαι στην καμπίνα του ιδιαίτερου Cupra. Το μάτι δε γίνεται να μη σταθεί στις έντονες ακμές του αμαξώματος, στις δύο διπλές απολήξεις της εξάτμισης, ή στις λεπτομέρειες στο χρώμα του χαλκού.

Οι ζάντες 19 ιντσών και οι τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo (εμπρός) έρχονται να ολοκληρώσουν το προφίλ ενός καλοσχεδιασμένου CUV που ισορροπεί ανάμεσα σε hot-hatchback και πυραυλοκίνητο SUV με άποψη.

Το σκηνικό δεν αλλάζει ιδιαίτερα περνώντας προς τα μέσα, καθώς οι ραφές στο χρώμα του χαλκού αποτελούν στιλιστική πινελιά που δεν συναντάς συχνά, όπως και τα δύο στρογγυλά μπουτόν στο τιμόνι (ένα για start engine και ένα για τα οδηγικά προγράμματα).

Εκεί που νιώθεις πιο γνώριμο το περιβάλλον είναι όταν αντικρίζεις τις δύο ψηφιακές οθόνες (12,25 ίντσες για τον πίνακα οργάνων και 12 για την οθόνη του συστήματος πολυμέσων), γνωστές από το γκρουπ της VW.

Αντίστοιχα και η κονσόλα με τον επιλογέα τύπου joystick είναι κάτι που έχουμε ξαναδεί στο γερμανικό όμιλο και είναι κάτι που αρέσει χωρίς ταυτόχρονα να ενθουσιάζει στο βαθμό που το κάνει το VZ σε άλλα σημεία. Η πρακτικότητα σαφώς και δεν είναι το βασικό ζήτημα για ένα τέτοιο σπορ μοντέλο, ωστόσο υπάρχει και είναι μάλιστα αξιόλογη εφόσον μιλάμε για τετραμελή συνύπαρξη.

Δεν λέμε για περισσότερους, για τον απλούστατο λόγο ότι το τούνελ μετάδοσης στερεί λίγο από το χώρο για τα γόνατα του πέμπτου επιβάτη στο κέντρο, ενώ και ο χώρος αποσκευών «χάνει» λίγα λίτρα (420 στο σύνολο του) σε σχέση με τα προσθιοκίνητα Formentor.

Τα μικροαντικείμενα πάντως θα βρουν τη θέση τους και μάλιστα για τα smartphones που το υποστηρίζουν υπάρχει και ασύρματη φόρτιση.

Φωτογραφίες: Νίκος Μαρινόπουλος

Πάμε να δούμε όμως τι γίνεται μόλις πατήσεις εκείνο το στρογγυλό κουμπί στα δεξιά του τιμονιού. Πρώτον, ένας όμορφος μπάσος ήχος αρχίζει να σε βάζει στο κλίμα, δίνοντας το νεύμα από την πρώτη στιγμή πως εδώ έχουμε να κάνουμε με κάτι διαφορετικό. Ακόμη και στο ρελαντί μπορείς να πειράξεις τα modes (από το άλλο στρογγυλό μπουτόν) και να σταματήσεις όταν ο ήχος μετατραπεί από… Rock σε Heavy Metal.

Αυτό συμβαίνει στην επιλογή Cupra που είναι και η πιο δυναμική, πάνω και από την Sport. Οι υπόλοιπες αποτελούνται  από την Off road (μην ξεχνάμε ότι παραμένει SUV), την Individual και την Comfort, που δεν χρίζουν μεγάλης ανάλυσης.

Αφήνεις λοιπόν το Cupra στις ρυθμίσεις και βυθίζεις το δεξί πεντάλ για να δεις πως… δεν θα είναι ο κόσμος σε μερικά χρόνια. Μπάσος ήχος από την εξάτμιση, που συνοδεύεται από σκασίματα άλλης εποχής κάθε φορά που αφήνεις για λίγο το πόδι από το γκάζι.

Τα 400 Nm ροπής (2.000-5.450 σ.α.λ.) σε πείθουν για την πληθωρική παρουσία του VZ και «διαγράφουν» τα 1.600 κιλά βάρους του αμαξώματος κάθε φορά που αποφασίζεις να διαπιστώσεις τα όρια του. Τα 0-100 χλμ./ώρα είναι υπόθεση 4,9 δευτερολέπτων, και μάλιστα το VZ το κάνει με έναν αριστοκρατικό τρόπο που επιτρέπει η ύπαρξη του συστήματος τετρακίνησης.

Ο ηλεκτροϋδραυλικός πολύδισκος συμπλέκτης (κατανομή 50/50 εμπρός πίσω) αναλαμβάνει να κάνει ότι χρειάζεται αφενός μεν για να περάσει όλη η ισχύς στην άσφαλτο και αφετέρου για να μην υπάρχει η παραμικρή υποψία ανορθογραφίας στις στροφές και σε καθεστώς ακραίας πίεσης. Η απουσία κεντρικού μηχανικού διαφορικού γλιτώνει το Formentor VZ από επιπλέον περιττά κιλά, ενώ δε δείχνει να επηρεάζει τη σταθερότητα ή τη σιγουριά με την οποία ελίσσεται.

