Πιο γνωστή ως σχέση συμπίεσης. Πρόκειται για τον λόγο του συνολικού όγκου του κυλίνδρου, συμπεριλαμβανομένου και του θαλάμου καύσης, προς τον όγκο του θαλάμου καύσης μόνο. Συνήθως η σχέση συμπίεσης κυμαίνεται στο 8,0:1 με 9,5:1 για τους κινητήρες τούρμπο αλλά χάρης τα σύγχρονα συστήματα άμεσου ψεκασμού υπάρχουν κινητήρες με μεγαλύτερη σχέση συμπίεσης (VW TSI: 10,0:1) ενώ σε το εν λόγω μέγεθος μπορεί να φτάσει έως 12,5:1 ή και 13:1 σε αγωνιστικούς ατμοσφαιρικούς κινητήρες.
Όσο υψηλότερος είναι ο λόγος τόσο μικρότερος χώρος υπάρχει για να γίνει η φάση της ανάφλεξης του μίγματος με αποτέλεσμα να έχουμε μεγαλύτερο έργο εκτόνωσης και γενικότερα απόδοσης του κινητήρα. Ο λόγος συμπίεσης αποτελεί βασική παράμετρο στην ποιότητα αλλά και στην ταχύτητα της καύσης και γενικότερα η υψηλότερη τιμή δίνει καλύτερη απόδοση αλλά επηρεάζει σημαντικά την ομαλή λειτουργία και την διάρκεια ζωής του κινητήρα. Επίσης, η αύξηση του χωρίς περαιτέρω ρυθμίσεις σε επιμέρους εξαρτήματα (ψεκασμός, ανάφλεξη κ.α.) μπορεί να οδηγήσει στη δυσλειτουργία (όπως η προανάφλεξη με τα γνωστά πυράκια) ή ακόμη και στην καταστροφή ενός μοτέρ.