Μπαταρία

f16_resize

Η ύπαρξη της μπαταρίας περνά απαρατήρητη αλλά δίχως αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει ένας κινητήρας. Βρίσκεται πίσω από το καπό του αυτοκινήτου μας και δεν την θυμόμαστε σχεδόν ποτέ, μέχρι να φτάσει η στιγμή που ο κινητήρας δεν θα τίθεται σε λειτουργία και να χρειαστεί να την αντικαταστήσουμε. Ο λόγος για την μπαταρία η οποία αποτελεί βασικό εξάρτημα για την εκκίνηση του αυτοκινήτου μας καθώς και για την λειτουργία των ηλεκτρικών συστημάτων.

Ο βασικός ρόλος της μπαταρίας δεν είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αλλά η αποθήκευση της παραγόμενης από την γεννήτρια (δυναμό). Η τελευταία είναι συνήθως συνδεδεμένη με τον κινητήρα μέσω ενός ιμάντα και περιστρέφεται παράγοντας ηλεκτρικό ρεύμα. Ένα μέρος από αυτό αποταμιεύεται στην μπαταρία ενώ το υπόλοιπο καταναλώνεται άμεσα από τα ηλεκτρικά συστήματα (φωτισμού, ανάφλεξης κ.α.) του αυτοκινήτου. Ο βασικός ρόλος της μπαταρίας δεν είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αλλά η αποθήκευση της παραγόμενης από την γεννήτρια (δυναμό). Η τελευταία είναι συνήθως συνδεδεμένη με τον κινητήρα μέσω ενός ιμάντα και περιστρέφεται παράγοντας ηλεκτρικό ρεύμα. Ένα μέρος από αυτό αποταμιεύεται στην μπαταρία ενώ το υπόλοιπο καταναλώνεται άμεσα από τα ηλεκτρικά συστήματα (φωτισμού, ανάφλεξης κ.α.) του αυτοκινήτου.

SMS===> Στα απόκρυφα μιας μπαταρίας!

Μια συνηθισμένη μπαταρία αυτοκινήτου των 12V αποτελείται από έξι στοιχεία ηλεκτροδίων τα οποία είναι αντίστοιχα συνδεδεμένα με τον θετικό και τον αρνητικό πόλο. Μεταξύ των ηλεκτροδίων παρεμβάλλεται μία μονωτική μεμβράνη ώστε να μην προκληθεί βραχυκύκλωμα ενώ η όλη διάταξη είναι βυθισμένη σε υγρό που ονομάζεται ηλεκτρολύτης. Όταν μία νέα μπαταρία τροφοδοτηθεί για πρώτη φορά με συνεχές ρεύμα προκαλείται μία χημική αντίδραση, η γνωστή ηλεκτρόλυση, από την οποία εκλύεται ηλεκτρικό φορτίο. Η τάση που προκύπτει από κάθε στοιχείο είναι της τάξης των 2V. Κάθε φορά που γυρίζουμε τον διακόπτη για να τεθεί σε λειτουργία ο κινητήρας, η μπαταρία αποφορτίζετε καθώς τροφοδοτεί με ρεύμα την μίζα. Τότε, αρχίζει ξανά η διαδικασία της ηλεκτρόλυσης ωσότου τα στοιχεία και ο ηλεκτρολύτης επανακτήσουν τις αρχικές τους ιδιότητες.

Η γήρανσή και η μείωση της απόδοσής της μπαταρίας επέρχεται με τον χρόνο και δεν είναι δυνατό να αποτραπεί, για αυτό και αντικαθίσταται κάθε περίπου 3-4 χρόνια. Η λειτουργία της μπαταρίας, και συγκεκριμένα η χημική αντίδρασή της, επηρεάζεται άμεσα από την θερμοκρασία περιβάλλοντος και για αυτό όπου υπάρχει έντονη υγρασία χρησιμοποιούνται οι ξηρού τύπου. Οι συγκεκριμένες μπαταρίες δεν χρειάζονται γέμισμα με υγρά αλλά είναι ελαφρώς ακριβότερες από τις κλασικές. Επίσης, η απόδοση μιας μπαταρίας μπορεί να επηρεαστεί από το έντονο κρύο και τον χρόνο που μένει το αυτοκίνητό μας απενεργοποιημένο.

Στα παλιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα που έχουν παραμείνει εβδομάδες σταθμευμένα η μπαταρία χρειάζεται λίγο χρόνο για να «ξυπνήσει», κάτι που μπορεί να γίνει ενεργοποιώντας το ηχοσύστημα. Αν η ενδεικτική λυχνία φαίνεται αμυδρά τότε με ένα σετ καλωδίων (τα γνωστά «κροκοδειλάκια») ή ένα καλό… σπρώξιμο ο κινητήρας μπορεί να πάρει μπροστά. Στην περίπτωση που το λαμπάκι της μπαταρίας είναι σβηστό τότε απαιτείται η φόρτιση της τελευταίας σε κάποιο ηλεκτρολογείο αυτοκινήτων. Στα σύγχρονα μοντέλα σπανίως εκφορτίζεται η μπαταρία καθώς υπάρχει ειδικό σύστημα που την απομονώνει. Σε κάθε περίπτωση πάντως καλό θα είναι να μην επιχειρήσετε κάτι από μόνοι σας καθώς μπορεί να θέσετε σε κίνδυνο ζωτικής σημασίας συστήματα, όπως ο εγκέφαλος του κινητήρα λόγω απώλειας μνήμης κ.α.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close