O συνδυασμός McPherson εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω δείχνει ο ιδανικός για την περίπτωση του δεύτερου ταχύτερου Formentor (πίσω από το VZ5) και έχει σπορ προσανατολισμό. Ορισμένοι κραδασμοί περνούν στους επιβάτες, κάτι απολύτως λογικό για τη φιλοσοφία ενός τόσο καυτού SUV.

Απλούστατα προσωπικά δεν θα μπαίναμε καν στη λογική του χώματος ή της διαδρομής γενικά εκτός ασφάλτου, αλλά από τη στιγμή που υπάρχει έστω και σαν επιλογή στις οδηγικές ρυθμίσεις ή το επιτρέπει το ύψος του αμαξώματος… why not? Περί ορέξεως, VZ!

Στον ανοιχτό δρόμο πάντως το εκρηκτικό Formentor κυριολεκτικά δεν το χορταίνεις και μάλιστα στην επιλογή Cupra το -ούτως ή άλλως σφιχτό- τιμόνι γίνεται ακόμη πιο σφιχτό και σε συνδυασμό με την ακρίβεια και το μικρό κύκλο στροφής του (2,2 από άκρη σε άκρη), είναι κάτι παραπάνω από ευχάριστο.

Το αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων έχει κοντή κλιμάκωση (με εξαίρεση την τελευταία σχέση), αν και η ύπαρξη των puddles πίσω από το τιμόνι σε κάνουν να θες να γίνεις συχνότερα επιδραστικός σε σχέση με άλλα πιο γήινα μοντέλα με αυτόματο κιβώτιο.

Θέλετε να μιλήσουμε και για κατανάλωση καυσίμου; Περιττό, αλλά ευκαιρία είναι για να δείτε και την άλλη όψη του νομίσματος. Άλλωστε δεν είναι όλα ρόδινα στη ζωή και για αυτό δεν φταίει αποκλειστικά το VZ αλλά κυρίως η τιμή της αμόλυβδης.

Το τετρακύλινδρο Formentor των 310 ίππων θα χρειαστεί υπό νορμάλ συνθήκες 12-13 λίτρα ανά 100 χλμ. Σε περίπτωση που πιεστεί αρκετά ο αριθμός αυτός θα ξεπεράσει ακόμη και τα 17 λίτρα, ενώ στο Comfort και με… τσιγγουνιές (εκτός πόλης) μπορεί να γράψει και μονοψήφιο νούμερο στον πίνακα οργάνων.

Τέτοια crossover πάντως δεν τα βλέπεις κάθε μέρα. Σύμφωνοι! Το κορυφαίο VZ5 των 390 ίππων είναι το κάτι άλλο, όμως κοστίζει και μια μικρή περιουσία (68.000 ευρώ).

Όχι ότι το Formentor της δοκιμής μας είναι φθηνό, αλλά σίγουρα είναι πιο εφικτό να δαπανήσει κάποιος 52.490 ευρώ για… έναν κύλινδρο λιγότερο και 80 ίππους παρακάτω. Ακόμη πιο εφικτό; Το Formentor 1.5 TSI των 32.990 ευρώ για κάποιον που δεν ψάχνει την… VZ εκρηκτικότητα στη ζωή του.

Περισσότερες δοκιμές μοντέλων CUPRA – SEAT

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 PS DSG 4drive – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός 1.984 cc
Διάμετρος x διαδρομή 82,5×92,8 mm
Διάταξη/κύλινδροι εμπρός εγκάρσια/τετρακύλινδρος
Ισχύς 228 kW (310 PS) / 5.450-6.600 rpm
Ροπή 400 Nm (40,9 kgm) / 2.000-5.450 rpm
Τροφοδοσία Υπερτροφοδότηση με άμεσο + στον αυλό ψεκασμό
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,9 sec
Τελική ταχύτητα 250 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Μέση δοκιμής 11,3 lt/100 km
Τυποποιημένη μικτή (WLTP) 8,6 lt/100 km
Ρεζερβουάρ 55 lt
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 486 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή Euro 6
Εκπομπή CO2 192 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους τέσσερς τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο διπλόδισκο 7 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Πολλαπλών συνδέσμων
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι/ Αεριζόμενοι δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Michelin Primacy, 245/40 R19
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος
Απόσταση από το έδαφος
4.450 × 1.839 × 1.520 mm
15,28 cm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1.585/1.559 mm
Μεταξόνιο 2.680 mm
Χώρος αποσκευών 450-1.475 lt
Απόβαρο 1.644 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 52.990€

Νίκος Βαϊλακάκης

O Νίκος μπορεί να είναι από τα πιο πρόσφατα μέλη στην ομάδα, αλλά διαθέτει πολυετή εμπειρία ως δημοσιογράφος από παλιά. Ακόμη και πριν δημιουργηθεί το caroto.gr!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!