Ρουλεμάν (σφαιροτριβείς)

f6_resize2

Χάρη σε αυτά μεταφέρεται με τις μικρότερες τριβές, και κατά συνέπεια φθορές, η ροπή ενός άξονα που αποτελεί μέρος μιας μηχανικής συναρμογής. Οι ένσφαιροι ή ενκύλινδροι τριβείς κατά την μηχανολογική ορολογία αποτελούνται από τέσσερα κυρίως μέρη: τον εσωτερικό και εξωτερικό δακτύλιο, τα κυλιόμενα σώματα και τον κλωβό κυλίσεως. Τα σώματα (μπίλιες ή κυλινδρίσκοι) κυλίονται στις ειδικές τροχιές των δακτυλίων αντικαθιστώντας με αυτόν τον τρόπο την τριβή ολισθήσεως με την πολύ μικρότερη τριβή κυλίσεως. Ο κλωβός διατηρεί τα κυλιόμενα σώματα σε μια καθορισμένη απόσταση μεταξύ τους ενώ επιτρέπεται η μεταβολή της σχετικής ταχύτητας περιστροφής ενός άξονα που είναι προσαρμοσμένος στο ρουλεμάν. Τα ρουλεμάν παραλαμβάνουν κυρίως ακτινικά τάσεις ενώ το μέγιστο φορτίο που μπορούν να δεχτούν εξαρτάται από τον αριθμό, το υλικό και το μέγεθος των σωμάτων κυλίσεως. Η συντήρηση τους δεν είναι αναγκαία αν και συνήθως λιπαίνονται για την μείωση των τριβών και της θερμότητας τους.

Τα ένσφαιρα ρουλεμάν (αυτά με σφαίρες είναι κατάλληλα για υψηλές ταχύτητες περιστροφής (έως και 100.000 rpm) ενώ η επιτρεπόμενη φόρτιση τους είναι μικρή διότι η πίεση στο έδρανο περιορίζεται σε ένα σημείο (σημειακή επαφή). Για μεγαλύτερα φορτία χρησιμοποιούνται τα ρουλεμάν με κυλίνδρους (βαρελάκια) τα οποία όμως χαρακτηρίζονται από την αυξημένη τριβή και θέρμανση κατά την λειτουργία τους λόγω της γραμμικής επαφής τους στο έδρανο. Ρουλεμάν συναντά κανείς σε διάφορα μέρη του αυτοκινήτου όπως για παράδειγμα στους άξονες μετάδοσης και στον άξονα της πτερωτής των συστημάτων υπερτροφοδότησης (turbo). Το τελευταίο διάστημα η εφαρμογή των ρουλεμάν βρίσκει εφαρμογή και στα σημεία έδρασης του εκκεντροφόρου και στροφαλοφόρου άξονα.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close